Fick idag ett mail från en man vid namn Umesh Dubey vid SoftPro Systems Ltd i Cyberabad(!) Indien.
Mailet såg till början ut som ett vanligt massutskick och höll på att åka i papperskorgen. Men när jag läste lite närmare så innehöll det en del specifika fakta om mitt företag som en Indier inte bör känna till (antal anställda, interna benämningar).
Brevet innehåller lite luddiga förslag om "Business Alliances" men på slutet också ett konkret förslag om möte i Sverige den 20 november, vilket onekligen gör en lite nyfiken (samtidigt så ringer en del varningsklockor).
Min fråga är: Är det nån annan här som har fått ett likadant eller ett liknande mail? Och svarat på det?
PS.
Jag är ganska säker på att det inte är en kompis som driver med oss, eftersom jag inte känner nån som är smart nog att formulera sig på så här snårig, artig indisk engelska.
DS.
Det som ändå gör mig väldigt nyfiken (nojig) är följande:
1. Han (de) vet vad vi sysslar med trots att vår hemsida är på svenska.
2. Han känner till vår interna förkortning för företaget som inte står på hemsidan.
3. Han vet hur många vi är, vilket inte heller står på sidan.
4. Han använder en e-mailadress som varken står på sidan, visitkort eller broschyrer.
5. Vår marknadsföring i Indien är för närvarande lika med 0. ;)
Det enda jag spontant kan komma på är att han fått uppgifterna via svenska PRV. Men varför skulle ett indiskt företag göra sig det besväret ..?
Jag skulle kunna publicera mailet men det är egentligen inget intressant (förutom förslaget på möte).
Bara det vanliga: "mutually rewarding relationship, strategic alliance, areas of co-operation" osv ..
Funderar faktiskt på att svara på det. Ville mest veta om någon annan fått något liknande, innan dess.
Jodå. Länken finns med i mailet och det verkar inte vara nåt skumt med den förutom att den är kopiöst seg, vilket kan tyda på att många just nu surfar mot den.
Hm, har för mig att jag för länge sedan fick ett mejl från nån indier om något slags sammarbete. Haken är bara att jag är sexton och har aldrig haft ett företag i hela mitt liv. :) Ditt brev kan naturligtvis komma från någon helt annan, men jag ville ändå dela med mig av min lilla händelse.
1. Han (de) vet vad vi sysslar med trots att vår hemsida är på svenska.
2. Han känner till vår interna förkortning för företaget som inte står på hemsidan.
3. Han vet hur många vi är, vilket inte heller står på sidan.
4. Han använder en e-mailadress som varken står på sidan, visitkort eller broschyrer.
5. Vår marknadsföring i Indien är för närvarande lika med 0.
1. Han har kunskaper i svenska språket
3. Detta torde vara en offentlig handling? Fackföreningen, skattemyndigheten m.m har säkerligen uppgiften.
Ifall nån är intresserad så fick mitt mail den effekten att Mr Dubey efter några timmar ringde upp mig (från Oslo). Hans "deal" gick ut på att svenska företag skulle lägga ut sin programmering till Indien eftersom arbetskraften är billigare där (iofs inget nytt) och han kunde erbjuda möte på valfri plats: Stockholm, Göteborg eller Malmö.
När jag förklarade att jag hade lite svårt att se hur samarbetet skulle funka rent praktiskt på såna geografiska och kulturella avstånd, och att marknaden i Sverige var lite låg för tillfället, så tackade han artigt för uppmärksamheten.
Våra uppgifter (inkl. mitt mobilnummer som jag inte angav i mailet) hade han fått genom att beställa utdrag ur svenska företagsregister.
Det finns ambitiösa människor i Indien .. tänk på det nästa gång ni behöver billig programmering! ;)
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e