webForumDet fria alternativet

Redovisning om datorer.

Småprat

9 svar · 398 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

jag ska hålla en 5 minuter redovisning om en dator i morgon.
Redovisningen går ut på att jag ska beskriva föremålet. Och då tyckte jag att en stationär dator var passande eftersom där finns så många delar och detaljer i en dator.

Jag hade bara tänkt berätta snabbt om skärmen, tangentbordet, musen och extra delar så som skrivare och scanner. Och sedan koncentrera mig mer på innehållet innanför burken.

Vad är viktigt att ta upp? Tänk på att jag går på komvux och att många elever är äldre och antagligen inte kan så mycket om själva hårdvaran utan har bara gått kurser där man lärt sig om mjukvaran.

Andra elever som har redovisat innan har t.ex redovisat om sin katt, sin cykel, en tändsticksask och sin hund. De kunde göra det på ett roligt sätt genom att ta med sig sin katt och sin hund, låta alla gå ut och titta på cyklen eller beskriva sin medtagda gitarr.

Jag tänker inte ta med mig min dator till skolan och börja skruva upp och ha mig :)

Men hur kan jag göra redovisnigen så bra som möjligt? Vilka delar är viktiga att ta upp och hur kan jag beskriva föremålen så enkelt som möjligt men ändå få med viktiga detaljer?

De saker jag hade tänkt mig att ta upp är: moderkortet, processorn, fläkten, hårddisken, minnet och sedan beskriva dem hur dem ser ut och hur de fungerar, helt enkelt varför de finns i burken. Jag hade tänkt mig att sammankoppla alla korten med hur en människokropp fungerar.

T ex. att burken är själva kroppen och sedan är processorn våran hjärna. Minnet är våra muskler och hårddisken är också våran hjärna... kanske inte de bästa jämförelserna men snälla, kan ni inte hjälpa till att göra det så bra som möjligt så jag spikar MVG:et i Svenska C.

Tack på förhand!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

T ex. att burken är själva kroppen och sedan är processorn våran hjärna. Minnet är våra muskler och hårddisken är också våran hjärna...

Tänkte på precis samma sak, moderkortet -> hjärtat! Sen kan jag tänka mig att hårddisken är magen, där allt rymms...

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

du kan ju likna processorn och hårddisken som närminnet (eller hjärnloben lr vad d heter) och hårddisken långstidminnet..

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Jag gjorde en redovisning första året i gymnasiet.
Det blev kanon ;)

Jag använde några genomskinliga papper med diverse olika delar inuti datorn. Och jag la då förstås papperen på en overhead.

Plus att jag inte läste nåt innantill, vilket var därför resultatet blev så bra! Ett litet tips bara Peter...

*kunskap är makt*

Selle, har du kvar detta?!!?

Japp, men det är inget som du vill använda :p
Det är bara gamla bilder på 4-5åriga datordelar.

Dvs inget att ha. Ta istället fram bilder på olika datordelar som är moderna. :)

Men jag har inte hittat några än så länge.

Internetbutiker har ju bilder på olika datordelar...

Smarthuvud :p ;) :e

Mena inte och vara taskig Okkido. :r Förlåt. :r

Du kallade ju mig smarthuvud, det är inte taskigt :D :P

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)