Vad gör du för utbildning? :)
Det bästa av allt under slutövningarna är ju att man är vaken 23 timmar om dygnet. :D ;)
39 svar · 1 102 visningar · startad av FreeZer
Under förra veckan hade man GSU slutövning. (Grund Soldat Utbildningen) Det var någonting lite speciellt, något man inte varit i närheten av att göra tidigare... :)
Alla som har gjort lumpen vet vad BESÄTT ELDSTÄLLNINGARNA betyder och vilken del på dygnet man inte vill att det ska hända, speciellt inte när man är skittrött och det regnar och blä...
Näe jag ska vara glad iaf, våran slutövning var ganska lätt när man hör andra berätta om deras, men tillräckligt jobbig för mig... :)
Vad gör du för utbildning? :)
Det bästa av allt under slutövningarna är ju att man är vaken 23 timmar om dygnet. :D ;)
Jag är på F16 och ska bli Radarobservatör (Målobservatör) eller vad det nu heter och har gjort min slutövning nu och bara en vecka kvar på GSUn...
Vi sov i tält 3 nätter, sammanlagt sov jag kanske 11 h totalt och det var mer än vissa andra fick sova. Sen var det en jävla hare ute och utlöste larmminorna två gånger på en natt så vi var tvungna att springa ut. Äh det är skönt att den är klar nu iaf...
3 nätter? Det är ju ingenting. ;)
Jag skulle gärna bo i skogen i flera veckor, men min utbildning är ju inte sån... :l
Under vår slutövning ( Operation Bulldog även kallad av Kompanichefen :OO ) var det inte en hare som utlöste larmminor, det var jag. :e
Åtminstone en gång. ;)
Jag skulle gärna bo i skogen i flera veckor, men min utbildning är ju inte sån...
Fyfan, är du seriös? Jag blir knäckt av att ligga ute i tält mer än 5 dagar...
Det ska vara hårt och skitigt, man ska vara trött och hungrig... Visst är jag seriös. Man mår fanatiskt bra när man kommer tillbaka till kasern sen, och får vila, duscha, sova och äta.
Det där är inget för mig. Jag får mitt eget lilla privata helvete efter jul, då ligger vi praktiskt taget ute i fält Januari-April.....GAAAHH!
Det är väl kanske lite väl lång tid, 4 månader... Med 'flera veckor' menade jag två, tre veckor. :e
Det är när man läser sång har som man förstår hur lyckligt lottad jag är :)
Själv ville jag inte göra lumpen men det blev så ändå, kom till Gotland och eftergrundutbildningen med 1 natt i tält så hamnade jag på en bevakningsbåt. Schemat var att vara där i 1 vecka och vara ledig i 1 vecka, vi (besätningen) var de ända som fick flyga hem eftersom vi slutade tidigt måndag morgon och båten inte gick fören på kvällen, man kunde ju inte vänta i Visby hela dan :e
På båten hade vi eget kök, bara att ta mat när man ville, och ingen bryde sig om oss, vi åkte ut 1 gång/vecka med båten. Mycket slitsamt var det :e
/Viktor
Bah, bullätare. Lökutbildningar lockar inte. :p
Visst kan det vara skönt, men är det verkligen kul? Jag kanske är jävligt egen som tycker om att slita? :q
Det är inte kul att slita i en hamn med hårda vindar och minus grader som det var när jag var där (oktober-april), då är det skönare att sitta inne och vänta på att någon ska vara i sjönöd och titta på alla andra som jobbar :)
/Viktor
Jodå, det är kul. ;)
Under Operation Bulldog var vi ute i fält i fem dagar, det spöregnade hela tiden och var iskallt. Allt var dyngsurt, man var trött och hungrig. Och jag var väl den enda som tyckte att det var okey och inte längtade till logementet. Vi avbröt en dag för tidigt också, troligtvis för att befälen var rädda om vapnen - de var ju hyfsat rostiga. :l
Ur led är tiden ;)
I forntiden när jag var glad flygsoldat, hävdade våra befäl att skogsövningar var något som infanterister kunde roa sig med.
En flygsoldat skulle arbeta mellan 08.00 och 17.00 samt vara helledig lördag och söndag för att vila ut hemma hos Mor.
Logementet rymde max fyra bassar och var väl försett med mattor, gardiner och blommor.
Flygsoldaten skulle hållas på bra humör så att flygplanen (Lansen och Draken) ständigt var i perfekt skick.
Sådana var förhållandena på F15 i Söderhamn 1963-64 :e
Det är ju bara en massa mesar här! :o
SPiN skrev:
Det är ju bara en massa mesar här!
Flottister och annat pack har det för bra, dom härdas inte och blir bara feta och lata under sin värnplikt.
När jag tjänade kronan i ett av Sveriges finaste arméförband så var vi ute i skogen mest hela tiden, åtminstone 4-5 månader av mina totalt 12 månader och sen hade vi inte slutövningar förrän vi verkligen var vid slutet av lumptiden och då var det tre veckor av krigande, inte ett par dar.
Håhåjaja, det var bättre förr, ni har det för bra i dag gossar ;) :e.
Jag ligger fan på ett trängförband, och det är jag stolt över! :e
Flottister och annat pack har det för bra, dom härdas inte och blir bara feta och lata under sin värnplikt.
Jag har legat mina 15 månader i flottan på ett fartyg som är ute 40 av 52 veckor om året. Jag kan säga, även om maten är den bästa samt att vi slipper krypa i skogen, att när det börjar blåsa storm som värst, då vill man vara på land.
Man blir ju av med all den där extravikten man lagt på sig och att krypa i skogen e nog inte så illa ändå. ;)
Jag ligger i marinen och räknas som flottist, jag skäms över det... ;)
Det är inte för inte som flottisterna kallas bullätare!
Jag är bara så nöjd att min GSU slutövning är klar... :bire