webForumDet fria alternativet

Lite papporsinfo

Småprat

2 svar · 263 visningar · startad av Ingrid

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg
Frågan#1

Skrev ihop en liten guide om papper
bara för att det kan vara bra att känna till
deras särskilda egenskaper.
(Nej... jag hade inte någonting annat för mig... än att skriva lite :) )

Det finns en outtömlig källa av kvaliteter och egenskaper på papper.

Låtom oss börja med:

Be-strukna
Dessa är som namnet antyder bestruket med en smet som i olika grad fyller ut dess ojämnheter.
Det finns i fyra varianter:
Lätt-be-struket,
medium-be-struket,
hög-be-struket och
konst-be-struket

Be-strukna papper kan behandlas så att de antingen blir matta, silkiga eller glättiga

Obestrukna papper
Är alltså inte Be-strukna, men kan vara både glättiga och matta. Dock inte samtidigt.

Glättiga papper
Är manglade för en kompaktare struktur och glansig yta, detta görs redan i tryckpressen. För att pappor ska få kallas glättigt krävs dock att en extra glättning görs. Glättningen ger Be-strukna papper ännu bättre färgåtergivningsegenskaper och ytterligare glans i ytan.

Silk pappor
är en mellanvariant som är relativt läsvänlig, man störs sällan av reflexer från dessa. Silk är en relativt ny papperstyp.

Matta pappor
Dessa har inte glättats alls utan har kvar sin råa yta. Matta papper har mycket hög läsbarhet.

Kartong
Har hög ytvikt jämfört med övriga.
I vissa fall kan det löna sig att använda lite billigare kartong istället för finpapper. Det blir ändå samma karaktär på trycksaken.

Angående pappersmassan

Träfri-
Tillverkas av kemisk massa och har hög livslängd och vithet.
Det gulnar och bleknar mycket långsamt. Tillverkningen är dock dyrare än för trähaltiga papper

Trähaltiga-
Fördelar. Hög bulk och opalcitet, det är dock inte lika vitt som de träfria och livslängden är begränsad. m.a.o... De tappar snabbt sin vithet.

Returhaltiga-
Består till stor del av returpapper som används för att dryga ut pappersmassan. Låg vithet och styrka, men hög opalcitet. Returtypen blir mer och mer populär, men trots det växer sortimentet.

Lumphaltiga-
Innehåller minst 25 % bomullsfibrer och passar bra till olika typer av effektbehandlingar som t.ex prägling.

Det var väl det hela. Mycket nöje i ert val av papper.

(Jag reserverar mig mot all form av stavfel då jag är väl medveten om att det kan förekomma på sina ställen. )

r: hittade ändå ett och annat stavfel

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Well, jag saknar bara lite info om hur mycket de smetar och vilken torktid de har innan man kan efterbehandla dem - sen är jag nöjd! :e

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Re: Lite papporsinfo

Ingrid skrev:

Det finns en outtömlig källa av kvaliteter och egenskaper på papper.

Ja, och vem sa att internet bara är till för bra saker! :e ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)