Re: Går detta över huvudtaget att lösa?
trexter.com skrev:
Och ja, varje tårta är en sort...
Va....??
14 svar · 421 visningar · startad av trexter.com
6 personer ska dela på 5 tårtor. De får dela varje tårta i två eller tre bitar. Alla ska ha lika många bitar av varje sort.
Redogör för hur man ska dela tårtorna.
*suck*
:)
Re: Går detta över huvudtaget att lösa?
trexter.com skrev:
Va....??
Om alla sex personer ska ha lika många bitar av varje tårta och man får dela varje tårta i max tre bitar så borde det inte gå.
Eventuellt kan alla avstå från tårtorna. Då får alla lika mycket (lite).
Brantis: Så har mina tankar gått. Men det skulle inte förvåna mig om det finns något lurigt svar som inte är av denna värld som man man missar. ;)
Du menar inte max 3 knivskär i varje tårta då?
Nej, jag får inte ihop det.
Om alla skall ha lika många bitar av varje sort och det är 5 olika sorters tårtor så måste varje tårta delas i minst 6 delar, vilket man inte får.
Enda (bästa :) ) lösningen är att du skickar tårtorna till mig, då får alla 5 lika många och stora bitar av varje tårta, precis som Brantis skrev.
Får man skära tårtan horisontellt efter att man har gjort 3 bitar? Förmodligen inte:(
Det måste ju vara ett vist antal skär som gäller och då brukar lösningen vara horisontella skär, som Pedda säger. Säker på att du uppfattat frågan rätt, trexter?
Axel skrev:
Det måste ju vara ett vist antal skär som gäller och då brukar lösningen vara horisontella skär, som Pedda säger. Säker på att du uppfattat frågan rätt, trexter?
Ja, tämligen. Det jag skrev först är citerat från ett papper.
:)
Denna var ju enkel
Du får dela 3 tårtor på mitten så att du får 2 delar.....
Dessa bitar delar du sedan upp mellan de som skall ha tårtan alltså en bit var.
Sedan så har du ju 2 tårtor kvar och dessa delar du upp i 3 delar var och får då totalt 6 delar som du sedan delar upp mellan deltagarna.
Alla får alltså 1/2 + 1/3 = 5/6 bitar av tårtan
HHAHAHAHAHAH denna var för enkel
Kanske är ute och cyklar i vanlig ordning, men är det inte skillnad på
"Alla ska ha lika många bitar av varje sort."
och
"Alla ska ha lika många bitar av alla sorter."
Det första innebär ju att person 1 kan ha två bitar av sort 1 och två bitar av sort 2. (Men inte en bit av sort 1 och två bitar av sort 2).
Alla sorter behöver alltså inte finnas hos samtliga personer. Eller blir det för lätt då? Orkar inte tänka just nu ..
En av de viktigaste faktorerna är nog att man måste låta personerna skära varandras bitar och sedan får varje person välja bit själv, fast ingen som de själva har skurit, på det viset blir det mest rättvist. Detta förutsätter förstås att inga personer är i maskopi med varandra och skär för stora bitar.
Tårtorna bör sedan skäras som komplexa sinuskurvor: sin(5a+bi) med godtyckliga värden på a och b.
Men ingen ska känna sig tvingad att äta en bit av varje tårta om man t ex inte tycker om den sortens tårta eller är mätt.
trexter.com skrev:
6 personer ska dela på 5 tårtor. De får dela varje tårta i två eller tre bitar. Alla ska ha lika många bitar av varje sort.
Redogör för hur man ska dela tårtorna.
trexter.com skrev:
Ja, tämligen. Det jag skrev först är citerat från ett papper.
Således behöver det inte vara olika sorter? Om så är fallet - att det inte är olika sorter - är det synnerligen enkelt.
Varje tårta delas upp i tre bitar - en bit som består av hälften av tårtan, en som består av 1/3-del av tårtan samt en som är 1/6-del av tårtan.
5 personer får en halva var + 1/3-del var. Återstår gör 5 st 1/6-delar av tårtan vilket lämnas till den sista personen.