webForumDet fria alternativet

Gråberssång!

Småprat

15 svar · 521 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

G.Fröding:
Gråbergssång

Stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå-å-å-å.
Så är gråbergs gråa sång
lå-å-å-å-å-å-å-å-ång.

Hur i uppgift till imorgon att prata lite (analysera) inför klassen om denna dikt av Fröding? Men kolla dikten! Vad ska jag säga?

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Ja denna va klurig..

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

:o

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det är en väldigt frödingsk dikt. Han skrev mycket dialektalt och så som saker och ting uttalas (eller som han ville att det skulle uttalas). Man brukar dock höra/känna mer värmländska i hans alster.

Jag vet, det var inte svar på din fråga. Som svar på din fråga: Jag har ingen aning. Det är din läxa, för 17! ;)

Mvh,

hmm jo men lätt!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Prata som snubbarna nere på konstmuseet: Det är en väldigt sofistikerad dikt där han framhåller adelns förtryck mot arbetarklassen i det forntida samhälle som även präglar nutiden med det väl valda ordet "stå". Helt enkelt ett mästerverk i tiden.

Eller så kan man säga att gubben skrev sketna dikter (men det är bara min åsikt).

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Pace: :e

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vad ska jag säga?

"Increase the medication, doctor" borde väl räcka.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

"Add more ram"

hmm låter ju bra Pace! Ska säga det till läraren får vi se vad hon svarar.... hmm han använder ju "mörka" vokaler = ledsen....

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

du kan ju säga att Gustav Fröding är en mycket galen man

P skrev:

hmm låter ju bra Pace! Ska säga det till läraren får vi se vad hon svarar.... hmm han använder ju "mörka" vokaler = ledsen....

Gör det. ;)

Kan också tillägga att han använder många radbrytningar = tidens tand präglar hans dikt. Det måste alltså ha tagit flera decennier för honom att skriva den. :P

Jaja, ni fattar säkert att jag hatar konstvetare över allt annat på jorden. Därför älskar jag reklamen där paret står och tittar intensivt på "konstverket" som ser ut som hushållssopor, för att i nästa sekund kastas i papperskorgen intill av en förbigående man. Klockren! :e

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

haha. har läst upp precis den där dikten för klassen när vi hade momentet "röstvård". valde den för att den var lite, hehe, udda och rätt enkel.. =)

Jag lade rätt fräcka betoningar på en del ord och gjorde långa pauser!! as-kung!!

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Men herregud! Har du aldrig hört talas om sökmotorn AltaVista? ;)

Jag knappade in "Gråbergssång" och fick 9 träffar varav en högst användbar...

http://www.educ.goteborg.se/usam/pforum/sv/reflekt/graberg.html

Lätt som en plätt!

/A

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

han har rökt på

annesophie skrev:

Men herregud! Har du aldrig hört talas om sökmotorn AltaVista? ;)

Jag knappade in "Gråbergssång" och fick 9 träffar varav en högst användbar...

http://www.educ.goteborg.se/usam/pforum/sv/reflekt/graberg.html

Lätt som en plätt!

/A

analytiker #1 skrev:

Jag är vilsen, var är jag , vad gör jag här, allt är så mörkt, hjälp, hjälp,
varför är det ingen som ser att jag är här, hör mig, jag är ju här hjälp, hjälp,
allt är så suddigt, gråt.

Djupt! :e :e

analytiker #2 skrev:

Han såg varje dag hur människor som inte "passade in" i samhället behandlades
...
I de flesta av Frödings dikter behandlar han samhället, han kritiserade det ofta och även i Gråbergsång får jag en känsla av att han gör det.

Herregud vilka djupa tankar man kan dra av några ord. Personen som skrev det ovan skulle nog inte säga samma sak om hon inte visste vem han var (för hon tolkar ju det efter hans livshistoria).

428 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
300 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)