Jag kommer precis hem från nationella provet i Matte A. Det gick bra fast jag får nog inte MVG. Någon annan som gjorde provet idag?
På provet var det en fråga om tidvatten. Man skulle förklara hur tidvattnet ändrar sig under en vecka. Jag hoppade över frågan eftersom jag inte visste någonting om tidvatten.
Nu undrar jag, hur många känner till hur tidvattnet ändras och vad har det med matte att göra?
Trigonometrin har försvunnit från A-kursen, men jag vet inte mer om tidvatten än att det har med månen att göra och att vattennivån ändras över dygnet. ;)
Vad det har med matte att göra beror ju på hur uppgiften såg ut. Det mesta har ju med matte att göra. :)
Trigonometri finns i A-kursen fast det är placerat i slutet och kommer inte på något prov. D.v.s. vi har inte gått igenom det ännu.
Tidvatten kan säkert beräknas med matematik men frågan är om det ingår i matten att veta hur det beräknas? Det hade varit skillnad om man fått någon fakta om tidvatten.
Trigonometri finns i A-kursen fast det är placerat i slutet och kommer inte på något prov.
Trigonometrin finns inte längre kvar i kursplanen för Matte A. Det finns säkert kvar i några böcker som fördjupning eller liknande. :)
Marcus E skrev:
Tidvatten kan säkert beräknas med matematik men frågan är om det ingår i matten att veta hur det beräknas? Det hade varit skillnad om man fått någon fakta om tidvatten.
Nej, man förutsätts inte ha kunskaper om tidvatten för att klara matematikkursen.
Matte A; Repetition av högstadiematten, linjära funktioner
Matte B; Fördjupning på ekvationer och ekvationssystem, linjära funktioner (fördjupning)
Matte C; Exponential funktioner, derivator och liknande
Matte D; Trigonometri fördjupning, man får bl.a lära sig nya definitioner på sinus och cosinus (räkna i cirklar, inte bara rätvinkliga trianglar.) Integraler.
Det är väl ungefär det har jag för mig. Jag läser Matte D nu
Om dessa kunskaper inte förutsätts, varför kommer de då på det nationella provet? Om du, Hypatia, är mattelärare kanske du själv har sett provet?
Nej, jag har inte sett höstens nationella prov, men är helt övertygad om att om det krävs stora kunskaper om tidvatten - som inte anges i uppgiften - för att överhuvudtaget kunna lösa uppgiften så kommer din lärare att ta hänsyn till det vid rättningen. :)
Jag hade också nationella prov i Matematik A idag och det man skulle räkna ut på tidvatten-uppgiften var när den visar samma tid på displayen igen.
Det man fick veta var att på lördagen visade den:
High tide: 11.30 22.30
Low tide: minns inte tiderna
Men isf är det väl bara att räkna ut hur mycket den har förskjutits under 1 dag.. (på ett ungefär) och sen kolla hur många dagar det ska bli för att det ska bli en total förskjutning på ett halvt dygn eller nått sånt.. ;)
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e