Hade en kompis som hittade en mycket trevlig 2:a -53 kv på Kungsholmen, Stockholm...de var på väg att köpa men backade ur när priset var upp i över 2,5 miljoner... :p
Att köpa lägenhet.
27 svar · 765 visningar · startad av Beatbox · sida 2 av 2
Frågan, av Beatbox
Skulle ni våga köpa er en tvåa eller trea för 200 000 - 300 000 med tanke på hur Sveriges ekonomi är i dagsläget ?
Läs frågan i sin helhet →Gav 5000:- för en 5-rummare på 105kvm....nu skulle jag nog få ut 75 - 100 000:- för den. :e
bewern, du kan pendla från trosa till sthlm enkelt (många som gör) så det är lugnt :) Men vem vill bo i Trosa (om man inte är 40+) he he
Beatbox skrev:
Skulle ni våga köpa er en tvåa eller trea för 200 000 - 300 000 med tanke på hur Sveriges ekonomi är i dagsläget ?
Tveklöst ja!
Nu inser jag iofs att priserna är ganska annorlunda i Västerås. Visst skulle det kunna gå i förlust om priserna sjunker. Men det är från ett lågt utgångsläge. I ditt ställe skulle jag fråga mig om jag tänker bo där en längre tid. I så fall gör det inte så mycket att marknaden går ner emellanåt. Om du ser det som ett kortvarigt boende däremot, då kan nedgångar vara ett problem. Du vet inte om du kan sälja lägenheten till ett tillräckligt högt pris för att lösa in lånen.
Att låna dessa summor är relativt billigt. Personligen tror jag inte att räntorna kommer gå upp särskilt mycket. Det innebär att dina boendekostnader kommer vara fortsatt låga även om marknaden går ur. Och det är inte särskilt stora pengar du riskerar på en eventuell nedgång.
När det gäller avgiften till föreningen, skiljer den sig från en normal hyra på det trevliga viset att det är medlemmarna som bestämmer över den. Det finns därför ingen strävan efter att höja avgiften så mycket som möjligt. Är det möjligt, kanske föreningen beslutar om att sänka avgiften. Däremot kan nära förestående stambyten och renoveringar innebära kraftiga höjningar. Det vill också till att föreningen är kompetent att sköta sin ekonomi. Sådana saker måste du kolla när du letar efter bostadsrätt. Banken kan hjälpa dig med att kolla upp ekonomin.
Jag tror inte du behöver vara orolig för alltför stora nedgångar på bostadsmarknaden i Västerås. Den staden ligger nära Stockholm. Det är allt fler stockholmare som får upp ögonen för städerna i mälarregionen nu när det kommer bättre pendlingsmöjligheter. Det kan bidra till att hålla priserna uppe.
Det framtida värdet är intressant när du ska sälja bostaden, så frågan är hur långvarigt boende du har tänkt dig. Innan dess kan du glädja dig åt låga lånekostnader, som dessutom sjunker hela tiden eftersom du har råd att amortera av ordentligt på lånet. Du har en helt annan kontroll över boendekostnaderna i en bostadsrätt.
Tack för ett utömmande svar UlfT och ni andra för den delen också. Jag tror du har övertygat mig ! :) Du har inte funderat på mäklarbranchen UlfT ? :)
Jag köpte en lägenhet nyss för 395 000 mitt i stan.
155 kvadrat med bubbelpool och lite annat smått och gott ;)
Undra vad den skulle kosta i Stockholm.
pillan skrev:
Jag köpte en lägenhet nyss för 395 000 mitt i stan.
155 kvadrat med bubbelpool och lite annat smått och gott ;)
Rena reapriset! Har Sandvik gått i konkurs? :q