webForumDet fria alternativet

En trafiktankeställare

Småprat

9 svar · 308 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Här kommer en tankeställare om lite av varje, men framförallt om onykterhet och att skydda sig ordentligt i trafiken. I det här fallet talade allt mot alla inblandade - tre ungdomar på _en_ moped, inga hjälmar och med en rattonykter på samma väg. Det är dömt att sluta på ett sätt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,217396,00.html

15000 rattonyktra på våra vägar - varje dag.
13000 åker fast - varje år.
Det ger en "åka-fast-procent" på knappt 0,2%.

Alkohol & droger och trafik hör inte ihop. Att folk aldrig lär sig det, trots alla skrämmande exempel. Och att ungdomar inte har mer respekt för trafiken är ganska skrämmande. :(

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Alkolås på alla bilar skulle kanske göra någon nytta.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Bendro skrev:

Visst skulle det göra nytta!
Men jag tror att dom som vill köra onyktra "fixar" det endå... :(

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Så det finns alltså de som skulle lägga ner massa tid och energi, ja kanske till och med pengar, enbart för att köra onyktra? Då måste man ju verkligen vara helt blåst, pundad, dum i huvet och urbota korkad.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Dryden skrev:

Så det finns alltså de som skulle lägga ner massa tid och energi, ja kanske till och med pengar, enbart för att köra onyktra? Då måste man ju verkligen vara helt blåst, pundad, dum i huvet och urbota korkad.

jupp, du vet väl att det finns exakt sådana personer du beskrev.. :o

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

JAreMANNEN skrev:

Bendro skrev:

Visst skulle det göra nytta!
Men jag tror att dom som vill köra onyktra "fixar" det endå... :(

Precis, men man skulle få bort alla små enmanskravaller som inte planerat att köra rattfull.

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

I lördax var jag så full så att jag fick gå hem med min cykel, allså förr full för cykeln :birp

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det är dömt att sluta på ett sätt.

Jag vet värre fall där det känns ganska säkert hur det ska sluta.
T.ex. körkort i några dagar, rejält full, inget bälte och alldeles för hög fart.
En polare dog i sommar... :(

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Dryden skrev

Så det finns alltså de som skulle lägga ner massa tid och energi, ja kanske till och med pengar, enbart för att köra onyktra? Då måste man ju verkligen vara helt blåst, pundad, dum i huvet och urbota korkad

Läs alkoholist

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Dryden skrev:

Jag misstänker att flera av de som regelbundet kör rattfulla, ofta har ganska gamla bilar av enkel konstruktion. Det är nog ganska enkelt att sätta ett alkolås ur spel på de bilarna. Men det hindrar säkert en vanlig svensson med modern Volvo V70 där den komplicerade konstruktionen gör det svårt att koppla bort alkolåset.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)