Att köpa ny bil i Danmark är ju tydligen extremt förmånligt för svenskar då danska myndigheter beskattar bilar stenhårt. Följden blir att priserna utan dessa straffskatter blir lågt, annars skulle danskarna inte ha råd att köpa nya bilar. Som svensk kan man undvika de danska skatterna och betala svensk skatt (mycket lägre). Jag undrar om någon gjort en sådan affär här och vilka danska skatter det är man kan dra av och vilka svenska skatter man skall lägga till. Främst är jag egentligen intresserad av att köpa mc, men förhållandena verkar vara desamma...
Kanske finns det någon som har lite vettiga länkar??
Jag börjar bakifrån :)
Nej, jag har inga vettiga länkar :(
Du drar inte ifrån dom danska skatterna, du övertalar en bilförsäljare att sälja bilen skattefritt till dig utan att lägga på priset (och det kan visst nog vara lite svårt).
Sedan får du inte glömma att biler beräknade för den danska marknaden är riktigt uselt utrustade (iregel).
Anledningen till att skattefria bilar är billiga i danmark är just det faktum att skatten är hög(biltillverkarna subvensjonerar priset).
Så om du lyckas att övertala ngn. bilhandlare att sälja till dig är det väl som all annan privatimport. (skatter och tull betalas vid införsel), kolla med tullen hur det går till.
Mitt tips till dig är att skita i att handla ny bil i danmark, köp hellre en begagnat i tyskland/holland/belgien eller annat "lågprisland".
Ska du föra över en bil till sverige rör det sig om stora pengar du får betala tullen. Rekommenderar i så fall att bilen plockas ner och fraktas i delar då du slipper undan det mesta av tullavgifterna
Frankof:
Tack för svaren i a f. Utrustning spelar mindre roll, eftersom jag funderar på mc och de tror jag är i princip lika utrustade. Jag ska ta kontakt med lite danska handlare, sedan får vi se vad som är möjligt. Men det är klart att ett begagnata letrnativ i tyskland är billigt...
clarkbones:
Alla mc är utrustad med AC som standard så utrustningsnivån är nog den samma överalt ;)
Nädå, det var jag som missade att det var hoj du var intreserad av :r
Men annars är det nog det samma rörande skatten, men kolla upp det först så du inte lurar dig själv.
Det är nog lika illa för en lekman oavsett fordon är jag rädd ;)
+ att Bendro har rätt i att jag läste dåligt vad det var frågan om med tanke på alla andra liknande trådar om bilköp hit o dit så misstänkte jag att det var frågan om samma sak igen ;)
Det är nog lika illa för en lekman oavsett fordon är jag rädd
Som om det skall vara så mycket lättare för proffs :q
Får nästan ångest när jag tänkar på hur bilar blir till.
Skall man köpa en bra bil? Eller en man har råd med?
Dom två är mycket sällan förenliga!!
Vad jag menar är att en van bilköpare lättare ser & hittar fel o brister på en begagnad bil samt har en känsla för vad den är värd + att han vet hur mycket den kan prutas ner, typ..
Att köpa fordon oavsett vad det är så anser jag att man antingen köper ett objekt man har råd med eller ett man vill ha. Jag köper alltid det jag vill ha oavsett om jag har råd eller inte. Men oftast har jag råd emd det jag vill ha så det innebär ingen problem. ;)
Första mailsvaret har kommit.
Några nya hojar i Danmark:
GSX 750F 35000 DKK
CB 600 Hornet 35000 DKK
I båda fallen drygt 42 000 SEK. Väldigt billigt, fast man får förstås lägga till några lappar för att få en rättvis jämförelse. Men säger man 50 000 så är det ändå billigt för nya hojar av dessa modeller.
Jag glömde väl svensk moms oxå, men jag sparar en del ändå. Nu skall jag bar hitta rätt hoj. Om det lyckas så sparar jag mellan 20-25 %. Sedan får man som sagt inte ut fullt när man säljer, så i slutändan röde sig väl om 15-20 %. Inte illa ändå...
Jag köper alltid det jag vill ha oavsett om jag har råd eller inte. Men oftast har jag råd emd det jag vill ha så det innebär ingen problem.
Och högst upp på din önskelista stog en gammal Jetta och gamel gixxern? :p ;) :e
clarkbones: låter bra, ta hondan!!
Ang 2a handsvärdet är det nog hugget som stucket, lite beroende hur du räknar, räkna värdeminskningen i procent så skall du se at det kanske inte skilljer så mycket på import och sv-såld.(sv-såld = Svårsåld? ;) )
hmmm. du vill inte följa med mig till några svenska mchandlare Bire? Jag kan betala för det om det är så. 15-20 % är rätt mycket...du får 5% av ursprungspriset om du sänker priset med 20%. Sänker du med 15% får du 3,5 % av ursprungspriset.
Frankof: Det var mer exempel på priser. Horneten gillar jag i och för sig, men den varianten som fanns inne saknade kåpa. Nu har jag hittat en mer intressant hoj: Yamaha Fazer FZS 600 -01, silverfärgad.