webForumDet fria alternativet

Ska jag jobba gratis?

Småprat

7 svar · 824 visningar · startad av Potter

Frågan#1

I den utbildning jag går just nu ingår en praktikperiod och man förväntas ordna sin praktikplats själv. Detta har jag precis lyckats göra så nu är jag glad. :) När jag var på intervjun frågade killen om jag var intresserad av att göra lite designjobb innan praktiken börjar och i dag kom ett mail där han ville att jag skulle göra ett designförslag till en existerande sajt. Jag blev dock lite tveksam till hans formulering.

Om du har tid och lust att göra ett nytt designförslag till xxxxx.xxx så vore det toppen!

Det låter som om han förväntar sig att jag ska göra detta gratis och jag undrar nu om detta är normalt. Jag känner faktiskt inte för att jobba gratis men jag vill samtidigt inte stöta mig med företaget eftersom jag ska praktisera där senare. Hur ligger det egentligen till i dagens webbransch? Förväntas man göra lite gratisjobb i början? Kan det vara värt att göra denna design gratis och använda den min meritförteckning?

Jag kan förstås fråga honom om det utgår någon betalning, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att inte stöta mig med honom.

Tack på förhand!

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

"När jag var på intervjun frågade killen om jag var intresserad av att göra lite designjobb innan praktiken"

Jag tycker det verkar som han menade att du ska få betalt, men säker kan man ju inte vara. Hur lång praktik är det? Kanske kan vara värt att svälja "stoltheten" om det är en praktik du verkligen vill ha, om du inte får ersättning.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Kan det vara värt att göra denna design gratis och använda den min meritförteckning?

Har du inget annat alternativ, så är detta de bästa. Det är alltid bra med referenser och erfarenhet om man ska söka arbete i framtiden. :)

Det första åren i branchen får du inte fokusera på lönen allt för mycket. Lönen ökar succesivt vartefter din erfarenhet och kunskap ökar. Det viktigatse i början av "karriären" är att få så mycket kunskap och erfarenhet som möjligt, inte att starta med bästa möjliga ingångslön, även om den sjävklart ska vara rimlig.

Om du har alternativ. Starta hellre din karriär på ett företag där du kan utvecklas och förvärva nya kunskaper, än att du väljer ett företag där lönen är något högre men där du inte har samma utvecklingsmöjligheter i ämnet.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Fråga om det är ok med 600:-/h eller nått & hur det skall betalas ut.. Det skulle iaf jag göra!
Jobba gratis gör_man_inte!

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Ta upp det med killen du har pratat med.
Är ju bara att fråga, men som Pellefant skrev så tror jag att han menade att du ska få betalt, kan inte tänka mig annat...

Om han nu menade att du skulle fixa detta gratis kan du ju fråga honom om han vill komma hem och städa i ditt rum som byte.. ;)

Varför skulle du göra det gratis??
Du har ingen "skyldighet" att utföra en massa gratisjobb bara för att du har fått praktikplatMEN du kanske känner att detta kan ge lite extrajobb i framtiden? Då är det en helt annan situation. :)

Lycka till!

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Håller med Bire!
Om det var så att han tänkte sig att du skulle jobba gratis kan du ge f_n på att det inte var för att han tänkte hjälpa dig med meritförteckningen.
Ett sätt att lägga upp det kan ju vara att du gör några enklare skisser som du tar och visar och sedan kring dessa diskuterar fram ett pris på jobbet. Då går ni halva vägen. Du visar framfötterna och han gör rätt för sig.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Du jobbar ju gratis då du Praktiserar?
Så, skillnaden är väl inte alltför stor, jobba hemma, jobba på jobbet :p

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Hur gick det ?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)