Nu börjar jag bli trött på den här jädrans filosofin och ändå har man hälften av terminen kvar :l
Kan någon förklara för mig varför vi ekonomer över huvudtaget skall ha med det i våran läroplan !!?? :o Ja menar, att det finns med i de estetiska programmen kan man förstå men vart finns länken till ekonomi. Vi är ju för sjutton för dumma för sånt tjaffs :P
Enligt min högutbildade kollega (en sån där akademiker) beror det på att det mesta man lär sig i skolan vare sig det är ekonomi eller teknik eller whatever bygger i grund och botten på filosofiskt tänkande.
Blir alla ekonomer som går samhäll-ekonomi? Skulle inte tro det. Jag tänker då inte bli nån i alla fall :) Jag har större planer i verket än så, eller vad säger du okkido ;)
Enligt min högutbildade kollega (en sån där akademiker) beror det på att det mesta man lär sig i skolan vare sig det är ekonomi eller teknik eller whatever bygger i grund och botten på filosofiskt tänkande.
Låter vettigt, men förstår ändå inte varför vi skall lära oss massa dravel om att saker kanske egentligen inte existerar och dyligt...
Det finns en del filosofi som inte är flummig alls, utan väldigt användbar. Argumentationsanalys är ett exempel, då man lär sig skärskåda texter och resonemang.
clarkbones: det måhända, men är det sån filosofi man får lära sig i gymnasiet? Av vad jag sett, verkar man mest få skriva flummiga texter (varför man inte skall döda norrmän eller hoppa ner från hus osv ;)).
För mig räcker det utmärkt med kreativitet och logik. Kreativiteten borde stimuleras mera än att nita ögonen på läroplanen tycker jag.