webForumDet fria alternativet

Rådjursmiss som tur var!

Småprat

38 svar · 789 visningar · startad av Luxman · sida 2 av 2

Frågan, av Luxman

På väg hem till Örebro från Västerås, nu ikväll, så såg jag ett rådjur komma springande upp ur diket på höger sida. Väglaget var lite halt men jag började bromsa ganska kraftigt, då kommer självfallet rådjur två springande upp ur diket, dags att bromsa hårdare sen när rådjur nummer tre kommer uppskuttande på vägen framför mig så det var bara att ställa sig på bromsen. När däcken låste sig så hoppa

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

ser ni rådjur med saabmärke på så vet ni vem som varit framme...

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Med minsta marginal klarade jag mig från att behöva ringa till vår skrothandlare i Falun igen, tack och lov....

Äh du hade juuh säkert flera cm tillgodo ;) Det värsta jag varit med om, när jag kört bil, var hösten -99 när jag med familjen skulle åka till medelhavet någonstanns för att fira mors 50 årsdag. Vi åkte bil från Östersund till Arlanda och när vi bara kommit ~10 mil skrek mor till som satt brevid mig i passagerarsätet och påkallade min uppmärksamhet ty det var en älg på vägen. Som tur var det torr asfalt och raksträcka ty jag låste hjulen och plockade tre älghår med kofångaren, det kallar jag nära ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

För några veckor sedan skulle min pappas kompis till jobbet, klockan var drygt midnatt och han håller hastigheten på 90 vägen. Efter en kurva står en bil stilla med helhjulset på. Min kompis pappa forsätter köra och plötsligt smäller det satan, bilen blir totalkvaddad där fram och när han gått ur bilen ser han hur 8 stycken får ligger blodiga på vägen.

Eftersom han är bagare hade han mycket bråttom till jobbet och förösökte köra bilen hem igen, han kommer hem och bytar bil och kör till jobbet. Han kommer dit och ringer polisen och meddelar om vad som hänt och 5 minuter senare knackar det på dörren, då står polisen med hans registreringsplåt i handen och frågar vad fan han håller på med, de hade inte fått reda på att han ringt in ännu.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Phu.. Tur att det gick som det gick. Otur att situatuinen överhuvudtaget skulle uppkomma..

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

vi har ju vår allas oelbal som kanske kan berätta om sina erfarenheter med rådjur...

Kan vi släppa detta nu? Ja, jag har bånkat hjärnsubstansen ur ett rådjur med en oerhört välvårdad saab...

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

du är så söt min kära lilla oel! :)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Det säger min mor också, så antagligen har du rätt...

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

Själv hade jag det rätt hett om öronen i Sälen förra vintern..

Sitter i passagerarsätet i fram bredvid en polare i hans Saab 9000, på väg till Trysil över dan. Två till i bilen, min lillsyrra och hennes pojkvän.

Vi sitter och gafflar om hur dålig vägen är osv..
Han nämner att han funderat på att köpa nya vinterdäck, men att han väntat eftersom det kostar typ 5 tusen spänn.. (kanske inte så lyckat skulle det visa sig)

Det är rätt tidigt, så vi möter inte en enda bil, förrän efter en kurva och vi kommer ut på en lång raksträcka och ser en stor timmerbil en bit bort.

Mitt i kurvan upptäcker vi dock att vägen i stort sett är blankpolerad is och att vi inte har nåt fäste.. polaren som kör försöker få kontroll men lyckas inte helt utan sladdar hit och dit tills fronten tar i snövallen på sidan av vägen och spinner runt två varv och studsar ut så att vi frontalkrockar med timmerbilen..

Vi hade otrolig tur för chauffören i timmerbilen såg vad som höll på att hända och lyckades få stopp på sitt ekipage. Hade han inte fått stopp på lastbilen hade han bara kört rakt över och mosat oss..

Ingen blev allvarligt skadad, bara lindrig smärta av säkerhetsbältena. Bilen däremot blev skrot..

..
Senare i veckan mötte några i vårt sällskap en bil som voltade i backen ned mot sälenbyn..
(pratade i mobiltelefon->kom på fel sida av vägen->överkorrigerar->voltar)
Skidbox mm flyger all världens väg...

-Till sist, på vägen hem från Sälen blev några polare omkörda av en bil. Någon kilometer senare ser de bilen i sällskap med en älg genom vindrutan. Om de inte blivit omkörda så hade det förmodligen varit polarna..

Rätt jobbig vecka..

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

När jag övningskörde och för första gången skulle prova nattkörning hade jag en nära-rådjurs-upplevelse..

När det för första gången var dags att slå på helljuset, hoppade ett rådjur ut någon meter framför bilen, jag stod på bromsarna och lyckades väja undan med några centimeter till godo..
Tack ABS!!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

oelbal skrev:

jag har bånkat hjärnsubstansen ur ett rådjur med en oerhört välvårdad saab...

Jag känner till en som gjorde likadant. Han slängde in rådjuret i bagagerummet och tog det med sig till jobbet. Där styckade han snabbt upp djuret och slängde in det i frysen i fikarummet bland alla frysta pizzor och annat som folk hade tagit med sig som lunch.

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

fräscht!
men vad är poängen? blev de andra sura för att han inte delade med sig? :P

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Dessa rådjur...

Jaja, det gick bra hoppas jag. :)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Hej alla igen!

Jag ville inte berätta mer men nu har jag svårt att låta bli när någon nämnde Sälen....

Bilen fullastad, god vän framför mig på vägen som höll skaplig hastighet, på väg till Sälen. Efter ca 10 mil så kommer en mycket stor hund uppspringande ur diket på vänster sida, jag gjorde en liten undanmanöver åt höger för att försöka undvika att köra på hunden.....

Hmmm...höger hjulpar hamnar på fel sida om ett vägräcke som startade precis där min undanmanöver tog sin början. Bilen snärtade upp på två hjul och drog sig åt vänster, på väg att rulla runt. Jag hade sinnesnärvaro att snurra ratten åt andra hållet och fick bilen att studsa ner på vägbanan igen i en okontrollerad sladd. Däcket på bakhjulet på högersidan var borta och fälgen var fyrkantig varför mina rattrörelser inte påverkade något.

Som tur var så hade vi inget möte utan när bilen snurrat färdigt på vägen och sakta glidit ner i diket på fel sida så slutade incidenten med en död hund och en skapligt kvaddad Toyota, men inga personskador.

Det finns ett par konstiga "skeenden" i olyckan som jag vill berätta, när vi snurrade som bäst på vägen så skrek resten av familjen ganska mycket, då vände jag mig om och sa med hög men lugn röst: ta det lugnt, jag fixar det här..... :h

Sen när jag på darriga ben tagit mig ur bilen och konstaterat att allt verkade ok så tog jag fram min mobil med avsikt att ringa polisen. När jag tittade på displayen så stod det "sos 112"....
Hmmm hur f-n kan min mobil veta att jag skulle ringa till polisen.

Först efter att jag pratat med polisen så ramlade polletten ner, det fanns ingen mottagning där vi stod.....haha :P

Den enda personskadan som uppstod var i min väns bil, när han såg vår incident i backspegeln och sa: jag tror Hasse körde ner i diket...då vände hans hustru så snabbt på huvudet att hon fick nackspärr.

Jag skall inte gå in på mera detaljer, men hunden dog tyvärr, trots min reflexmässiga undanmanöver.

Jag har lärt mig en läxa...det är bättre att köra på det som dyker upp på vägen (om det inte är en älg eller ren) då man inte vet vad en undanmanöver kan leda till.

Hade "vi" fått möte....eller om bilen börjat volta....jag vill inte ens tänka tanken. :l

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Min då blivande flickvän styrde hemåt en kväll från Jönköping mot Habo, en väg som till stor del är 90-sträcka. Jenny var nykter (minns inte varför) så hon rattade sin Peugeot, jag var ganska kalas och vinglade hemåt mig per fot och Jenny hade med sig vår polare Asp (som också var ganska i gasen) som också bodde i Habo på den tiden.

När jag nästan är hemma, efter sådär två kilometers sicksackande, ska jag snedda över en gata, kliver ner från trottoaren och håller på att stå på öronen per omgående. Halt nåt så förbånkat!
Det går ännu långsammare sista biten eftersom jag går som en kombination av Bambi på hal is och en pensionär utan broddar, men jag kommer hem helskinnad.

Strax efter att jag kommit hem ringer Jenny och låter lite skakis. Jag undrar lite hurtigt om det var halt och hon berättar vad de råkade ut för.
90 som sagt, nedförsbacke på 195:an mot avfarten mot Bankeryd där vägen svänger svagt vänster (t-korsningen åt höger så att säga) och samtidigt är det en svacka så det blir uppför igen direkt efter korset. Feta refuger ska tilläggas.
Väl i vänstersvängen känner Jenny hur bakhjulen släpper (trots dubb) och kommer farande åt höger, hon parerar men märker snart att det är noll grepp. Bilen spinner runt ett varv, men märkligt nog fortsätter den i vänstersvängen så de inte åker av vägen. Den svänger såpass mycket att de klipper refug nummer två, dvs efter själva korsningen, studsar upp på den helt och hållet och stannar - efter en 360-graders rundtur så nosen pekar mot Habo igen.
Asp öppnar dörren och tänker gå ut för att kolla hur bilen klarade sig, sätter ner foten, lägger tyngden på (han väger in på sådär 130 pannor), slinter iväg helt i halkan och går i princip ner i spagat. Han hade ont i ljumskarna i en vecka. §e

Bilen var hel och fin överallt, refugen hade inte heller gått sönder, men det enda som hände överhuvudtaget (förutom Aspens grensmärtor) var att en navkapsel sprack. Plast, 149:- för fyra stycken på Micro - ingen större utgift.
Rätt imponerande resa trots allt. :e

Den turen hon hade där förverkade hon nu i höst när hon klippte en älg med Peugeoten, blev liggande på sjukhus i två veckor och bilen blev bara skrot. Men det har ju redan berättats. ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag skall inte gå in på mera detaljer, men hunden dog tyvärr, trots min reflexmässiga undanmanöver.

Jag hoppas att hunden dog p g a bilen och inte av förarens vrede över kvaddad bil. ;)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Mr. N. skrev:

Jag hoppas att hunden dog p g a bilen och inte av förarens vrede över kvaddad bil. ;)

Jag är en snäll person även om bilen blev kvaddad :)
Hunden bjöds tyvärr på en lufttur på drygt 50 meter och dog omedelbart. Jag körde på den i över 100km/h så det var den hastigheten jag hade när jag körde upp på räcket också, och då går det undan kan jag tala om.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

slinter iväg helt i halkan och går i princip ner i spagat. Han hade ont i ljumskarna i en vecka.

:e
LOL
Den skulle man sett.

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

jo, det måste ha varit en syn... ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Japp, och jag som vet hur "vig" Asp är har ännu roligare åt det... :e

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)