webForumDet fria alternativet

tyska?

Småprat

7 svar · 281 visningar · startad av webzonen

Medlem sedan feb. 2001390 inlägg
Frågan#1

visste inte var jag skulle posta denna tråd, så det blev här.

nu är det så att jag går första året på gymnasiet, och har skit svårt för att bestämma mig om jag ska fortsätta med tyskan eller hoppa av (det blir nog skitjobbigt vissa tider att fortsätta). Men jag undrar om man istället kan ha det på högskolan, för där tar man varje ämne på ett annorlunda sätt. eller att man måste ha gått det på gymnasiet. Jag gick på tyska tre år i grundskolan iaf..

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

...menar du att det skulle vara mindre jobbigt att läsa Tyska på högskolan???

Fortsätt och läs Tyska på gymnasiet så gör du dig själv en tjänst. Det är verkligen viktigt att kunna flera språk och det ger dig ofta en fördel när du söker arbete. Tyskan blir inte lättare eller mindre jobbig för att du skjuter upp den och sedan börjar om på högskolan.

/A

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Språk på högskolenivå är inte roligare än språk på gymnasienivå.

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Jag läste franska på grundskolan i tre år, men sedan slutade jag när jag skulle börja gymnasiet. Jag tyckte det var tråkigt, bokstavligt talat. Men det är ju iofs bra att kunna andra språk också.

Jag tycker att om du verkligen vill läsa tyska, så gör det nu istället för att börja med det senare. Du hinner ju inte glömma så mycket heller om du fortsätter nu, men fortsätter du på högskolan, då kan det bli lite tuffare..

Är det så att du känner att det inte är nånting för dig, då kan du fundera på att lägga av...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Fortsätt läs tyska! Det gjorde jag i ettan och det gav mig absolut ingenting! Jag satt i en bra grupp och sedan löste sig allting. §e
Men det var ganska simpla saker, fruktansvärt tråkigt men det gick.

Det är skillnad på att lära sig tyska språket, och att kunna prata tyska. Det sista har jag ingen större erfarenhet av. :l ;)

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Läs tyska, det gör jag :x Väldigt tråkigt, men jag tror inte direkt att de andra språken är så mycket roligare, så jag kör på nu i ettan och slutar troligen nästa läsår (går NV, så behöver bara ha språk i ettan :)) :D

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Om man inte vill läsa på gymnasiet kan man alltid göra det på komvux senare.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag läser Spanska nu (jag går också NV och valde till 200p Spanska så att det räckte i tvåan och trean också) och jag hade tänkt att jag kanske åkte till nåt spansktalande land och pluggade Spanska på riktigt i framtiden, för det känns inte som att man kan kommunicera nåt vidare fast man läst språket i snart sju år (huga!) ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)