webForumDet fria alternativet

Kontoplan i bokföring

Företagande

10 svar · 477 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Håller på att lägga in min lön i bokföringen och undrar i vilka kontoplaner man ska dela upp det.

Låt säga 10 000 för enkelhetens skull, varav 3 300 i skatt:

Kassa: 6 700 (debet)
Löneskatt: 3 300 (kredit)

Arbetsgivaren har redan betalat in prel. skatt m.m. så jag är osäker på hur man bokför det (om jag får skatten så är det ju inga problem). Det går ju inte jämnt upp som det är nu (EU BAS 99)...

Följdfråga: Ska man ö.h.t. ta med sin 'personliga' (andra jobb som inte har med företagat att göra) ekonomi i bokföringen?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Nope

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Har din arbetsgivare betalat in preliminärskatt redan?

Hmm.. Är det inte lite tokigt att du inte sköter din egen skatt om du ska ta in det i företaget?

OlleBoop skrev:

Nope

Menar du min sista fråga om att ta med personliga saker i bokföringen?

Bire: Jag vet, hann inte säga till. Men om det inte ska vara i bokföringen underlättar det ju.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ja, men hur då får till det nu har jag ingen aning om... Skatteinbetalningen måste ju verifieras på nått bra sätt, men hur vet jag som sagt inte.

Jag får inte till det alls just nu. ;)

Det går helt enkelt inte att bokföra eftersom det inte går jämt upp (hela beloppet & skatt + netto).

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Det är bara belopp som har med företaget att göra som du skall bokföra. Om du får pengar från en arbetsgivare där skatten redan är dragen ska du inte föra in det i ditt bolags bokföring. Däremot skall det redovisas i din deklaration men det är en helt annan sak.

Vilken bolagsform har du?

Jag tackar för svaren! :)

Vilken bolagsform har du?

Enskild firma.

Har du något tips på hur man kan notera sina inkomster (som inte hör till företaget) så att man underlättar för deklarationen? Personlig kassabok?

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Räcker det inte med det utdrag som kommer från varje arbetsgivare/löneutbetalare i slutet av varje år? Du för in dessa belopp under inkomst av tjänst på deklarationen. Företagets redovisning gör du på blankett N1 samt för in det beloppet på sista sidan (brukar det vara) i deklarationen under näringsverksamhet.

Vill du ha koll på din inkomst men inte vill vänta på beskedet från arbetsgivaren får du nog föra anteckningar på sidan om.

Ja, just det ja, tänkte inte på det.

Då är allt i sin ordning, tack! :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)