webForumDet fria alternativet

Den svenska tvättstugepolisen...

Småprat

13 svar · 560 visningar · startad av Brian

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
Frågan#1

Den svenska tvättstugepolisen...
...är jag en sådan? :q

I vårt hyreshus finns det sex stycken lägenheter. Två av dessa lägenheter har egna tvättmaskiner som ingår i hyran. Således är det tänkt enligt hyresvärden tänkt att de som inte har tvättmaskin i sin lägenhet, ska nyttja den gemensamma tvättstugan, och de som har egna tvättmaskiner ska använda dessa. Således är vi fyra lägenhetsinnehavare som delar på den gemensamma tvättstugan.

Nu till problem 1:
De två hyresgäster som har egna tvättmaskiner, bokar ändå upp tvättstugan flera dagar i veckan. Ibland bokar de tvättstugan två dagar i rad, men tro inte att de tvättar sina kläder. Ibland har det hänt att de upptagit tvättstugan i två dagar för att tvätta sina redskap till biodlingen. (Inte i tvättmaskinen då förstås ) Men man nyttjar tvättstugan möjligheter till torkrum och vatten för detta ändamål. Detta resulterar i att vi som inte har tvättmaskiner i lägenheter, på sin höjd får tvätta en gång i veckan.

Nu till problem 2:
Tvättlistan där man bokar sina tvättider består av två kalenderscheman, så som omfattar två månader åt gången. Men så fort dessa bokningscheman bytts ut, vilket sker varannan månad, så är det alltid en grannne som bokar alla söndagar två månader framåt. Ingen hänsyn här inte. Att samtliga i huset arbetar på vardagarna och även de är i behov av tvätttider på helgerna, bryr de sig inte om.

Slutkläm:
Är det jag som är gnällig och förstorar upp problemet, och har blivit en tvättstugepolis i mängden, eller kan man tolka detta som en "problemtvättstuga"? Varför är det bara i Sverige som detta med gemensam tvättstuga inte tycks fungera?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag bor i ett kommunalt bostadsföretag i Stockholm med gemensam tvättstuga och det fungerar utmärkt.

Säg till din hyresvärd att ni ska byta ut det där kalenderschemat ni har mot ett nyckellåssystem som vi har, det är det bästa och går inte att fuska med.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Instämmer med Reefer.

Har precis som ni nämner funderat på att kontakta hyresvärden och så att han sätter upp ett bokningschema med nycklar. Det skulle ta bort de flesta irritationsmomenten. Har även funderat på att sätta upp en lapp, där man lite vänligt förklarar att man kan visa lite hänsyn med tvättstugebokningen.

Men samtidigt känns det lite trist att sex vuxna hyresgäster inte ska kunna hantera en tvättstuga utan att det spårar ur. Men helt klart vore ett bokningschema med nyckel inte helt fel.

Brian: Att sätta upp lappar...speciellt anonyma.....då börjar man bli lite av tvättstugepolis...

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Gör som jag skulle gjort... sabotera andras tvätt ;)

Pellefant
Förvisso...men nån måste ju föra verksamheten vidare ;)

Tycker nog att det kanske är bättre att informera "grannarna" om problemet innan man kontaktar hyresvärden. Då får de ju en möjlighet att göra bättring, innan storsläggan plockas fram.

Skriver jag en lapp, då blir den inte anonym, eftersom jag tycker att man bör kunna stå för sina åsikter. Raka puckar är oftast bäst, typ...

skyman
Där jag bodde tidigare hade vi även där papperkalendrar som bokningscheman. Det slutatde med att grannarna började sudda ut tiderna för varandra, och ibland försvann hela kalendern, så att alla fick boka om sina tider i den mån det gick.
Vuxna är inte alltid så kloka som man skulle vilja tro och hoppas :)

Brian : Om du skriver under lappen, så kan det hända att någon huslig tjej i uppgången får upp ögonen för dig. :)

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Vi har låskolvar i min ;)
Det funkar också kanon!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nej, du är inte tvättstugepolis, du är bara normalt irriterad, det skulle jag också vara.

Är man tvättstugepolis så är man som en del av mina grannar. I någon månad har det t.ex suttit en lapp i tvättstugan där någon ojjar sig om hur otroligt hemskt det är att vissa "nödvändigtvis" måste använda tvättmedel i pulverform istället för det, som lappskrivaren tycker, överlägsna flytande tvättmedlet. Tydligen hade nämnda skribent en dag gått till tvättstugan och upptäckt att det låg några korn tvättmedel på maskinerna, vojne vojne så hemskt! :e

Det verkar dock lite väl lyxigt att ni kan boka en hel dag i taget, använder folk verkligen en hel dag för att tvätta eller står stugan tom och outnyttjad?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Håhåjaja, sickna problem ni har - en hel dag för sig själv i tvättstugan?? Faan, jag bokade en tid (medelst cylinder) i måndags - första lediga som jag överhuvudtaget kunde är nästa lördag... 11-15... :l

Det verkar dock lite väl lyxigt att ni kan boka en hel dag i taget, använder folk verkligen en hel dag för att tvätta eller står stugan tom och outnyttjad?
Tvättstugan rymmer bara en tvättmaskin, så då går det nästan åt en hel dag om man ska köra 5-6 maskiner och även hinna torka tvätten. Om hyresvärden kunde fixa upp en till tvättmaskin, så kanske det skulle räcka med att tvätta halvdagar. Då blir det ju dubbelt så många tvättider. Den diskussionen kanske är värd att ta med hyresvärden. Ska fundera på det :OO

Faan, jag bokade en tid (medelst cylinder) i måndags - första lediga som jag överhuvudtaget kunde är nästa lördag... 11-15...
Hur dåligt man än har det, så är det tydligen så att man alltid kan ha det sämre. Man kanske inte har det så tokigt trots allt :l

Brian : Om du skriver under lappen, så kan det hända att någon huslig tjej i uppgången får upp ögonen för dig.
En huslig tjej bor redan i min lägenhet, men tack för tipset. ;)

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Vi har en papperskalender och använder blyerts.

Det är konstigt men det känns bara som om det är jag och två till i min uppgång som tvättar. Vi är 7 i uppgången och det finns alltid tid samma dag eller dagen efter... :)
Men så bor jag ju i Katrineholm också :)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

skyman skrev:

Vi har en papperskalender och använder blyerts.

Det är konstigt men det känns bara som om det är jag och två till i min uppgång som tvättar. Vi är 7 i uppgången och det finns alltid tid samma dag eller dagen efter... :)
Men så bor jag ju i Katrineholm också :)

Är du säker på att det är du som tvättar? ;)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)