webForumDet fria alternativet

Köttätare v/s Vegeteraner

Småprat

61 svar · 1 719 visningar · startad av obelix · sida 4 av 4

Frågan, av obelix

Bire Starta gärna en vegetarian Vs köttätare-tråd istället för att sabba topic på denna. Här är den... Nå gott folk, för eller emot?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag har själv inte läst undersökningen

Ok, när det gäller undersökningar / studier om kroppen så brukar alltid abstrakten finnas på Pubmed.

Det stod att slutsatsen man drog var att man drastiskt kan minska hjärt- och kärlsjukdomar (sveriges vanligaste dödsorsak) med en bra vegetarisk kost samt en i övrigt hälsosam livsstil. Denna formulering antyder att vegetarisk kost hör till en hälsosam livsstil.

Yeah, fast jag tror att man hade fått liknande resultat om de i experimentgruppen hade ätit en nyttig kost som även innehöll kött. Att man äter kött behöver inte betyda att man äter stekt bacon till frukost, hamburgare från Mcdonalds till lunch och pizza till middag - man kanske äter fisk ett par gånger i veckan, kyckling eller kalkon nån gång i veckan och kanske någon god hemlagad köttfärsrätt på helgen. Övriga mål kan mycket väl vara vegetariska eller veganska.

Personligen tror jag att de flesta skulle må bra av att äta mindre kött. Undantaget är t.ex. de personer som styrketränar ofta, det kan bli väldigt jobbigt att komma upp i de kalori- och proteinmängder som krävs för goda ökningar om man äter helt veganskt.

Medlem sedan nov. 20026 inlägg

Undantaget är t.ex. de personer som styrketränar ofta, det kan bli väldigt jobbigt att komma upp i de kalori- och proteinmängder som krävs för goda ökningar om man äter helt veganskt.

Jo så är det nog. Jag vet väldigt lite om styrketräning och vad man bör äta för det. Dom flesta jag känner som håller på med det äter dock proteintillskott även fast dom äter kött.

Sen så finns det en rapport från Naturvårdsverket (Äta för en bättre miljö Rapport 4830 1997) där det står att för att år 2021 ha ett ekologiskt hållbart samhälle måste vi minska vår köttkonsumtion med 75% (och ost- och mjölkkonsumtion med 50 resp. 25 %). Detta är iofs kanske lite off topic, men likväl tänkvärt.

Pubmed var en schysst sida.

Nä nu ska jag iväg på semester ett tag. Ha det bra gott folk.

Rickard

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)