Vad tror ni om denna jämförelse?
Om man tittar på deras programvaruutvecklingslinjer?
KTH-Haninge har en Datavetenskap/programvaruutveckling där jag befinner mig just nu.
Hur är Nackademins motsvarighet? Någon som har några erfarenheter?
Någon som har erfarenhet av hur arbetsgivare ser på Nackademin?
Tyvärr är den utbildningen jag går på KTH allt annat än tydlig när det ämnen och upplägg. Dessutom lämnar datasystemet en del att önska vad gäller stabilitet och modernitet. Mer regel än undantag att systemet knasar.
Generellt sett så kan man ju göra den iaktagelsen att Nackademin inte är en högskola och arbetsgivarna brukar helst se högskoleutbildningar, vilket kanske är synd, men så är det.
Jo det är det jag misstänker också. Det som irriterar mig just nu är att det känns som att jag måste fortsätta på KTH av just den anledningen och därför inte kan ha Nackademin som ett alternativ, trots att Nackademin känns som ett modernare utbildningssätt.
Men går det verkligen att jämföra en utbildning på Nackademin med en KTH-dito?
Jag misstror starkt att en Nackademiutbildning har samma teoretiska djup och tekniska förankring. Jag antar att det finns olika linjer på Nackademin, men det jag har hört av två som pluggat där liknade inte det jag själv upplevde under min tid på KTH.
Vad är det du ogillar med din nuvarande utbildning? Kanske kan ett första steg vara att byta till KTH-Kista eller S-tälje istället för att direkt hoppa på en mindre kvalificerad utbildning vilket du kan få ångra senare i livet.
Kan bara säga att KTH är ett av sveriges starkaste varumärken och deras humankapital väger lätt upp en sliten datorpark ... om en dataingenjör från KTH och en med yrkeshögskola(??) söker samma jobb är utgången given ...
Jag tror precis som ni att KTH väger tyngst. Tycker dock det är tråkigt att en sån tung verksmhet har så sliten datorpark på en relativt ny datorutbildning. Sen har jag väl varit borta från skolan för länge. Trodde dock att utbildningen skulle varit mer "verklighetsinriktad". I all information jag tog del av innan starten talades det om all "problembaserad inlärning" och modernt tänkande i utbildningen. Bubblan sprack när man var på första föreläsningarna och man blev serverad kursmaterial som var inaktuellt och inte anpassat för kursen, föreläsaren hade inte koll på vad han sagt på tidigare föreläsning osv.
Hela situationen gör att man tappar sugen.
Antar att man får bita ihop och "plugga för pappret". Min förhoppning från början var dock att suget efter kunskap skulle öka.
Antar att man får bita ihop och "plugga för pappret". Min förhoppning från början var dock att suget efter kunskap skulle öka.
Nej, det skall du inte göra. Känns allt helt fel så skall du självklart byta.
Men eftersom du plggar första terminen, första året (antar jag?) så tycker jag att du skall "plugga för kommande kurser", så att säga :). Ge det en chans, jag lovar att det som kommer är intressantare än de allra första kurserna.
Håller med schassen.
Döm inte hela utbildningen efter att en föreläsare dabbat sig. Ge det en chans och tänk på att man inte blir matad med all relevant information på högskolan, på samma sätt som i andra utbildningar. Det liksom "ingår" att man får förkovra sig självmant, till viss del.
Klart jag ska ge utbildningen en chans. Just nu avslutar vi kurserna C++ 5p och Infomet 5p. C++ kursen är OK, Infomet däremot är ett märkligt blandämne där de verkar ha tagit bottenskrapet för att få ihop en kurs. Vi har i det ämnet läst en Officekurs (inkl uråldrig HTML), en hårdvarukurs (tillsammans med en Medialinje) och sedan har vi haft ett projektarbete som i stort sätt handlade om hur man utformar en kallelse och protokoll.
Sen är det inte så att det bara är en föreläsare som dabbat sig, det var ett exempel i mängden.
Det som irritetar mig mest är nog att det känns som även denna utbildning har gått i "trendfällan" och i panik börjat döpa saker och ting till "problembaserad inlärning" och andra moderiktiga saker. Sen visar det sig att det bara är försättsbladen som är bytta och inte innehållet.
Om man till exempel tittar på kursinformationen så har de snyggt och prydligt bytt alla kurser till 5 poängskurser, men om man söker i kurshandboken efter dessa kurser hamnar man på de gamla kursbeskrivningarna.
Ingen utbildningsansvarig har hittills kunnat svara på hur utbildningen skall se ut i fortsättningen, i vilken ordning kurserna kommer i, om det faktiskt är dessa kurser vi skall läsa, vilket programeringsspråk vi kommer att rikta in oss på osv.
Jag låter rätt negativ, men det är trots allt så att jag är över 30 och jag känner att jag skulle vilja ha en klarare bild över vad det faktiskt är jag gett mig in på. Det hade väl gått an om man varit 20 och inte hade familj inkl utgifter.
SDCd, det var det jag misstänkte, att du läste Infomet.. :)
Jag håller med, det är ett skämt, men den kursen är någon slags felriktad välvilja för att skola in folk i ingenjörsstudierna. Tro absolut inte att det är så framtida kurser ser ut för så är inte fallet! Jag lovar att det blir roligare framöver (framförallt när mattekurserna är avklarade :).
Jag började på KTH 1997 och Infometkursen var lika värdelös då, men jag såg det mer som en skön start och enkla 5 poäng innan allvaret börjar. Du har ju alla roliga kurser framför dig, OO-kurser, transaktionssäkerhet, datakommunikation, algoritmer och datastrukturer etc. etc.
Sen är faktiskt ingenjörsutbildningen väldigt "problembaserad inlärning", det är inte bara en "trendfälla". Du kommer att få jobba i långt mer avancerade grupparbeten/projekt framöver än det ni gjorde i Infometkursen. Vi avslutade t.ex med ett 9 poängs-projekt där gruppen skulle ta fram en färdig lösning, från design till implementation och testning, både på mjukvarusidan och hårdvarusidan. Det var väldigt lärorikt och en bra förberedelse inför yrkeslivet.
Så, stirra dig inte blind på de första kurserna, Infometkursen är som sagt inte en bra mätare på hur kurserna ser ut framöver!
Det är i och för sig skönt att höra att resterande utbildning inte går i Infometämnets tecken. :)
Samtidigt är det lite skrämmande att det sett likadant ut sedan 1997....
Jag är väl medveten om att tankesättet bakom en injenjörsutbildning är problembaserad. Problemet i detta fall är att de svänger sig till höger och vänster med en mängd moderiktiga synonymer och blir sedan svarslösa när man försöker få dem att utveckla det långsiktiga tankesättet med utbildningen. Vilka ämnen knyts ihop? Hur ser ramarna för framtida projekt ut? Åt vilket håll är det lämpligt att man riktar sina egenstudier?
Sen ska jag säga att efter att ha sett flera av dina inlägg här på forumet sgtpepper, värdesätter jag dina ord i denna tråd högt. Har känslan av att det inte är en vaccumbehållare du bär omkring på mellan axlarna :)
Mycket av min frustration beror säkert på att jag jobbat som projektledare/egen företagare under flertalet år och jag är van att lösa problem. Här känns det som jag kör huvudet i väggen gång på gång.
Tack för dina vänliga ord SDCd :r. Men ibland känns det faktiskt som om jag har vaccum i huvudet :e.
Jag förstår att det kan vara frustrerande när utbildningen känns osammanhängande och utan långsiktighet. Jag kan inte garantera att det kommer kännas annorlunda längre fram, men med största sannolikhet kommer det göra det.
Jag läste datateknik 120p på KTH i Kista, jag antar att det är ungefär samma linje som du läser? Jag tyckte att delar av utbildningen var värdelös och vissa föreläsare var rena skämten, men ändå så känner jag nu när jag sitter ute i yrkeslivet att jag har praktisk nytta av de kunskaper jag fick under mina studieår.
På KTH i Kista så hade vi en väldigt engagerad programansvarig för datateknikutbildningen, jag vet inte hur det är i Haninge men min känsla var att det var han som höll ihop hela utbildningen och såg till att försöka få ut det bästa av den.
Om jag får ge dig ett tips så är det att ge utbildningen åtminstone fram till i vår på sig. Med din bakgrund så har ju du redan mycket erfarenhet med dig, något som yngre studenter saknar och för dig kan det kännas frustrerande med kurser som t.ex Infomet, men i senare skeden av utbildningen kommer det finnas mycket större möjligheter att få förkovra sig inom de områden som intresserar just dig.
Det jag tyckte var bäst med utbildningen var att den var så pass praktiskt "hands-on" med många labbar och projekt där man verkligen fick jobba med problemlösning, precis som man gör som systemutvecklare i dagliga livet, det jag saknade var ett mer teoretiskt djup på vissa kurser, även om vissa andra kurser hade ett väldigt bra teoretiskt djup, som t.ex transaktionssäkerhet och algoritmer- och datastrukturer.
Men, som sagt, det blir roligare efter Infomet-kursen :) Ge det bara lite tid!
508 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2