oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
SPiN skrev:
AK5:an är otroligt lätthanterlig ju, inte tung för att vara ett vapen... Men jag håller med dahlgren, skönt att slippa den de få gånger man får det. :)
Vapenrengöring sucks...
Amatör! Så fort det vankas rengöring av vapen så anmäler man sig sjuk, då får någon annan olycklig jävel rengöra vapnet istället.....muhaha...
Själv kommer man att mönstra i Finland om jag inte misstar mig fel. Är, hoppas att jag fortfarande är finsk medborgare....
oelbal skrev:
SPiN skrev:
AK5:an är otroligt lätthanterlig ju, inte tung för att vara ett vapen... Men jag håller med dahlgren, skönt att slippa den de få gånger man får det. :)
Vapenrengöring sucks...
Amatör! Så fort det vankas rengöring av vapen så anmäler man sig sjuk, då får någon annan olycklig jävel rengöra vapnet istället.....muhaha...
Ja, det är ju vädigt läskigt med vapenvård ;)
(OBS EXTREMT DÅLIGT SKÄMT)
AK5 är en riktig ärtbössa. Ingen rekyl alls och inte mycket klarar den att skjuta igenom. Militärens mått på vad den ska skjuta igenom stämmer kanske en på miljonen när man får till det där superturskottet.
Ni ska skjuta AG90 eller något annat vapen i den kalibern där kan vi snacka grymma vapen.
Vapenrengöring tips: Om ni har tillgång till ett garage med motorfordon. Ta då och lägg hela vapnet en halvtimma i en balja med motrorengöring eller avfettning. Blir sopperent. Annars ta och smörj in vapnet med Breakfree direkt efter skjutningen så blir det betydligt lättare att få bort smutsen sen när det vankas rengöring.
Det finns en fördel med AK5 den är lätt och går ganska bra att bära med sig när man är ute på den där monster baskermarschen på 10 dagar. Å andrasidan har man ett tungt jäkla pansarskott och bära på!
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg
medialabs skrev:
Själv kommer man att mönstra i Finland om jag inte misstar mig fel. Är, hoppas att jag fortfarande är finsk medborgare....
Min kompis som är finsk medborgare fick ett par mönstrings papper därifrån. När han inte hade dykigt upp efter ett par kallelser fick han ett paper där det stod att han kunde bli åtalad nästa gång han reste in i finland. Men ett par månader senare stod det att han fick frisedel.
Vill du göra lumpen där?
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
AK5 är en riktig ärtbössa. Ingen rekyl alls och inte mycket klarar den att skjuta igenom.
Den klarar att spräcka skallen på en ryss och mer behövs ju knappast...
SSPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
AK5 är en riktig ärtbössa. Ingen rekyl alls och inte mycket klarar den att skjuta igenom. Militärens mått på vad den ska skjuta igenom stämmer kanske en på miljonen när man får till det där superturskottet.
Jojo, det är säkert därför det är ett av de absolut bästa vapnen som används. Jämför man med liknande vapen som Kalaschnikov och M16 så slår AK5:an dem med hästlängder. Ett bra vapen har alltså en gigantisk rekyl som man efter fyra mag knappt orkar hålla uppe vapnet längre?
Annars ta och smörj in vapnet med Breakfree direkt efter skjutningen så blir det betydligt lättare att få bort smutsen sen när det vankas rengöring.
Klart att man gör det, men det gör inte vapenrengöringen rolig... ;)
Det finns en fördel med AK5 den är lätt och går ganska bra att bära med sig när man är ute på den där monster baskermarschen på 10 dagar. Å andrasidan har man ett tungt jäkla pansarskott och bära på!
10 dagar? Låg inte du i Norrlands Dragonregemente? Ni hade ju bara 5 dagar baskermarsch om jag inte minns fel, jag har ett par kompisar som ligger där uppe... ;)
Hursomhelst förstår jag att det inte var någon 'walk on sunshine'.
PPallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg
oelbal skrev:
Den klarar att spräcka skallen på en ryss och mer behövs ju knappast...
Typiskt lumpen-snack, allt är alltid Ivans fel..hehe ;)
Addeladde skrev:
Ni ska skjuta AG90 eller något annat vapen i den kalibern där kan vi snacka grymma vapen.
Du har nog missuppfattat vad de olika vapentyperna har för användningsområden, eller så försöker du bara vara lite ball?
Du pratar om "skjuta igenom"... Vad menar du med det, att AK5:an inte har någon vidare pansarbrytande effekt? Nej, det stämmer... Väldigt få automatkarbiner brukar ha det utan specialammunition... Sen att det är en låg rekyl, är det negativt? Menar du att kraftig rekyl = bra bössa för hårda snubbar?
Fråga din plutonschef om du inte kan få kvittera ut ett gammalt Mausergevär istället, där är rekylen lite häftigare, kanske passar bättre?
Förövrigt så skall du nog skjuta Haubits 77B eller något annat vapen i den kalibern (15.5 cm), där kan vi snacka grymma vapen. :OO
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggRe: AK5
FreeZer skrev:
Kan ju också nämna att jag gör vpl på F16 i Uppsala... :)
My man! /me låg på Upplands Flygflottilj -95.
Är det fortfarande byggnad 358 som gäller under bullskolan? :e
origon skrev:
kpist m45 bertil det är grejer det
Bild för dom som inte vet.
http://www.soldf.com/images/s_kpist45.jpg
Åååh, hederlige gamle Berra med tomhylspåse och allt...
Det var en bössa det! Ett rör med avtryckare, pipa och mag som man fick lobba in kulorna på 300 meter med... :e
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg
Addeladde skrev:
Vapenrengöring tips: Om ni har tillgång till ett garage med motorfordon. Ta då och lägg hela vapnet en halvtimma i en balja med motrorengöring eller avfettning. Blir sopperent. Annars ta och smörj in vapnet med Breakfree direkt efter skjutningen så blir det betydligt lättare att få bort smutsen sen när det vankas rengöring.
Själva idén med 5.56 mm ammo som AK5 använder sig av är knappast att den ska ha hög genomslagskraft utan snarare är det så att kulan är designad så att den vobblar i luften och orsakar på så sätt större skada då den träffar sitt mål.
En kula på 7.62 mm, som AK4 använder, har bättre balans, och går rakare i luften. AK4 har större genomslagskraft mot "hårda" mål, väggar etc., men orsakar mindre skada mot mjuka mål, såsom människokroppen.
Jag har dock svårt att se varför man skulle behöva kunna skjuta genom 2 meter betong när man ligger i skogen och pangar. Om jag inte misstar mig så har alla förband som har med strid i bebyggda områden att göra utrustats/skall utrustas med AK4 då den har just bättre genomslagskraft vilket är viktigt då man ska rensa hus etc.
//G8
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg 7.62 är ju knappt mänsklig ammunition heller..
Jag såg ett program en gång där de visade en ny typ av ammo som tydligen skulle minska skadeskjutningar med förlupna kulor från insatsstyrkor och poliser; meningen var att kulan skulle splittras vid direkt träff med 'något hård material'.
Ett par killar satte en plywoodskiva innanför en vindruta på en bil och avfyrade en kula genom rutan med denna ammo. Visst, kulan splittrades, men vem fasen har nån nytta av det när hålet i plywoodskivan var 2 dm i diameter?
Bra ammo det där.. :OO
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inläggKanske felformulerat av mig, tycker de ska börja använda ärtrör och vattenbalonger istället, lite humanare ammo :)
SPiN skrev:
10 dagar? Låg inte du i Norrlands Dragonregemente? Ni hade ju bara 5 dagar baskermarsch om jag inte minns fel, jag har ett par kompisar som ligger där uppe...
Hursomhelst förstår jag att det inte var någon 'walk on sunshine'.
Jag ligger inte kvar där uppe i Norrland. Min rygg var paj när jag rykte in så det gick inte så bra. Jag vet att våra KB hade typ 10 dagars baskermarsch. De jag ryckte in med sa att det var en en vecka.
Jag tycker inte att AK5:an är dålig. Lite tråkig att ligga på skjutbanan och skjuta med bara. Där vill man ju pröva de rikitgt stora och coola vapnen.
TTitanMedlem sedan maj 2001406 inlägg Tyska(tredje riket) arméns MP40 ... det var tuffa grejor ..