webForumDet fria alternativet

Mc-tråd 4 bikers!

Småprat

18 svar · 607 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Eftersom jag mfl mc-freaks på wF tenderar att mer eller mndre sabba andra trådar med vårt tuggande om motorcyklar så skapar jag denna tråd där vi kan ta alla mer eller mindre viktiga funderingar kring vårt hojjande! & låta bli det i övriga trådar! :)

frankof: Jag gillar inte att man strippar en Gammelgixxer o gör SF av den! ;)
Köp en Fireblade o gör SF av istället! §e

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Nää... kan inte forstöra en bläjd på det sättet. :P
Dessutom är det ett projekt som ligger lite framåt i tiden.
Skulle vilja ha en hoj man inte behöver vara så rädd om, så det inte gör något om man slår runt eller står på näsan när man dummar sig.(annat än sårat stolthet och benbrott då)
Och sabba trådar tycker jag inte det är frågan om, lyfta dom till nya höjder kan jag hålla med om(jaja, piken fattat ;) )

Du är inte sugen på en gammal RD350 då?
Skulle va skoj att ha en 2-stroke & öva buskörning på! :e

EN RD350 som SF kanske? §e

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

*hostmotorforum.nuhost*

Jo den effektpuklen ville nog genererat en del adrenalin :e
Ingen dum ide, man får ju ett användbart "ras" för 10k
Fast som SF i ordets rätta mening blir det nog jobbig, saknas väl ca. 100hk ;)

*hostmotorforum.nuhost*

*hostförlitetfolk* ;)

Ja, den är inte riktigt lika effektstinn som ex min Gixxer, men den väger en bråkdel & är vass som FÅ upp till 100Km/h vilket gör den till en magnifikt bra bushoj!

Sen att den är/var en av de populäraste hojjarna att åka på slangen med gör ju att den måste vara skoj att lära sig den ädla konsten på.. Givetvis på inhägnat område! ;)

Jag är sugen antingen att borra/porta min Gixxer till ca 170Hk eller lägga samma pengar på en nyare importhoj.. Skulle inte va fel med en modernare chassikonstruktion & samma effekt som i dag alltså..
En Gixxer 1000 eller Fireblade 98- känns som bra alternativ, men en R1:a är inte fel heller trots att jag inte riktigt gillar Yamahan.
Gixxer 1000 ÄTER iofs R1:or med sin fantastiska maskin..

Vad skulle du välja om du skulle köpa R-hoj?

R-Hoj ? ;)
Får alldeles för stora horn i pannan för att åka runt på sådant, blir till att åka med digital gas då, 1 eller 0.
Fast jag har alltid varit svag för Honda, så jag har nog dräglat en del över bläjden(har dock inte testa den)
Men r6 o r1 är trevliga :q 6an lite väl "varvig" men ruggigt lättkörd.

Sen att den är/var en av de populäraste hojjarna att åka på slangen med gör ju att den måste vara skoj att lära sig den ädla konsten på.. Givetvis på inhägnat område!

Givetvis :e
Vet bara hur "lätt" min "buss" reser sig på ettan när effekten är på topp och den är ju görsnäll(kommer sakta) och 2-takt är nu inte kända för att "komma sakta".

Sen att gixxer1k äter retta är väl lite överdrivet...
Om valet står mellan bläjd 98 och gixxer1k är det väl inte mycket att fundera över om du är ute efter motor.

Min galt är banne mig inte lätt att dra på hjulet kan jag lova.. Eller oxå beror det på att man är för feg? ;)

Gixxer1K äter R1 om man enbart ser till motorns karaktär, men jag är lite ute efter en modern hojs vägegenskaper då livet på mc består av kurvor & inte enbart kilometerlånga raksträckor. ;)

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Då ska du köpa en Fireblade men inte 98-99 (om du frågar mig). Eller varför inte en Marauder... :e

hp skrev:

Då ska du köpa en Fireblade men inte 98-99 (om du frågar mig). Eller varför inte en Marauder... :e

Marauder? :e nja, det finns det andra klotskallar som åker i närområdet så det hoppar jag nog över..

Vad är det för mickel med 98-99?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Som åldrad biker med ärrad kropp efter asfaltkontakt, åker jag sedan två år och 1000 mil storscooter Burgman.

Jag har alltid ansett att en hjälm ska vara öppen framåt så att de som möter mig ska känna igen mig.

Tidigare kunde jag knappast åka över 100 kmph någon längre stund utan att antingen luta mig framåt och se lite fånig ut eller sitta upprätt och låta tårarna spruta.

Dessutom fick jag gång på gång stora jäkla flygfän i ansiktet vilka redan i 100 kmph orsakar blodvite vid mötet.

Det där med skyddskläder har aldrig varit min grej.

Sommartid åker jag i shorts och kortärmad skjorta och flygfän som träffar en bar överarm i 140 kmph måste grävas ut med pincett.

Numera sitter jag bekvämt tillbakalutad mot ryggstödet i skydd bakom vindrutan och den aerodynamiska formgivningen tillåter mig att åka en timme i 140 kmph utan att bli trött.

Hell Burgman :e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Som åldrad biker med ärrad kropp efter asfaltkontakt, åker jag sedan två år och 1000 mil storscooter Burgman.

Jag har alltid ansett att en hjälm ska vara öppen framåt så att de som möter mig ska känna igen mig.

Som nydanad biker så har jag aldrig förstått grejen med öppen hjälm och obefintliga skydd. Varför riskera livet?

Har man otur och kraschar så är ju risken att man skall slå upp hakan i hjärnan betydligt större om man kör med öppen hjälm än om man har en schysst integralhjälm.

F.ö så funderar jag på att köpa en Honda Hornet 900, trevligt med en Fireblademotor i en kåplös streetbike. Jag provkörde en i helgen och det var jävligt kul, rejält med ös och otroligt kvick i svängarna.

Frågan är: Är det otroligt superpuckat att byta hoj nu när säsongen går mot sitt slut istället för att vänta till i vår, eller är det bara ballt? :e

Nej, det är enbart fränt o byta hoj, ofta! :e
Satte ut annons på min på blocket.se nyss..

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nej, det är enbart fränt o byta hoj, ofta!

Ok, då vet jag det :e.

Nästa fråga: Är det otroligt superpuckat att köpa begagnat hos handlare och lämna in sin gamla hoj som inbyte istället för att sälja privat och sedan köpa privat, eller är det bara ballt? :e

Även det är ballt, om det kostar mer än det smakar! :e

Allt som kostar mera än vad det smakar är ballt ;)
Jag var oxå å ryckte i hornet 900, men en polare till mig jobbar på Yamaha så det "bidde en buss" (xjr 1300)

Min galt är banne mig inte lätt att dra på hjulet kan jag lova.. Eller oxå beror det på att man är för feg?

Du är feg :P
Nädå, behöver inte vara det, vissa hojer är lättare än andra.
Min är lättast när jag har med mig tanta(50kg "ryggsäck" gör underverk) Annars är det ju ax man är ute efter och då vill man inte ha upp den(hojen menar ja, bara för att undvika missförstånd ;) )

Ja, åker man med skjuts så går den upp på hjulet ut ur snäva kurvor på 2:an utan bekymmer.. Det enda bekymret man har då är att hålla fanstyget på vägen! §e

Men visst går en 1100R på bakhjulet hur lätt som helst bara man vet hur man ska göra + att man släpper lite på dem mentala spärrarna i hjärnan som sätter stopp på en 31årig galning! ;)

Bara o luta sig bakåt o gasa fullt som en polare sa i helgen! :e

att man släpper lite på dem mentala spärrarna i hjärnan som sätter stopp på en 31årig galning!
Bara o luta sig bakåt o gasa fullt som en polare sa i helgen!

Som tur är har man pacerat 31 för länge sedan :e :P
Första gången man bara ser mätartavlor och styret känns märkligt lätt håller man på att skita ner sig §e
Fast helt ärligt, slangning är inte en av mina favoritsysslor, lite läskigt att inte se vägen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)