Av en händelse så hamnade jag under en slösurfsession i någons gästbok och läste lite för skojs skull. Ett par av inläggen drog till sig min uppmärksamhet; aplånga inlägg utan styckeindelning som bestod av ett obegripligt mässande på en svenska som ser ut att vara maskinöversatt och där innehållet verkar handla om samernas diskriminering blandat med antisemistism. Jag förstod inte ens 1% av vad textförfattaren menade men blev nyfiken.
Så jag tänkte att käre Google kanske kan hjälpa mig. Som författare till de skumma texterna stod en "Sami Jokkmokk", så jag lät Google söka på denna person och tro på fan, 348 olika träffar varav nästan alla var olika gästböcker, allt från "Unga Allergikers Gästbok" till konstiga ryska gästböcker (!).
Söker man på lite andra namn och konstiga ord i texten så hittar man än mer gästboksinlägg. Någon vill något och är beredd att posta det i tusentals gästböcker. Trist bara för denne någon att det förmodligen bara är han eller hon själv som fattar ett jota av vad det handlar om :).
Texter bär en slående likhet med de konstiga kopierade A4-sidor med tät handskriven text man kan hitta uppklistrade på transformatorstationer och liknande i Stockholm, där man aldrig kan uttyda mer av texten än att författaren drabbats av någon slags orättvisa.
Eftersom jag är vansinnigt intresserad av skumma saker så undrar jag om det är någon som vet mer om dessa konstiga texter, om någon överhuvudtaget kan förstå vad dom handlar om och vem Sami Jokkmokk är? :). Läs t.ex det här inlägget eller det här och förklara för mig vad det handlar om, för jag fattar inte ett skit :).
En gång framförde någon en teori om att ifall man sätter en miljon apor vid varsin skrivmaskin, och ger dem tillräckligt mycket tid, då kommer de till slut skriva alla Shakespeares samlade verk. Internet har bevisat att det är fel.
Var det alltså samma meddelande i alla gästböcker, eller olika varje gång.
Nej, det är olika, en del verkar handla om samer och hur dom diskrimineras, andra om att judarna är dumma. Sen verkar en del handla om specifika rättsfall men jag fattar som sagt inte mycket av dom :).
Det verkar vara en skrivnödig rättshaverist med en del tomtar på loftet som skriver gästboksinlägg dygnet runt. Mycket märkligt och intressant :).
Snubben jobbar hårt på att posta i gästböcker måste jag säga! Jag har lyckats förstå att vissa av inläggen handlar om en rättsprocess angående hot mot Ulrika Messing, bl.a så tror jag att det andra inlägget ovanifrån i CyberPets gästbok handlar om just det.
En gång framförde någon en teori om att ifall man sätter en miljon apor vid varsin skrivmaskin, och ger dem tillräckligt mycket tid, då kommer de till slut skriva alla Shakespeares samlade verk. Internet har bevisat att det är fel.
En sak har slagit mig, inlägg från Jonas Nilsson and Malin Rydstrom finns i många av de gästböcker där denne Sami Jokkmokk har postat. Kan det finnas något samband kanske?