webForumDet fria alternativet

Rättighet eller inte?

Politik & samhälle

18 svar · 352 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,227042,00.html
Bör vi få rätten till dödshjälp eller inte?

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Ja, vi bör få rätten till dödshjälp.. Man ska inte behöva lida i onödan om man inte kan bli frisk..

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Japp, det är väl lika bra. Att ligga och matas med medicin och plågas i åratal innan man dör är inte humant. Det är tortyr.

Väldigt strikta kontroller i och med dödshjälp måste dock finnas.

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Att begå självmord bör inte vara olagligt.
Att hjälpa någon begå självmord bör heller inte vara olagligt.
Alltså är jag för dödshjälp, men det är den sjuke som ska bestämma och inte någon annan (som i artikeln du hänvisade till eller i Nazityskland).

:)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

japp. jag kommer nog göra nåt drastiskt om jag inte kan ta hand om mig själv :e

§e

eller i Nazityskland).

:q :q :q

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

bassebhu skrev:

japp. jag kommer nog göra nåt drastiskt om jag inte kan ta hand om mig själv :e

§e

Det där får du gärna utveckla lite:
Om du inte kan ta hand om dig själv, hur menar du då att du ska lyckas med självmord :q
Om du lyckas med självmord, är det väl ganska stor sannolikhet att du kan ta vara på dig själv.

Ska någon annan göra så att du dör? Vill du verkligen lägga ett sånt ansvar i någon annans händer, eller på dennes samvete?

Det är lätt att säga något nu, men när det verkligen kommer till kritan, så...?

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg

obelix skrev:

eller i Nazityskland).

:q :q :q

Hadamer (tror jag det hette), mentalsjukhus där dem gav patienterna "dödshjälp". Saken var bara det att patienterna inte ville dö.

Detta försvarade nazisterna genom att göra massor av propagandafilm där dem berättade hur mycket utvecklingsstörda människor kostar ett samhälle, hur dem skulle förstöra för den ariska rasen och att de inte levde liv värdig att leva.

PersianBulldog skrev:

Ja, vi bör få rätten till dödshjälp.. Man ska inte behöva lida i onödan om man inte kan bli frisk..

Det finns ganska många som är sjuka, och aldrig kan bli friska. De kan leva ett (för dom) ganska bra liv tack vara tabletter och maskiner. Hur gör vi med dom?

Det finns ganska många som är sjuka, och aldrig kan bli friska. De kan leva ett (för dom) ganska bra liv tack vara tabletter och maskiner. Hur gör vi med dom?

Har du inte missuppfattat det här med dödshjälp?
Dödshjälp är en självvald åtgärd, det är inget som vi bestämmer, det är personen i fråga själv som har valt att få dö därför att det inte finns någon chans till förbättring.

Fattas bara att någon drar in förståndshandikappade i denna tråd:OO

Tycker föresten att det är en självklar rättighet som alla bör ha

obelix skrev:

Har du inte missuppfattat det här med dödshjälp?

Jag tror (hoppas) nog inte det.

Som jag ser det hamnar de flesta förr eller senare i en livskris. har varit där själv några gånger. Då är det ganska enkelt att välja den enkla vägen ut.

För ganska många av dessa "obotligt sjuka" kan det faktiskt finnas hjälp till ett hyfsat liv. Problemet är i många fall att dessa sjuka kanske inte lyckas inse att överlevnad i många fall är/kan vara det bättre alternativet.

Det kan också vara så att den sjukes läkare inte känner till at det kan finnas botemedel mot just den sjukdomen. Hur ska då den sjuke kunna ta rätt beslut. Eller om man måste pumpa i massor av smärtstillande? Är den sjuke vid sina sinnens fulla bruk då, så att denne kan ta ett riktigt beslut?

En människas liv/död berör inte enbart den enskilde. Personens familj kommer att lida något oerhört vid personens död. Så även vänner och bekanta.

Orsaken till att jag ställer frågorna är att det är så skitlätt att nu säga hur man ska göra. Men när man själv ligger där, sjuk, är det inte lika lätt att ta ett rätt och riktigt beslut.

Men om den sjuke verkligen inte har nåt alternativ, så är nog dödshjälp ett alternativ. Men det viktigaste är att den sjuke inte får övertalas till att välja dödshjälp om det finns andra alternativ. Det måste också finnas etiska och moraliska regler för hur det ska gå till.

Det måste också finnas etiska och moraliska regler för hur det ska gå till.

Det är ju självklart.

Som jag ser det hamnar de flesta förr eller senare i en livskris. har varit där själv några gånger. Då är det ganska enkelt att välja den enkla vägen ut.

Då kallas det väl för självmord?

En människas liv/död berör inte enbart den enskilde. Personens familj kommer att lida något oerhört vid personens död. Så även vänner och bekanta.

Är inte chansen lika stor att dom kommer att lida lika mycket om en person sakta men säkert bryts ner till ingenting?

obelix skrev:

Då kallas det väl för självmord?

Denna livskris kan bestå i en svår olycka, med svåra skador. Om personen då begär dödshjälp, är det fortfarande självmord?

Obelix skrev:

Är inte chansen lika stor att dom kommer att lida lika mycket om en person sakta men säkert bryts ner till ingenting?

Och om familjen anser att det fortfarande är att föredra att hålla personen vid liv?

Jag ger dig i det stora hela rätt, det som jag läst är verkarl riktigt och rätt. Vill bara ställa lite frågor till folk att fundera på.

Och om familjen anser att det fortfarande är att föredra att hålla personen vid liv?

Då ska man fråga sig hur egoistisk man egentligen är, omman vill att nån ska leva för att man vill.

Denna livskris kan bestå i en svår olycka, med svåra skador. Om personen då begär dödshjälp, är det fortfarande självmord?

Dödshjälp som jag ser det bör bara förekomma vid fall då plågorna är förstora och det inte finns någon indring, och vid sjukdommar som kommer att sluta med döden, eller vegetativt tillstånd

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Att begå självmord bör inte vara olagligt.
Att hjälpa någon begå självmord bör heller inte vara olagligt.

Alla personer som varit deprimerade någongång har haft dessa tankar angående självmord. Skulle du vilja ha på ditt samvete att du hjälpt till att ta död på en människas liv som kunde räddats mha vård och rehabilitering ? Jag skulle definitivt inte vilja göra nått sånt. Skulle du kunna ställa upp på att släcka livet på din bästa kompis då kompisen inte vill nått annat än att dö ?

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Om den som önskar dödshjälp, vid beslutet, varit vid fulla sinnens bruk...
Finns väl något liknande vid giltighetsförklaringar angående testamente.
Men å andra sidan, om den som önskas hjälp är s.k. "grönsakspaket" då?
Då blir det nog en svår situation för närmast anhörig. Rätt svårt det där!
Rätt till dödshjälp borde finnas i vårt land, med otvetydiga paragrafer...

Beatbox

Alla personer som varit deprimerade någongång har haft dessa tankar angående självmord. Skulle du vilja ha på ditt samvete att du hjälpt till att ta död på en människas liv som kunde räddats mha vård och rehabilitering ? Jag skulle definitivt inte vilja göra nått sånt. Skulle du kunna ställa upp på att släcka livet på din bästa kompis då kompisen inte vill nått annat än att dö ?

Skulle vilja påstå att du har missat det väsentliga i dödshjälpdebatten.
Att vara är och kommer aldrig att vara en orsak till dödshjälp, det kan man bota med hjälp av mediciner och psykhjälp.
T.ex. en giltig orsak är att man har skrivit papper innan en motorcykel olycka som gör att personen har fått obotliga hjärnskador som gör att man hamnar i ett vegetativt tillstånd.
En annan är om man drabbas av tex en obotlig sjukdom som endast leder till en ovärdig död.

"Att vara deprimerad" skulle det stå där ja...

561 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
419 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
419 ms — ändringar (db)