Jag har via en stor Tysk grossist köpt en specialartikel, 50.000st närmare bestämt, från en producent i Syd Korea. Leverans bekräftad till europa V45.
Jag slängde iväg ett mail till grossisten i slutet av förra veckan där jag begärde en förklaring varför godset ej anlänt till mig.
Jag fick svar idag, ett svar som jag kommer att ha vissa problem att förklara för min kund som kräver leverans senast om 8 arbetsdagar då han annars kommer att få produktionsstopp.
Det är dessutom en mycket stor kund som vi har ett stort åtagande om försörjning emot.
Svaret löd i korta ordalrag så här:
The items was shipped by mistake as a seafreight from our supplier, and the ship is burning on the sea now. The ship has also loaded fireworks which exploded and so it is burning.
Hallå där, någon behagar skämta med mig...eller?
Gör en snabb sökning på Google....ship+fireworks+burning...
Hmmm.
(Colombo) Reuters - Fireworks Erupt on Stranded Ship Notisen
Tre månaders produktionstid, 10 dagars leveranstid (ej båt) - leverans senast 26/11-2002. Går denna ekvation ihop?
Detta är inte sant, inte nog med att något päron i Tyskland missade att flyga hem sändningen och istället begärde båtfrakt, båtskrället flyger i luften med mina grejer. Jag vet inte ifall jag skall skratta eller gråta.
Oddsen är nog små men dom finns.
Ta hem små kvantiteter till din kund. En veckas framförhållning öka succesivt då kan ni klara er.
Vad har du för second source?
Håller tummarna.
Trots att jag, mot allas förmodan, inser tragiken i det hela kan jag inte låta bli att garva lite inför Luxmannens förklaring direkt till kunden:
-Jo, nu hade vi beställt grejerna.. Men rätt var det var så börja båten brinna & iom att det var samlastat med en drös fyrverkeri så brinner det av bara helvete.. Men lugn.. Vi grejar detta! Ringer dig sen.. :e
-Jo, nu hade vi beställt grejerna.. Men rätt var det var så börja båten brinna & iom att det var samlastat med en drös fyrverkeri så brinner det av bara helvete.. Men lugn.. Vi grejar detta! Ringer dig sen.. :e
Det bara inte brinner, det är vackert som satan samtidig :p
Jag vet Bire, förutom tragedin att en man omkom så är det en så otrolig situation att den nästan blir humoristisk.
Jag har ju fortfarande 6 arbetsdagar att hitta en temporär lösning så telefonen och faxen lär gå varm under morgondagen.
Jag skall dammsuga Europa :)
En tillverkare i England kan klara leveransen till nästa vecka dock till ett helt annat pris och en annan stålkvalitet, men det är något vi får leva med för att undvika produktionsstopp hos kunden.
Jag hittade en bild på fartyget, det är ett ganska nybyggt containerfartyg som byggts i Tyskland. Pennsylvania utan fyrverkeri
Du kan ju inbilla dig att jag gör affärer med min tidigare ägare, nej i samma ögonblick de skrev under försäljnings-
dokumenten så avfördes de som leverantör. SSAB går fetbort. §e
Fast i det här fallet så handlar det om syrafast material och då är det i Avesta som gäller, finska Avesta ;)
Men för att vara allvarlig så skall materialet givetvis vidareförädlas och det är specialdetaljen som är viktig för mig,
inte var stålet kommer ifrån.
/red Jag ser att Pellefant fattar vad det handlar om...tillskillnad mot skrothandlaren :h