webForumDet fria alternativet

Fängelse eller terapi?.

Politik & samhälle

46 svar · 1 225 visningar · startad av Räven · sida 2 av 3

Frågan, av Räven

Fundera på om Aftonbladet hade skrivit på samma sätt om det hade varit en man. <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,202310,00.html> jämför dessa <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,189489,00.html>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Jag bryr mig inte i din kvinnosyn. Skillnader i domstlarnas beslut handlar om att en är psykiskt sjuk och den andre inte och har inget med kön att göra som du antyder.

Sen är det ju så att oberoende psykologer och doktorer gjort bedömmningar angående psykiskt sjuk eller inte och det är ingen som förutsätter någonting.

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg

Det är du som verkar se kvinnor enbart som offer. Och inte som en jämlik tänkande varelse. Med samma tankekapacitet och känslor som en man.

Det är inte bara domstolarna, såg du inte på Extra då?.
Där fick man se en kvinna kväva ett stackars försvarslöst barn som låg och sprattlade, och sen hade hon mage att säga att "jag är ingen ond människa, jag har bara ett problem", som om det var den naturligaste sak i världen att göra så. nä fy fan!!.

tror du samma reportage hade gjorts om det var en man?.
Och dom har tom uppfunnit ett namn på det, "Munchenhaus" syndrom!!!.

Jag vill se den dag dom uppfinner ett liknande namn för han som plågade ihjäl hyresgästen.

Vem hade fått sympati för han om han hade sagt "jag är ingen ond människa, jag har bara ett problem".

Jag tycker inte det finns några försvar.

Jag kan bara säga att jag delar inte din kvinnosyn alls.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Titan skrev:

vad det gäller UlfT:s sista kommentar kan jag bara fråga: Hur ofta polisanmäler du ett brott som det i praktiken är omöjligt att få någon fälld för ... ?

Det händer. Jag har polisanmält ett bilinbrott en gång, trots att jag visste att det inte ens skulle leda till någon polisutredning överhuvudtaget. ;)

Självklart ska man anmäla brott man blir utsatt för. Annars blir det ju bara ännu mer omöjligt att få någon fälld för brottet. Om man nu tar ditt exempel på brott. Om det verkligen är ett väldigt vanligt brott, hur ska då rättsväsendet kunna veta det om ingen anmäler brottet? Då kommer ingenting hända. Om många anmäler brottet, trots att de inte tror någon blir fälld, då kanske det blir en signal till rättsväsendet att utreda brottet i större utsträckning.

Medlem sedan sep. 2001355 inlägg

inte ett enda ord om att han kanske själv blev plågad av kanske sin pappa eller något sånt, och att det var detta som gjorde att han blev som han blev. Sättet dom skrev artikeln innehåller bara fördömmanden och inget annat än fördömanden.

Det spelar för fan ingen roll, det han har gjort är så sjukt att det inte går att försvara med några som helst medel.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Räven,

Du exponerar två inhumana kriminalfall och vill med dessa belägga dina teser om genusfördomar.

Onda handlingar sker stundtals utan att förövaren är ond.

Ofta är handligen ett stundens verk kommet ur djup ångest och/eller annat situationstrauma.

Om du studerar vår historia och bibelns, kan du enkelt konstatera att merparten av beskrivna onda handlingar begåtts av män.

Studerar du våra vanligaste nyhetsmedier ser du att trenden håller i sig. Onda handlingar begås fortfarande i största utsträckning av män.

När barn utsätts för psykiskt och fysiskt våld är det så gott som uteslutande av män.

Knarklangare är mestadels män.

Mördare är nästan bara män.

Trafikdårar är nästan bara män.

Och så vidare.

Vi män har haft ett priviligierat utgångsläge på grund av den patriarkaliska samhällsordningen.

Beklagligtvis har vi missbrukat vårt privilegium och får nu se en reaktion som vi själva har skapat.

Människor som skadar. uttnytjar eller dödar barn har förbrukat sin rätt att leva det är min personliga åsikt. Jag kan inte med ord beskriva hur fruktansvärt upprörd jag blir av att läsa dessa artiklar. Hur kan man göra sådana avskyvärda saker. Måtte de ruttna i helvetet.

Jag håller med dig räven i det mesta du skriver...du har rätt i att media försöker måla ut denna kvinna som om det vore synd om henne och att de ska få oss tro att han inte hade nåt val. De borde hänga ut henne som dom gjorde med mannen i den andra artikeln för hennes handlingar är ju också av ond karaktär minst sagt.

Detta visar ju så tydligt att det är en mycket sjuk värld vi lever i eller hur?

Juuuuuuuuust det.
Nu börjar vi komma in på det spåret jag ville.
Så nästa fråga blir.

Vad tror ni detta beror på?.

skriv skriv skriv. så ska jag senare avslöja något jag iaktagit.

Detta visar ju så tydligt att det är en mycket sjuk värld vi lever i eller hur?

Jag tycker ditt uttalande angående avrättning av människor som tagit livet av andra människor också visar på detta. Vad skiljer ditt motiv från mördarens ?

Jag tycker ditt uttalande angående avrättning av människor som tagit livet av andra människor också visar på detta. Vad skiljer ditt motiv från mördarens ?

Ditt inlägg är så befängt att jag inte ens orkar komentera

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

//Jösses nu börjar jag bli rädd, Räven vill ha in oss på ett spår.
Detta dessutom efter att ha läst Theons inlägg utan att ens bemöda sig om någon kommentar :OO //

Man slutar aldrig förundras över fördomar! :OO
Detta är ett forum med massor av tänkande intelligenta personer Räven, du kommer aldrig att få medhåll för slutsatser som är skapade av fördomar och dessutom grundade på felaktigt urval eller med synnerligen personlig vinkling av information.

Hur massmedia eller vissa journalister bevakar rättegångar har ingen relevans i verkligheten, om man inte tror att den massmediala bilden är verkligheten och allenarådande.
Tror du inte att en försvarare undersöker alla möjligheter till "förmildrande omständigheter" oavsett kön så är det dags att öppna ögonen.

Självfallet handlar det om mänskliga tragedier i båda fallen, ingen person som utför dylika handlingar är frisk oavsett kön och detta framgår med önskvärd tydlighet för alla betraktare.

Oavsett journalistisk vinkling i en aftontidning

Båda har eller kommer att genomgå psykiatiska undersökningar för att fastställa åklagarens åtalsgrund.

Detta har inget med hur journalisterna bevakar fallen,
och ej heller spelar könet någon roll

Sedan är det upp till de inblandade juristerna att driva rättegången enligt alla konstens regler och tror du själv att inte försvararen framhåller allt som kan användas som "förmildrande omständigheter" oavsett kön.

Detta har inget med hur journalisterna rapporterar

Men vi gör väl som du tror och åsidosätter all lagstiftning för kvinnor och förstärker den ytterligare för män och låter journalisterna vara våra språkrör.

När du i ordalag som detta:

Där fick man se en kvinna kväva ett stackars försvarslöst barn som låg och sprattlade, och sen hade hon mage att säga att "jag är ingen ond människa, jag har bara ett problem", som om det var den naturligaste sak i världen att göra så. nä fy fan!!.

tror du samma reportage hade gjorts om det var en man?.
Och dom har tom uppfunnit ett namn på det, "Munchenhaus" syndrom!!!.

så visar du att dina fördomar är det som du vill debattera, du söker varje vinkling som kan hjälpa dig i ditt syfte, men jag säger det igen.
På detta forumet så tänker folk, vi har egna viljor, drar våra egna slutsatser och kommer aldrig stillatigande att acceptera den här typen av missvisande propaganda, oavsett om det handlar om barn, kvinnor, män eller rasism.
Någon skrev att det var viktigt att i alla trådar där alkohol nämns, eller nyttjas :birp , uttrycka avståndstagande för att inte locka småglinen på wF att ta efter. Jag tycker dina budskap är lika livsfarliga och måste bemötas på samma sätt, tänk om någon förleds att tro att dina ord speglar sanningen.

Så jag ser fram emot ditt nästa inlägg när du skall leda in oss på spåret av dina iakttagelser, nästan samtliga har redan uttryckt att våld oavsett könet på utövaren skall behandlas lika av domstolarna ändock så blundar du för den delen av debatten och har något helt annat i rockärmen.

Nu lutar mig tillbaka och inväntar spänt nästa inlägg från Räven :h

Motorola:

Jag håller med dig räven i det mesta du skriver...

Det gör inte jag :p

Vad är skillnaden ? Kan du inte ens svara på den frågan ? Vad ger dig rätten att ta någon annan människas liv bara för att denna människa mördat någon ?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Räven skrev:

Hallo!!!!!.

Kvinnor förutsätts vara psykiskt sjuka och ha haft problem i barndommen, DÄRFÖR blev dom som dom blev, medans en man förutsätt bara vara rentav ond och agerade bara av ren ondska!. Det är detta som är skillnaden. Och varför förutsätts det inte att mannen också är psykiskt sjuk?, tycker du det är normalt av en ICKE psykiskt sjuk person att plåga ihjäl någon?.

OJ! Du verkar ha en tråkig erfarenhet av kvinnor, eftersom du letar fel på fel. Känns väldigt tragiskt att läsa dina argument :l
Tycker att du snarare ska ta upp detta med aftonbladets skribenter och/eller tänka efter vad du egentligen är sur på, än att försöka få andra att inta samma inställning som du.

Ingen är perfekt och letar man fel lär man garanterar alltid hitta dem hos såväl man som kvinna.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Räven skrev: "Nu blir jag fan förbannad!."
Hohoho!!! Jag har ju sagt att det är sååå synd om kvinns! §e
Att du inte fattar, att resten av kärringkonglomeratet och dess
bakdelsslickande lakejer i etablizzemanget sår indoktrinering? ;)
Därav spys ju emotionell "tyck-synd-om" dynga ut kaskadvis! :e
- "Kvinnor ska bara vara mäns leksaker! Punkt o slut!" ;) :e :h §e

- Politik ska va kul, annars steglar jag dig!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

skriv skriv skriv. så ska jag senare avslöja något jag iaktagit.

.. :q §e :birp

r
pga dåligt placerad ironi, ber om ursäkt om det misstolkats :r

Kanske hör detta hemma i friluftsforumet, men är det inte tid för rävjakt nu:OO

Medlem sedan sep. 2000309 inlägg

Tror du har fel Theon, kolla här §e
Rävjakt

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Babbelfisken skrev:

Tror du har fel Theon, kolla här §e
Rävjakt

Hmm,

Över 400000 på marsch mot räven

Inte visste jag att vi var så många här på wF. §jr

Hmmmm §e

Laddar nog muskedundret i alla fall ;)

Titta här då, och kolla hur dom skrivit texten!!!!!!!!!!!!!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,98569,00.html

det är ju sååååååååååååååååååååååååååååååååå synd om den stackars lilla kvinnan att hon måste tortera sina barn!!!. Hon får ju inte ens ett straff för att ha plågat sitt barn, hon har ju erkänt och allt. Men nej , det är ju såå synd om HENNE och inte barnet. Det är hon som behöver vård och ompyssling. Stackars den lilla kvinnan.

nääääää jag går och lägger mig tror jag. Jag ger upp. Ni vill inte fatta. Det är så det är. punkt.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)