Säkerhetsriskerna i trafiken är de som är ögontjänare när polisen inte finns på plats.
120 km/h nästa år!
111 svar · 2 078 visningar · startad av Bire · sida 4 av 6
Frågan, av Bire
Äntligen har dom insett att det är tråkigt att ligga i 110 :e
Läs frågan i sin helhet →Racerankan skrev:
Säkerhetsriskerna i trafiken är de som är ögontjänare när polisen inte finns på plats.
Eh? Ögontjänare när polisen är på plats menar du eller? Man är just ögontjänare om man sköter sig när man är övervakad, men inte annars.
Säkerhetsriskerna i trafiken är folk som inte kan trafikregler, inte bemödar sig med att ha full koll på trafiken både fram, bak och på sidorna, folk som är okoncentrerade, folk som är ovana och folk som tror att dom är världens bästa rallyförare.
Farten står inte i direkt relation till risken, men det är oftast risktagarna som står för de högsta hastigheterna.
Jag säger som min körlärare när jag tog MC-kort, om alla körde förnuftigt så skulle inte hastighetsbegränsningar behövas, ibland kan man inte hålla mer än 40 på en 70-väg och ibland kan man hålla 200 på en 90-väg, det beror helt på omständigheterna.
Felet med folk är att dom aldrig tar med just omständigheterna i sina riskkalkyler, det enda som tas med är om snuten kanske står och skjuter med laser och ve och fy om dom åker fast, då är det snutarna som är dumma och borde syssla med något bättre, för "inte
ska väl jag som är världens bästa förare i min kebabkittade fulbil behöva betala böter".
Jag kör ofta för fort, men det är ju skillnad att dra 170 på en flygraka jämfört med att dra förbi en skola på morgonen i 60. De flesta som åkt fast i fartkontroller förtjänar det, det är en risk man får ta med i kalkylen.
Det jag hatar mest är idioter som antingen är yrkesförare eller har prövotid och som gnäller över att dom blivit av med körkortet. Har man yrkesmässigt behov av lappen eller riskerar att permanent bli av med den så får man ju för fan ta med det i beräkningen.
Jag läste en snyftinsändare i senaste Bike där ett pucko bölade över att snuten ryckt hans nytagna körkort (två veckor gammalt) för att han körde 130 på en 90-väg med sin R1:a (!). Han blev av med både bil och MC-kort. Där kan man snacka om en idiot som inte gjort en vettig riskkalkyl.
Variabler är smidigare än konstanter. :)
Hade all fordonsskatt gått till det som det skulle gått till så hade vi haft motorvägar som klarat 150 km/h!
Förövrigt ser jag fram emot höjningen av farten. Men varför stanna vid 120 :)
Kul att få nytta av växlarna över tvåan :P
Är jag ensam om att allt som oftast plussa på 20 km på den tillåtna hastigheten när jag kör???
70-väg = kör 90 km/h
90-väg = kör 110 km/h
110-väg = kör 130 km/h
90-sträckan på E20 vägen mot GBG ser man sällan någon som håller hastighet 110 km/h + är mer eller mindre standard här.. Polisen skulle plocka in hela bunten om de hade kontroll här men de verkar inte bry sig..
SgtPepper sa det jag har tänkt skriva kändes det som. Fullt medhåll!!!
Hall skrev:
Hade all fordonsskatt gått till det som det skulle gått till så hade vi haft motorvägar som klarat 150 km/h!
Förövrigt ser jag fram emot höjningen av farten. Men varför stanna vid 120 :)
Kul att få nytta av växlarna över tvåan :P
150 klarar en normal 2-filig motorväg redan i dag, det är väldigt få vägar som är BYGGDA för lägre hastighet.
Hmm.. 2:an säger du... Sista jag kollade så passerade jag 120 på 1:an!!! :e
Bire:
Du snackar knappast om Jettan nu utan om din dopade Puch Dakota va ;)
ojoj, bäst man är tyst här åxå då hehe
Hall skrev:
Bire:
Du snackar knappast om Jettan nu utan om din dopade Puch Dakota va ;)
Vi snackar inte Jetta nu nej ;)
Att få högre hastighet önskar nog en hel del...
Men att sänka den är även det mycket bra, det gör att vi kanske kan få ner olyckorna som sker i snabb hastighet.
Det tycker jag :)
Men där det är säkert att köra fort kan man allt höja, inget fel med det. Men då bara om det är riktigt säkert.
faan vad gött, då kan man ligga i ca150 nästa år då....
Det är ju kanoooon!
Fri hastighet på motorvägar på lågtrafikerade tider/sträckor som i tyskland det är inte så hemskt många fler alvarliga olyckor där om man kalkylerar med belastning, folkmängd godsmängd o.s.v.
Dig naturligtvis, jag börjar ibland undra
härinne hur det är ställt med folk härinne som
ibland "fariväg" i diskussioner och
inte kan svara som vanligt folk.
Testa att pilla mindre på enter-tangenten så kanske folk börjar ta dig på allvar. Vem vet, det kan ju funka...
Oelbal:
Såna svar är precis det jag hade väntat mig :e
Men va fan, varför bry sig, å en sak till............
Sen när har du bestämmanderätten över min "EnterKnapp"?
Det är såna som du som bekräftar regeln, och om du bemödar dig
att kika runt i en del trådar så kanske även du inser att
jag "oftast" har seriösa Svar/Inlägg...Oavsett Forum.
Mvh/Pele
Jag o min röda Mercedes SL 55 AMG, sällan 110km/h... :e
Titan skrev:
Fri hastighet på motorvägar på lågtrafikerade tider/sträckor som i tyskland det är inte så hemskt många fler alvarliga olyckor där om man kalkylerar med belastning, folkmängd godsmängd o.s.v.
Har mycket svårt att tro på det du skriver! :l
En fråga:
Hur ofta rapporteras det i media om allvarliga olyckor på tyska motorvägar? väldigt sällan
vidare ...
Åker man mindre säkert där? beror på föraren
Effekter som monotom körning och längre körtider medför ju också ökad risk i trafiken ...
Den klart viktigaste faktorn för trafiksäkerheten är vägarnas standard en rak motorväg med viltstängsel är mycket säker, betydligt säkarare i 120 km/h än en "vanlig" svensk landsväg för de som inte bor i storstadsområdena ... som är skyltad 70 km/h ..
Tänk om någon kunde få näringsministern att fatta att infrastruktur och säkerhet i infrastrukturen inte handlar om hastighetsskyltar och att svamla lite om "citytunneln" och ringleder runt stockholm utan handlar om att bygga vägar (järnvägar) som är anpassade för högre hastigheter och därmed kan hantera en större belastning utan att behöva utökas med fler vägar eller fler körfält ...
Tror nog att det kommer bli fler olyckor, spelar ingen roll om man ar gammal eller ung (tror iofs att yngre har battre reaktionstid an aldre, men det kommer anda att drabba unga). Att dom flesta kor i 120 idag nar det ar 110, det vet man ju. Ska man da kora i 130 pa 120 vag sa lar det ju inte bli mindre skador nar det smaller.
Sa sager jag. Tack for mig.
Reefer skrev:
Det finns alltför många fordonsförare på vägarna som inte borde lukta på ett motordrivet fordon ens.
Exakt.
Jag såg en expert från dåvarande TSV för ett antal år sedan som menade på att om en människa behöver mer än 25 lektionstimmar för att klara av körkortet så ska den människan inte ha något körkort. En sådan människa var helt enkelt inte lämplig att framföra ett motordrivet fordon på allmänn väg, jag tror att det ligger en hel del sanning i det.
Nu tog jag färre än 25 lektioner, men det där låter väl väldigt konstigt. En grov förenkling vill jag kalla det. Vissa lär sig långsamt, vissa lär sig snabbt. Även folk som är grymt skickliga bilförare kan råka ut för olyckor, särskilt när de kör på gränsen av sin förmåga. Min poäng är att det är inte dn som snabbast rattar runt Ringen som råkar ut för minsta antal olyckor utan de som kör försiktigast i relation till sin förmåga.
Exempelvis tror jag ett genomsnitt av kvinnor rent tekniskt är sämre bilförare än män, men eftersom männen överskattar sin förmåga så är de mer olycksdrabbade.
Ja, tidigare när man körde på 120km/h på motorvägen så blev man ju tagen av polisen direkt... :OO