webForumDet fria alternativet

Tidvatten och matteprov

Småprat

25 svar · 830 visningar · startad av Marcus E

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg
Frågan#1

Jag kommer precis hem från nationella provet i Matte A. Det gick bra fast jag får nog inte MVG. Någon annan som gjorde provet idag?

På provet var det en fråga om tidvatten. Man skulle förklara hur tidvattnet ändrar sig under en vecka. Jag hoppade över frågan eftersom jag inte visste någonting om tidvatten.

Nu undrar jag, hur många känner till hur tidvattnet ändras och vad har det med matte att göra?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det måste ju ha funnits någon slags fakta att gå efter i uppgiften. Eller var det hela själva frågan, utan några som helst siffror att jobba med? :o

Jo, det fanns ett par tidsuppgifter.

"High tide" följt av två tider och "Low tide" följt av två tider. Tiderna kommer jag inte ihåg.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Men hur skall man kunna få ett definitivt svar på en sådan fråga när tidvattnet påverkas av månen (för det gör det väl? :OO)?

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Det gör det.

Månens dragningskraft.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det ändras enligt en sinusvåg - precis som nämnts ovan - baserat på hur månen, och solen, förhåller sig till jorden.

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Hmm... men sinus och dyl ingår väl inte i Matte A? Det kommer väl först i Matte B? hypatia? ;)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Del Pero skrev:

Hmm... men sinus och dyl ingår väl inte i Matte A? Det kommer väl först i Matte B? hypatia? ;)

Tror det ingår i Matte A. Jag går i nian och kommer nästa termin bli tvingad att läsa om det...

:)

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Hmm läskigt... mitt minne verkar svika mig :o

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Nja, tror faktiskt att Del Pero har rätt. Vi hann börja med det i högstadiet, men i Matte A verkar det inte ingå.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Trigonometrin har försvunnit från A-kursen, men jag vet inte mer om tidvatten än att det har med månen att göra och att vattennivån ändras över dygnet. ;)

Vad det har med matte att göra beror ju på hur uppgiften såg ut. Det mesta har ju med matte att göra. :)

Trigonometri finns i A-kursen fast det är placerat i slutet och kommer inte på något prov. D.v.s. vi har inte gått igenom det ännu.

Tidvatten kan säkert beräknas med matematik men frågan är om det ingår i matten att veta hur det beräknas? Det hade varit skillnad om man fått någon fakta om tidvatten.

Marcus E skrev:

Trigonometri finns i A-kursen fast det är placerat i slutet och kommer inte på något prov.

Trigonometrin finns inte längre kvar i kursplanen för Matte A. Det finns säkert kvar i några böcker som fördjupning eller liknande. :)

Marcus E skrev:

Tidvatten kan säkert beräknas med matematik men frågan är om det ingår i matten att veta hur det beräknas? Det hade varit skillnad om man fått någon fakta om tidvatten.

Nej, man förutsätts inte ha kunskaper om tidvatten för att klara matematikkursen.

Trigonometri finns med på vår studieplan oavsett.

Om dessa kunskaper inte förutsätts, varför kommer de då på det nationella provet? Om du, Hypatia, är mattelärare kanske du själv har sett provet?

Medlem sedan juli 200194 inlägg

Någon som kan förklara det här med Matte A,B,C,D för en gammal människa som gick i skolan för så länge sen så att de beteckningarna inte fanns ? :)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Matte A; Repetition av högstadiematten, linjära funktioner
Matte B; Fördjupning på ekvationer och ekvationssystem, linjära funktioner (fördjupning)
Matte C; Exponential funktioner, derivator och liknande
Matte D; Trigonometri fördjupning, man får bl.a lära sig nya definitioner på sinus och cosinus (räkna i cirklar, inte bara rätvinkliga trianglar.) Integraler.

Det är väl ungefär det har jag för mig. Jag läser Matte D nu

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Du glömde E ;)

A är första kursen och E är sista på gymnasienivå.

Marcus E skrev:

Om dessa kunskaper inte förutsätts, varför kommer de då på det nationella provet? Om du, Hypatia, är mattelärare kanske du själv har sett provet?

Nej, jag har inte sett höstens nationella prov, men är helt övertygad om att om det krävs stora kunskaper om tidvatten - som inte anges i uppgiften - för att överhuvudtaget kunna lösa uppgiften så kommer din lärare att ta hänsyn till det vid rättningen. :)

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Jag hade också nationella prov i Matematik A idag och det man skulle räkna ut på tidvatten-uppgiften var när den visar samma tid på displayen igen.
Det man fick veta var att på lördagen visade den:

High tide: 11.30 22.30
Low tide: minns inte tiderna

Hur många dagar senare visade den samma tid igen?

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Men isf är det väl bara att räkna ut hur mycket den har förskjutits under 1 dag.. (på ett ungefär) och sen kolla hur många dagar det ska bli för att det ska bli en total förskjutning på ett halvt dygn eller nått sånt.. ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)