Ja, så länge du har ett fast och säkert jobb och brachen du jobbar inom är stabil. 200-300' kan både var svindyrt och ett kapp beroende på var den finns...
Jo, men jag är orolig för att "bostadsbubblan" ska spricka och priset börja dala. Här där jag bor jar priset på lägenheter ökat ungefär 15% på 1½ år plus att räntorna är väldigt, väldigt låga nu. Om man går och frågar t ex en bank... kan man lite på att dom är någorlunda opartiska ?
Skulle ni våga köpa er en tvåa eller trea för 200 000 - 300 000 med tanke på hur Sveriges ekonomi är i dagsläget ?
Utan tvekan, det låter ju helt gratis. Det är inga pengar att förlora. Vet dock inte om det är bra/billigt i din hemstad, men jag hade köpt en lägenhet till det priset om den så låg vid motorvägen och var kroniskt insmord i äppelmos.
Samma sak som för @nders gäller för mig. Hade jag hittat en trea för 300 lakan så hade jag köpt den snabbare än kvickt. Sen hade jag kursat den och tagit långsemester för vinsten.
Ovanstående gäller ju självklart i Stockholmsregionen, på andra ställen kan ju 300 000 för en lägenhet vara dyrt, men här är det århundradets klipp.
Ni bor ju i Stockholm och där är ju prisläget lite annorlunda :) Om jag ska försöka göra en ekvivalent jämförelse. Skulle ni köpa er en 2:a för 800 000 i Stockholm i dagsläget ?
Skulle ni köpa er en 2:a för 800 000 i Stockholm i dagsläget ?
En hyffsat fräsch 2:a på runt 45-60 kvm i innerstan för 800 000 är fortfarande ett strålande kap! Count me in! :e
Jag skulle gissa att normaltvåor i innerstan ligger mellan 1 - 1.2 miljoner just nu.
I Stockholm är läget såndant att de flesta som köper nu knappast har något val, man måste ju ha någonstans att bo. Visst behöver man inte bo i innerstan, men det är fortfarande dyrt i kranskommunerna och själv betalar jag hellre 3 000 mer i månaden för en lägenhet innanför tullarna än i någon mindre attraktiv förort.
Jo, men hur pass säker är en sådan investering med tanke på dagens ekonomiska läge. Prisfallet på lite större bostäder har ju börjat gör sig till känna och hur länge dröjer det innan mindre bostäder börjar sjunka på samma sätt som de större ?
Jo, men jag är orolig för att "bostadsbubblan" ska spricka och priset börja dala. Här där jag bor jar priset på lägenheter ökat ungefär 15% på 1½ år plus att räntorna är väldigt, väldigt låga nu. Om man går och frågar t ex en bank... kan man lite på att dom är någorlunda opartiska ?
Opartiska - ja , men ofta inte alls så kunniga som man skulle kunna önska ;-(
Tror inte du tar någon större risk, visst, om orten tex har en enda basnäring som sviktar så kanske du tappar 10-50', men det är väl ändå pengar du betalar till dig själv relativt snabbt istället för till en hyresvärd Har du en billig hyresrätt idag så är det nog dock ett skäl till att avstå köp.
De lägenheter jag och min fru tittat lite på ligger runt 200 000 - 250 000 och en månadskostnad på 3000-3500 ungefär. Ändå om vi lånar fullt så skulle vi bo 700-800 billigare än idag.
Tror inte man kan låna fullt ut, dock 80 % eller 90 % *osäker*
Hm....låter ju som en bra affär att köpa då, om ni sparar nästan 1000 kr/mån. En nackdel kan ju vara att man inte längre kan ringa värden såfort ngt krånglar längre. :(
Har precis köpte en lägenhet för 925 friska tusenlappar i centrala Lund. Det kan gå åt helvete, det kan gå bra. Sak samma.
Bottenlånet är max 75% av köpesumman. Sen kan man få låna resten som topplån om man vill hos de flesta banker. Men det skadar inte att ha lite egna pengar att stoppa in.
När man läser den här diskusionen så blir man glad att man bor i håla (Falkenberg). Jag gav 80 000 (vilket jag tyckte vad mycket) för min 2:a på 69kvm i ett toppen område. 500 meter till centrum (om man nu kan kalla det centrum), hyran ligger på 2540 kr och gå ingår allt (värme, vatten, el och 16 tv-kanaler).
Bostadsrättspriserna i stockholms innerstad är enligt många påväg ner nu från att ha varit rekordhöga. Jag tror dock inte de kommer gå ner så mycket eftersom en 2:a 20 min från stan i täby där jag bor går på cirkus 1 mille. Det är en del pengar,och eftersom jag är påväg bort från stan ska det bli såå sköööönt att slippa köpa lägenhet just nu, om 4-5 år när det är dags för mig kanske det har gått ner till normala priser.
I trosa får du ju en kanon villa för samma pris du får en 2:a i stockholmsstad, du kan också få typ 4 hus i småland för samma pris :)