Jag har talat med en man som säljer droger. Han kan ibland sälja för över 100 000 kronor på en dag. Det är alltså inga små mängder direkt. Han påstår att han sover gott om nätterna eftersom han bara säljer bra grejer och alltid är ärlig när det gäller mängder, innehåll och kvalitet. Dessutom säger han att han inte säljer till ungdomar. Han begär helt enkelt legitimation av de som ser för unga ut.
Jag visste inte vad jag skulle säga så han berättade att han bara var en av många i en större organisation, att han inte drog in de stora pengarna. Han genomför bara affärerna, och får för det en fast summa, oavsett hur mycket organisationen drar in.
Jag ska träffa honom igen. Vad ska jag säga åt honom?
Hur ska man få honom att tänka om?
Hur ska samhället reagera mot honom som person och mot den organiserade verksamheten?
/JSK
______________ PS. Mannen heter Lars, organisationen kallas Bolaget eller Systemet och alla droger de säljer innehåller etanol.
Det hela verkar olagligt, men man kan aldrig veta förrän man försökt... Han kanske bara jobbar där tillfälligt för att få ihop till sina studieskulder eller så.
Fråga nästa gång ni träffas och försök få honom därifrån... gärna med så mycket våld som nöden kräver...åsså lite till. Ring hem till hans föräldrar, ta kontakt med gamla vänner och lärare från lågstadiet samt grannar och gamla x.
Jag får en vision av "rädda Willy" för min inre syn.... så rappa på.
Förbanna organisationen...alltså om du inte använder den själv.
Använder du verksamheten själv kan du säkert hota Lars så att han tvingas ge dig rejäl rabatt...nästa gång du ska dit.
Det hela verkar mycket skumt, men det kan ju bero på att jag är så gammal och ser så dåligt....kanske.
Samhället borde bura in verksamheten...bums....fast det har de kanske redan gjort?
Jag ska träffa honom igen. Vad ska jag säga åt honom?
PS. Mannen heter Lars, organisationen kallas Bolaget eller Systemet och alla droger de säljer innehåller etanol.
Säga/reagera? Vaddå säga? Det är väl bara att smasha! :OO Sätt dit dom.
Ingrid skrev:
Det hela verkar olagligt, men man kan aldrig veta förrän man försökt... Han kanske bara jobbar där tillfälligt för att få ihop till sina studieskulder eller så.
Ja antog att det handlade om "droger" (illeglala preparat!?) då är det nog så olagligt och det spelar väl ingen roll om man har studieskuler eller inte...?!
Ingrid skrev:
Förbanna organisationen...alltså om du inte använder den själv.
Använder du verksamheten själv kan du säkert hota Lars så att han tvingas ge dig rejäl rabatt...nästa gång du ska dit.
Det hela verkar mycket skumt, men det kan ju bero på att jag är så gammal och ser så dåligt....kanske.
Samhället borde bura in verksamheten...bums....fast det har de kanske redan gjort?
Dålig syn kan vara ett gissel. Ett tips är att luta huvudet cirka tjugo grader åt höger när bokstäverna blir grötiga (Jag antar att du gjorde just det :) ). Om stilen är kursiv så klarnar det snabbt.
Ja, verksamheten är inburad men det verkar inte hjälpa. De fortsätter ändå att pumpa ut sina droger på marknaden. Allt sker helt öppet. Köparna känns igen på en krampaktigt knuten näve. Man kan tro att de har guldtackor i de där smala otrendiga plastkassarna.
Jag har hittat en uppgift om att organisationens omsättning var 18 miljarder kronor under 2001.
Peppar: Man kan säga att de säljer många olika droger, eller många varianter av samma drog. Drogen är beroendeframkallande och dödlig i stora doser. Den kan orsaka både psykiska och fysiska skador även efter ett måttligt bruk/missbruk. Ruset är oberäkneligt. Gissa sju gånger eller läs mitt första inlägg med huvudet i vinkel.
Obelix: Jag ringde 112 om detta. De bad mig att inte besvära dem med mina uppgifter. Man kan väl säga att de bad mig fara dit pepparn växer, annars skulle de minsann sätta dit mig?! Det börjar verka stor konspiration, banne mig! Mycket värre än en drogkartell! Det är ju monopol för fanken!
Det kanske är bättre om du slår numret och sedan överräcker själva telefonen till Lars, alltså när du kopplats till polisen.
Fast du kanske kom till jourhavande präst istället... vad vet jag?
De har ju lagt in alla möjliga konstigheter på det numret, just för att det ska vara lätt att hitta något som passar för alla.
"Ja, verksamheten är inburad men det verkar inte hjälpa. De fortsätter ändå att pumpa ut sina droger på marknaden. Allt sker helt öppet. Köparna känns igen på en krampaktigt knuten näve. Man kan tro att de har guldtackor i de där smala otrendiga plastkassarna."
om själva påsarna är gröna så tror jag nästan att jag har en och annan sådan här hemma...alltså tomma.
Kanske man skulle lämna in dessa på stationen som bevis
på att verksamheten verkligen existerar...även bortom "där pepparn växer"
Blir nog inte mycket sömn inatt ändå, Dags att plocka fram bevismaterial....i ett fasligt nafs.
Vad tycker jag om monopol egentligen- se där, nu har jag något att fundera över under arbetet också... :)
om själva påsarna är gröna så tror jag nästan att jag har en och annan sådan här hemma...alltså tomma.
Kanske man skulle lämna in dessa på stationen som bevis
på att verksamheten verkligen existerar...även bortom "där pepparn växer"
Blir nog inte mycket sömn inatt ändå, Dags att plocka fram bevismaterial....i ett fasligt nafs.
Vad tycker jag om monopol egentligen- se där, nu har jag något att fundera över under arbetet också... :)
Bra initiativ! Detta måste stoppas. ABSOLUT! Om alla samlar påsar kan vi bevisa hur omfattande denna verksamhet är. Klantigt av dom att ha påsar som går att koppla till organisationen. Jag hade satsat på svarta standardkassar om jag vore dom.
Jag har även funderat ut ett mer direkt motstånd mot detta. Om alla här skaffar varsin hammare och går ut och slår på påsarna så kommer vi att kunna försvåra för missbrukarna och få dem att tänka om. För de värsta missbrukarna får man klippa ett litet hål i påsen också. Var försiktig! Deras humör kan vara mycket labilt speciellt framåt sextiden.
Det kommer att bli en hård kamp. Det behöves massor av resurser.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25