Jepp, kryptografihistoria är intressant!
Ett faktum som inte så många känner till är att en svensk professor (Arne Beurling) lyckades knäcka de s.k G-skrivarna (G-schreiber) som användes av tyskarna för att kommunicera via telegraflinjer genom Sverige.
På så sätt fick Svenska försvaret (och säkert andra intresserade också :)) tillgång till runt 300 000 dekrypterade tyska meddelanden under kriget, bl.a kände den militära underättelsetjänsten till Operation Barbarossa innan operationen startade och jag har för mig att jag läst någonstans att Sverige varnade Sovjet om Tysklands anfallsplan men att Stalin vägrade att tro på uppgifterna.
Lite boktips:
Det finns en bok som heter Svenska Kryptobedrifter som tar upp Beurlings knäckning av G-skrivaren. Rekommenderas för den intresserade!
För allmänorientering inom kryptografin så är Kodboken av Simon Singh en lättläst och intressant bok.
Vill man lära sig tekniken bakom kryptografi så är Applied Cryptography av Bruce Schneier något av bibeln inom området och det är faktiskt (konstigt nog) den mest humoristiska och intressantaste faktabok jag någonsin läst.
DDel PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg kryptografi, signalspaning mm regerar!
Ett faktum som inte så många känner till är att en svensk professor (Arne Beurling) lyckades knäcka de s.k G-skrivarna (G-schreiber) som användes av tyskarna för att kommunicera via telegraflinjer genom Sverige.
Inte bara knäckte, utan även rekonstruerade Geheimschreiber. :D
Lite mer trevlig läsning:
Sveriges kraftfullaste datorsystem ....som finns hos FRA på EKERÖ! :h (denna länken kräver att man är prenumerant på CS och har webblösen).
FRA
Artikel om signalspaning från FOA-tidningen
NnicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg DDel PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg nicclas, jag älskar dig! :D
DDel PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg r
gaah! dubbelpost, jag är en jävla amatör!
PpsMedlem sedan juni 2000841 inlägg Kan också rekommendera Kodboken.. står mycket kul och intressant i den..
Sveriges kraftfullaste datorsystem ....som finns hos FRA på EKERÖ!
Fett! :)
Appropå det så minns jag att jag läste i Ny Teknik någongång 98/99 att dom listade de snabbaste datorerna i Sverige och då var det en liten ingenjörsfirma med två anställda (ägarna) som hamnade på andra eller om det var tredje plats med deras "burk", det är ganska imponerande att inneha den platsen för en liten pyttefirma :).
Sajten www.top500.org som det stod om i CS-artikeln var intressant, jag har läst lite om ASCI White och det är verkligen ett nästan sinnessjukt megafett system och ändå ligger det på andra plats, efter en japanskt godzilla-super-dator för jordbävningsforskning, det säger lite om hur jävla mycket japanerna satsar på att förutspå jordbävningar.....
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggNja, FRA ligger väl ändå på Lovö, Del Pero? Hur är det med närgeografin? :p
Jajaja, jag vet att det är Ekerö Kommun... ;)
Det är rätt kul att ta vändan via FRA - Rörby - Lovö Kyrka och se alla mer eller mindre egensinniga antenner som FRA spritt runt om i skogarna. Man kan ju undra om det är av en händelse som FRA hamnat såpass nära Drottningholms Slott - ett av två objekt inom Ekerö Kommun på UNESCOs Världsarvslista..? ;)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggOch vad springer man på strax efter att man skrivit ovanstående inlägg..?
Jo, SMHI har också spottat upp sig en aning.
SMHI skrev:
Bris utgörs av 17 stycken rackmonterade datorer med totalt 34 Intel XEON 2.2 GHz-processorer med Hyper- Threading teknologi, 34 GByte primärminne och ca 1,5 TByte sekundärminne. SMHI kommer också att nyttja det nya större klustret vid NSC, främst för forskningsändamål. Detta system består av 200 PC-maskiner och blir den kraftfullaste datorn i Sverige.
Detta system består av 200 PC-maskiner och blir den kraftfullaste datorn i Sverige.
Fast det är ju inte SMHIs system dom pratar om i den meningen, utan om NSCs kluster i Linköping.
Vad jag dock inte förstår är hur ett kluster på 200 PC-datorer kan vara kraftfullare än FRAs system, jag har svårt att tro på det, antingen så klassificeras de båda systemet olika eller så är FRA så hemliga att SMHI missade dom i sin pressrelease? :)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggJo, jag vet men i alla fall. ;)
Fast kluster och rackmonterat tycker inte jag spelar i samma liga iaf.
DDel PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg :stefan:, petitesser... jag har för avsikt att införliva Lovön med Ekerö men däremot rasera bron till Färingsö ;)