webForumDet fria alternativet

Akvariefiskar?

Småprat

30 svar · 1 056 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Jag funderar på att köpa lite akvariefiskar och ha dom i en sån där fin glasskål. Är det något man ska tänka på?

Det jag har tänkt att köpa är:
2-4 fiskar, typ 2 Guppys och 1 slammsugare.
1 växt.
1 sak, typ ett skepp eller en större sten.
sand/sten.
mat.

Är det något mer man behöver?
Ska det vara något medel i vattnet?
Algtabletter, vad är det?

Någon fiskexpert här som kan komma med lite råd och tips?

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Ska skålen va rund? Då vet jag inte om guppysarna klarar det. Tror dom trivs bäst i kantiga akvarium.

Vanligt kranvatten funkar väl fint?

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Det finns ett medel som man tillsätter till vattnet för att göra det mer "fiskvänligt".

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Annars kan du låta vattnet stå i en spann i 1-3 dagar innan du byter vatten så får det rätt ph värde..

Min kompis fick ett rätt häftigt akvarie när han hjälpte en snubbe flytta. Rund skål med en stor växt i och en söt liten svart kampfisk. Fisken behöver ingen mat eftersom den äter från växten och den enda skötsel är nytt vatten lite då och då, ungefär som med en vanlig blomma samt en ny växt nån gång om året.

Köp inget skepp för gudskull. Så mycket 80-tal :) En fin sten eller en träbit är mycket vackrare.

Var även beredd på att Guppys ynglar av sig satan. :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Tänk också på placeringen av skålen. Fiskarna ska ha lagom mycket ljus, inte för mycket och inte för lite. Ställ inte skålen på husets värsta subwoofer heller. Dem uppskattar inte det (egen erfarenhet:OO ).

Passa även på att fråga i akvarieaffären vad du ska tänka på. Dem borde veta!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Okkido skrev:

Var även beredd på att Guppys ynglar av sig satan. :)

Jo visst men han skulle ju köpa en "slammsugare", och dem suger i sig mer än slamm kan jag tala om (ex. små guppyyngel).

Även guppyna själv käkar lite yngel :)

Btw; nu när ämnet är uppe. Jag har haft en akvariefisk vid namn Kyssgurami som levt i minst 5 år. Den är ungefär en tredjedel av akvariet och får inte plats längre... Ska den inte dö snart?

När jag köpte den var den ungefär lika stor som min tumme och nu är den som min fot...strl 42,5 :)

Hur länge lever en sån här fisk?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kör in XP Plus klart häftigt med de tre fiskar som följer med.
Eller tanka ner en äldre version av Fish Sachs Marine Aquarium
Jag njuter varje gång skärmsläckaren går in.
Väldigt lite foder går det åt också.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

:e

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jag hade ett litet akvarium med guppies som jag senare bytte till ett 30 liters.
Jag orkade dock aldrig tvätta det så ja bytte vatten och tillsatte en dl diskmedel.
Jag vet inte vad som kan varit felet men fiskarna blev först höga och sen dog dom....

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ska skålen va rund? Då vet jag inte om guppysarna klarar det. Tror dom trivs bäst i kantiga akvarium.

Inga fiskar trivs i en "guldfisk skål" det är tom. så att dom är förbjudna att sälja, räknas som djurplågeri! finns jätte diskution om det på akvarieguiden.nu forum.

jepp!

Det finns ett medel som man tillsätter till vattnet för att göra det mer "fiskvänligt".

Presic som det finns för mäniskor finns det massor av olika medel man kan tillsätta, dessa är mer eller mindre onödiga, och kostar bara en massa pengar!

Btw; nu när ämnet är uppe. Jag har haft en akvariefisk vid namn Kyssgurami som levt i minst 5 år. Den är ungefär en tredjedel av akvariet och får inte plats längre... Ska den inte dö snart?

När jag köpte den var den ungefär lika stor som min tumme och nu är den som min fot...strl 42,5

Hur stort akvarium har du ?

Eller tanka ner en äldre version av Fish Sachs Marine Aquarium

Jepp, den rockar fett!

Ju större akvarium du har destu lättare blir det med underhåll, köp aldrig ett kar under 100 liter.

~stoffe - med 450liter och ett gäng ciklider~

Inga fiskar trivs i en "guldfisk skål" det är tom. så att dom är förbjudna att sälja, räknas som djurplågeri! finns jätte diskution om det på akvarieguiden.nu forum.

Tittar man på någonannan sida så sägs det nått annat... Folk har länge haft guldfiskar i runda skålar och det är rätt märkligt att det tagit 40-50 år att upptäcka att det är djurplågeri.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

..

varför inte skaffa "riktiga" fiskar ? en fisk som abborren är bland sveriges vanligaste men även vacker, och är också en av dom tåligaste...

Tittar man på någonannan sida så sägs det nått annat... Folk har länge haft guldfiskar i runda skålar och det är rätt märkligt att det tagit 40-50 år att upptäcka att det är djurplågeri.

Bättre sent än aldrig!

varför inte skaffa "riktiga" fiskar ? en fisk som abborren är bland sveriges vanligaste men även vacker, och är också en av dom tåligaste...

Jo, den vore ganska coolt, men de kräver både betydligt större akvarium och kallare vatten än vad man kan ha hemma... att se lyckas fixa mat till dom... visst, det finns folk som har kallvatens akvarium men då är man väldigt väldigt duktig...

Medlem sedan aug. 200220 inlägg

eh om du ska ha en såndär glasskål så går det INTE (har haft fiskar själv)

Om du ska ha så många fiskar som du nu säger är det lika bra att skaffa vanligt akvarium, En glasskål klarar två guldfiskar.

Nu var det iofs guppys han skulle skaffa sig :)

Men kör på ett vanligt akvarium, finns ganska många fräcka.

Men jag vill bara ha en liten skål.

Men jag vill bara ha en liten skål.

Då är det bättre du köper den snygga skärmsläckaren.

Hur stor är en liten skål eller ett litet avkvarium ? Hur många liter rymmer en sådan ?

Skulle tippa på att den skålen som jag har rymmer ca. 20-25 liter.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)