webForumDet fria alternativet

Ont :(

Småprat

15 svar · 460 visningar · startad av Simpa

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg
Frågan#1

Så himla ont i ryggen, damp i backen idag då jag och en kompis höll på att skämt bråka, rakt på ryggen, hade dålig rygg redan innan, men nu gör det så ont så jag inte kan tänka, tagit en smärtstillande och en alvedon, så himla ont ändå kan inte sitta ordentligt :(

Nån som har något knep?
Linda in ryggen i toapapper?
Healthkit?

ajaj :(

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Massage... värmekudde om du har. Och det bästa är att ligga ner och inte sitta vid datorn ;)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har ingen aning men en läkare kanske kan hjälpa dig :i

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Jag har inga direkta tips. Men är smärtan muskulär eller damp du så illa att det kanske t.o.m blivit en spricka i skelettet? Och var någostans på ryggen? Stora delar eller mer avgränsat? Viktigt med svar på dessa frågor för att kunna hjälpa dig tror jag.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag skulle vilja dementera Gandalfs ord genom att rekommendera kylpåse i stället.
Jag har haft en återkommande ryggskada sen slutet av 1994.

Kyl ned ordentligt i åtminstone en kvart.
Du ska absolut inte sitta upp.

Vilken del av ryggen smärtar?

Jag lider med dig.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

*ger lite lindrande massage till simpa*

Gandalf, får ta och ringa hit nån flicka :)
mibbe, Får lätt ont i ryggen, har lätt skulios (Stavning), och typ inte brosk på en ryggknota eller vad det var, så tror (hoppas att inget är brutet utan att sängen ska ta bort den värsta smärtan)
gör hmm mest på ett ställe tror jag, inte över hela ryggen, ska be min far kika om det är svullet då han kommer hem..

tack för alla snälla ord.. blir nog bättre imorn..
ont ont ont :l

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

Leta efter svävande + tecken, det brukar hjälpa.

Skolios, stavas det.
Lider själv av det.

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Är det skolios så lär inte massage hjälpa, inte heller liniment och annat som skulle vara till stor hjälp vid muskulär skada.

Hur som helst, föreslår att du lyssnar/läser till vad Brantis skriver. Han lider ju av det och har (tyvärr) stor vana av dålig rygg. :(

Brantis :l
Känns iallafall lite bättre nu, smärtstillandena sätter nog in, men men, får hoppas jag orkar gå till skolan och jobba imorn bara.

När du tagit smärtstillande, se då för allt i världen till att hålla dig lugn. Du har fortfarande ont, det är bara det att du inte känner det.
Smärtstillande är annars bra. Dels lider du inte så mycket för stunden, dels får det musklerna att slappna av.

Att gå till en vanlig läkare lär knappast hjälpa dig. Du får förmodligen diagnosen "Lumbago", vilket i korta drag betyder "ryggont". :l

Specificera gärna var smärtan sitter. Har du tur så har du bara fått en kraftig smäll som kan jämföras med att slå i armbågen i bordet eller något. Då går det över efter någon dag. Har du däremot otur kan du ha skadat någon kota eller disk.

Rapportera gärna hur det går. :)

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Jag har fått ett par rejäla, liknande smällar i samband med fotbollen (grusträning i tio minus, det händer att man landar fel :l )

Alltså nästan identiskt med dig, och för mig hjälper ispåsen varje gång! Eftersom du "bara" har ont på ett begränsat ställe tror jag absolut på det. Jag har fått rådet av min eminenta landslags-kotknäckare.. :)

Simpa. Hur har det gått med ryggen?

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Det enda som hjälper är en stor jävla sup :e :e :e

/ Mikul

Brantis, mja.. har halv taskig rygg, men men, sånt man får leva med då man är för lat för att gymma ;)

Men men, man överlever :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)