webForumDet fria alternativet

Fängelse eller terapi?.

Politik & samhälle

46 svar · 1 225 visningar · startad av Räven

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg
Frågan#1

Fundera på om Aftonbladet hade skrivit på samma sätt om det hade varit en man.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,202310,00.html

jämför dessa

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,189489,00.html

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Att hon är psykiskt störd är de eniga om - liksom att bedömningen varit mycket, mycket svår.

Med tanke på detta så har det nog inte varit någon skillnad om det varit en man. Är detta en såndär "nedvärdera kvinnor" tråd igen eller ?

Jag nedvärderar ingen alls.
Jag försöker bara få er att se att det görs skillnad på män och kvinnor.

Nån som såg Tv3:s Extra igår?.
Handlade om Munhcen Syndromet.

Mammor som systematiskt plågar sina barn.
Det som var slående var att det diskuterades Varför kvinnor gör såhär, att det fanns en anledning till att kvinnor gör såhär, att det alltid finns ett skäl till kvinnors agerande och att kvinnor alltid ses som offer för detta. Det görs det aldrig när det är en man som gör något liknande, då är det bara fördömande och inget annat än fördömande.

Varför tror ni det är såhär?.

Varför slår män kninnor ? Är inte det samma sak eller har män någon sorts immunitet då eller ?

Ta exemplet med han som torterade hyregästen.

inte ett enda ord om att han kanske själv blev plågad av kanske sin pappa eller något sånt, och att det var detta som gjorde att han blev som han blev. Sättet dom skrev artikeln innehåller bara fördömmanden och inget annat än fördömanden.

kolla på:

Vad är poängen med den här tråden ? Att visa att kvinnor döms annorlunda just för dom är kvinnor eller ? Som det stod så konstaterades att hon va psykiskt sjuk och sådana brukar man inte skicka till fängelset oavsett om det är en man eller kvinna. Jag tycker i allra högsta grad att detta är ännu en "kasta skit på kvinnor" tråd och borde omedelbums låsas av moderator.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Varken män eller kvinnor har rätt att misshandla fysiskt eller psykiskt.

Fysisk och psykisk misshandel accepteras inte mer för att förövaren är kvinna, verkligen inte.

Snarare är det väl så att det är ovanligare med kvinnor som misshandlar än män. Därför hör man och ser man mindre om det. Men det förekommer definitivt kvinnor som misshandlar. Precis som det förekommer män som misshandlar.

Jag tycker att det är lika jävligt vilket som.

Kvinnan på TV igår har en väl dokumenterad psykisk sjukdom som heter Munchhausens syndrom, och som nästan enbart drabbar kvinnor. Det är ingen ursäkt, men det är en förklaring. Liten, men viktig, skillnad.

Kvinnan som födde sina barn, dödade dom och lade dom i frysen har någon form av psykisk störning. Det är ingen ursäkt, men det är en förklaring. Liten, men viktig, skillnad. Om en man hade dödat sina nyfödda barn och lagt dom i frysen så hade det varit precis lika hemskt. Om det hade varit en man som hade dödat sina nyfödda barn och lagt dom i frysen så hade man även på honom gjort en psykisk utvärdering. Det är så det går till.

Ledsen att behöva göra dig besviken men...det finns inga undantagsregler för kvinnor.

Jag börjar för min egen del ta illa upp av alla dina "kvinnor hit och kvinnor dit" trådar som tycks startas enbart för att provocera och som aldrig leder någonvart. Hade du kunnat argumentera för dina åsikter och ta fram fakta, annat än från närmsta kvällspress då, så hade jag kunnat står ut men nu börjar dina trådar framstå som enbart irriterande i ett annars mycket bra och intressant forum.

/A

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Det är klart att det är synd om alla kvinnor... ibland... §e
Många kvinns står ju bara vid spisen och föder barn... ;)
Klart att kvinnor då begår vissa misstag, synd om dem...
Visst ska 'lammen' slippa undan lindrigare än oss män! :e
Mest synd är det ju om oss män som äger kvinnor... ;) :e
De flesta kvinnor är sååå bortskämda o är dyrbara i drift.
Och allt som de menar men aldrig säger i klartext. HJÄLP!
Vi män ska bara leka världskrig o jaga andra kvinnor... :h
Kvinnor ska bara vara mäns leksaker! Punkt o slut! ;) :e

- Politik ska vara kul, annars åker du på stryk!

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Kvinnor och män är inte lika ... alla män(nästan) har gener som aktiverar tillverkningen av testosteron, ett hormon som gör individer av båda könen mer våldsamma, det är förklaringen till att män slår och kvinnor lider ...

Angående barnen som fötts och blivit dödade är det förvånansvärt att en människa kan göra så ... fast eg. är det samma sak som en abort fast för sent ...

När kvinnor blir våldsamma letar man efter psykiska orsaker, hos män har man en viktig biologisk orsak och i första hand utgår man från detta ... fast i nämnt fall kommer man förmodligen att konstatera någon form av sinnesrubbning ... annars gör man inte så ... det är liksom definitionen för att vara psykiskt sjuk ...

Fast att vara psykiskt sjuk kan vara en förklaring fast ingen ursäkt ..

Dessutom tycker jag att man ska få ta upp och diskutera om vad man vill på wF även om det bara gäller en kvällstidningsartikel tycker man inte om det så kan man ju låta bli att läsa den eller skriva i tråden ...

"Ledsen att behöva göra dig besviken men...det finns inga undantagsregler för kvinnor. "

- Visst gör det ... denna evig diskusion om att det är våldtäkt att supa någon full och dra med hem ... t.ex. det sker ju

det är inte våldtäkt men kanske sexuellt utnyttjande i sämsta fall ... hur många kvinnor blir dömda för det ... är det ALDRIG så att en tjej släpar hem nån alderledes för onykter kille?

Hur många kvinnor blir dömda för vapenvägran om de inte vill "leka världskrig"?

Det finns ett antal lagar som styrker minoriteter eller diskriminerade t.ex. så kan en kvinna som inte får jobb som chef på Ericsson för att en man med samma betyg får jobbet gå till JämO och säga att hon blivit sååå illa behandlad ... så kan män göra fast då bara skrattar man åt dem ... samma sak gäller invandrare och svenskar ...

Kvinnor får nästan alltid vårdnaden(utom varannan helg) om gemensamma barn vid separation ...

kvinnor har lägre åldersgräns på krogen ... helt lagligt ...

kvinnor bestämmer ensamma om abort av ett gemensamt (ofött) barn ganska vettigt visserligen ...

bara för att få dig att förstå att det INTE ALLTID är en fördel att vara man ...

sen finns det ju ett antal punkter där det är tvärt om ... fast det tar för lång tid att skriva ner allt ...
-t.ex.
när kommer vi att få en kvinnlig statsminister?
När kommer en kvinna att bli vd för ett ledande teknik företag i sverige?

Kvinnor får nästan alltid vårdnaden(utom varannan helg) om gemensamma barn vid separation ...

Det allra, allra vanligaste är delad vårdnad om det inte är nått väldigt speciellt.

kvinnor bestämmer ensamma om abort av ett gemensamt (ofött) barn ganska vettigt visserligen ...

Väldigt konstigt.... ungefär som om killen skulle måsta lämna från sig sin sperma för att kvinnan skulle vilja ha barn. Det är din kropp och du bestämmer själv över den och därför kan ingen annan besluta nått åt dig. Tur är det att det inte är så...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag kan inte se nån relevans alls i tråden/topic med avseende på politik. Den är snarare en persons uppfattning, som är av allmänn karaktär, så jag förpassar tråden till forumet för övriga diskussioner -> Cafeet

Vänligen

PeW
Moderator i politikforumet

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

jag klarade tyvärr inte att läsa allt

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Titan skrev:

"

det är inte våldtäkt men kanske sexuellt utnyttjande i sämsta fall ... hur många kvinnor blir dömda för det ... är det ALDRIG så att en tjej släpar hem nån alderledes för onykter kille?

Ursäkta språket, men det är ganska svårt att för en tjej att våldta en kille. Det går inte särskilt bra att köra in en slak dolme i en vagina.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

clarkbones skrev:

Titan skrev:

"

Ursäkta språket, men det är ganska svårt att för en tjej att våldta en kille. Det går inte särskilt bra att köra in en slak dolme i en vagina.

Man kan ju tillägga att det inte är särskilt vanligt att kvinnor överhuvudtaget blir polisanmälda för det. Och då kan det ju knappast vara något stort problem.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

- Visst gör det ... denna evig diskusion om att det är våldtäkt att supa någon full och dra med hem ... t.ex. det sker ju

Jag tycker att clarkbones och UlfT svarade bra på det påståendet.
Men som tillägg vill jag säga att det finns fall där kvinnor har blivit dömda för våldtäkt eller sexuellt utnyttjande av män.

Hur många kvinnor blir dömda för vapenvägran om de inte vill "leka världskrig"?

Ja, det är väl inte många, om ens någon. Nu är det ju så att jag är en av de som tycker att vi inte behöver något försvar och därmed ingen värnplikt...men men...det där är ju en annan fråga. Jag tycker att ingen skall tvingas till något dom inte vill, oavsett om man är tjej eller kille. Men du har rätt, det finns orättvisa. Men det kommer en dag då killar inte kommer att behöva göra värnplikt likaväl som det kommer en dag då tjejers mentala hälsa och kvinnlighet inte ifrågasätts om hon säger att hon vill.

Det finns ett antal lagar som styrker minoriteter eller diskriminerade t.ex. så kan en kvinna som inte får jobb som chef på Ericsson för att en man med samma betyg får jobbet gå till JämO och säga att hon blivit sååå illa behandlad... så kan män göra fast då bara skrattar man åt dem ... samma sak gäller invandrare och svenskar ...

OK, vi tar det i delar.

Jag tror, som kvinna då, att väldigt få kvinnor traskar iväg till JämO om dom verkligen inte känner attt nåt har gått seröst snett. Dom flesta människor förstår att en arbetsgivare kollar på mer än kompetens, och jag kan (hör och häpna) också förstå att en arbetsgivare drar sig för att anställa en kvinna i "föda barn åldern" eller att anställa en kvinna i en, för övrigt, mansdominerad branch. Att anställa någon är en stor investering av både pengar och tid och de flesta företag vill nog att personen är "tillgänglig" under åtminstone de första två åren för att få kläm på saker.

Är det ovanligt av mig att tycka så? Vet ej. Jag kan förstår resonemanget iallafall.

Dock vill jag även här tillägga att det finns företag som anställer kvinnor, både till chefsposter och till andra poster, trots att dom är gravida eller öppet säger att dom planerar graviditet. Jag är glad att säga att jag jobbar på ett sådant företag. Speciellt kul är det eftersom företaget arbetar i en nästan enbart mansdominerad branch.

Det sker dagligen fall där kvinnor som redan har jobbat på företag i många år, kommer tillbaka efter barnledigheten och finner sin plats ersatt eller avdelningen ”omorganiserad”. Det där känns väldigt fel för mig.

Men...bara för att jag är kvinna betyder det inte att jag automatiskt tycker att vi skall ha andra rättigheter än män. Jag tycker att vi skall ha lika rättigheter. Dock skall det väl inte ses som ett straff att kvinnan tex är den av de två könen som kan föda barn. Det är liksom ett faktum som vi måste acceptera. Jag tycker att det verkar vara straff nog att trycka en melon genom ett hål lika stort som en citron. Inte skall jag väl behöva betala för detta senare genom att vara tvungen att ge upp det jobb jag kanske skött fläckfritt de senaste 5 åren?

Likaväl så är det bra att anställa någon som kan ”snacket” i en position där ”snacket” krävs. Tyvärr (beror lite på hur man ser det) så kan det vara så att det i vissa fall är svårt för en kvinna att bli ”insläppt” i gänget... Kvinnors kunskaper kanske ifrågasätts mer i mansdominerade brancher. Tråkigt - ja. Är samhället under förändring - absolut. Men fortfarande ett faktum - ja tyvärr.

För nåt år sedan var det en man som gick till JämO därför att han tyckte att han hade blivit orättvist behandlad i en selekteringsprocess för ett jobb. Jobbet var som förskollärare. Så orättvisor finns åt båda hållen... Jag, till skillnad från dig, kallar det inte gnäll när någon går till JämO. Jag är glad att det finns så många som inte bara lutar sig tillbaka och accepterar orättvisor som sker varje dag, stora som små.

Slutligen är det så att vem som helst kan gå till JämO om personen känner att han/hon blivit särbehandlad på felaktiga/olagliga grunder. Men det är en svår balansgång... Det är därför många fall som JämO hör om inte leder någonvart.

Beatbox sa det så bra, så bra... De flesta par ansöker, och vill ha, om delad vårdnad. Andra lösningar beror på individuella omständigheter. Det är inte automatiskt så att kvinnan har ”mer rätt” till barnen...eller att barnen bara lämnas till kvinnan.

kvinnor har lägre åldersgräns på krogen ... helt lagligt ...

Hmm... Jo, jag undrar också varför det är så. Tror du att kvinnor tycker att det är kul. Jag kommer väl själv ihåg när man skulle ut med sina kompisar och pojkvänner... Vi kom inte alltid in allihopa. Tror inte att det är något som ”kvinnomaffian” har hittat på precis. Hade vi inte en tråd i Cafeét om detta för ett tag sedan?

Ja, det är ju kvinnans kropp så den kommer jag inte att säga emot. Ett extremt exempel kanske men...tänk dig att en våldtäktsman skulle kunna kräva att hans offer föder hans barn... Abort är en sista utväg och är verkligen inte heller något som de flesta kvinnor gör med lätthet. Det är inte precis som att gå till tandläkaren. Är man i ett förhållande med en man så är det inte det självklara valet om jag säger så. Är man inte i ett förhållande utan blir med barn ändå så förbannar man nog sig själv först för hur d-a dum man är, men det är fortfarande inget lätt, eller självklart, val.

bara för att få dig att förstå att det INTE ALLTID är en fördel att vara man ...

...och precis vart påstod jag att det var så?

sen finns det ju ett antal punkter där det är tvärt om ... fast det tar för lång tid att skriva ner allt ...
-t.ex.
när kommer vi att få en kvinnlig statsminister?
När kommer en kvinna att bli vd för ett ledande teknik företag i sverige?

Ja precis, det finns en del punkter....en hel del faktiskt om man börjar fundera på det.

Hur vore det med like ömsesidig respekt? Jag vill inte vara man, men jag tycker att ni är ok ;) och vet, och förstår, att det inte alltid är lätt att vara man. Det generaliseras ofta när det gäller män, hur ni ska vara, bete er osv... Jag tror bara att de flesta kvinnor kräver samma förståelse, och mindre generaliseringar. Det är inte lätt att vara kvinna, trots att några här påstår att det är rena fröjden.

Vi kommer ju aldrig förstå varandra helt men vi kan ju försöka...eller?

/A

citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

...och precis vart påstod jag att det var så?

Exakt var påstod jag att du sagt att det var så ... jag kan faktiskt få skriva så även om du inte har påstått nått ...

Annars tror jag att vi är ganska överens ...

ang. sexuellt utnyttjande och de fysiologiska förutsättningarna menar jag att den biologiska biten är ganska självdrivande även om den kognitiva kontrollen är borta ... därför kan det beskrivas som sexuellt utnyttjande ..

Vad det gäller vårdnad och abort snackar jag naturligtvis om ett tidigare fungerande förhållande där det uppstår en tvist ...

vad det gäller UlfT:s sista kommentar kan jag bara fråga: Hur ofta polisanmäler du ett brott som det i praktiken är omöjligt att få någon fälld för ... ?

Nu blir jag fan förbannad!.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,202310,00.html

studera dessa igen.

den som inte märker att det är en fundemental skillnad på dem är troligen helt verklighetsfrånvänd ju!.

1. En mamma stryper sina helt försvarlösa nyfödda barn kallblodigt och stoppar in dem i frysen.

2. En man plågar ihjäl en vuxen kvinna som kunde sprungit därifrån om hon ville.

Märker ni inte att artikeln om kvinnan är helt annorlunda skriven, där ligger fokus på att hon är en stackars liten kvinna med svåra psykiska problem och att det är sååååå synd om henne att hon var tvungen att strypa ihjäl sina 2 nyfödda barn. Det står saker som "Maria är en snäll kompis." "Hon vill inte ha fler barn, hon klarar det inte. Hon har dessutom dålig ekonomi" ,"Hon uthärdar smärtan. Sonen är borta. Den andra gången minns hon mer av" , "Det var det säkert, jag handlade i panik och rädsla och ångest, det var ingenting jag ville egentligen"
Kolla också på denna länk:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,208905,00.html
Där står det : "Då syntes tårar hos den 31-åriga kvinnan som, blekare än någonsin, lyssnade"

Sen står det också: "Barnadråp är ovanligt, så ovanligt att statistiken knappast ger någon vägledning. Sju kvinnor har åtalats sedan 1977: tre dömdes till vård, en fick skyddstillsyn och en fängelse i ett år. Två fall är oklara."

Det är ju förjävligt!, hur fan kan man döma en kvinna som har ihjäl sina egna barn till skyddstillsyn, jag blir så förbannad!!!. Det är uppenbart att könet har betydelse i hur dom dömer. glasklart!.

Och så tittar vi på hur artikeln med mannen är skriven, där hittar vi trevligheter såsom:
"Djävulen kan anta många skepnader." , "Det var som att leva mitt i självaste ondskan" "Det är inget annat än en studie i ondska"

Kom INTE och säg det inte är någon skillnad.

I det ena fallet så är personen psykiskt sjuk och i det andra fallet så är personen inte psykiskt sjuk. Är det på nått sätt svårt att förstå varför man inte sätter psykiskt sjuka människor i fängelse ?

Hallo!!!!!.

Kvinnor förutsätts vara psykiskt sjuka och ha haft problem i barndommen, DÄRFÖR blev dom som dom blev, medans en man förutsätt bara vara rentav ond och agerade bara av ren ondska!. Det är detta som är skillnaden. Och varför förutsätts det inte att mannen också är psykiskt sjuk?, tycker du det är normalt av en ICKE psykiskt sjuk person att plåga ihjäl någon?.

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)