webForumDet fria alternativet

EU-mopeder = livsfara?!

Bilar & fordon

24 svar · 877 visningar · startad av Jörgen HP

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg
Frågan#1

Idag är det en sådan dag då man önskar att man inte gick upp från sängen. Idag söndagen den 18 aug kunde kostat 3 liv under loppet av 2 timmar.

Det började i förmiddag då jag var ute på en mindre shoppingrunda. På väg hem kommer jag med bil i utkanten på stan där 70 vägen precis övergår till 50. Eftersom folk är på väg fram emot ett övergångsställe stannar jag och släpper fram dessa. Ungefär 100 meter längre fram mynnar en väg ut från höger vilken har stopp-plikt. Efter övergångsstället kör jag vidare och hinner bara komma upp i 35-40 km/h då det dundrar ut en EU-moped i full karriär från höger. Eftersom där finns ett buskage fick jag syn på den väldigt sent och står därmed inför två val:

1. Köra ut i matsatt körbana och hoppas på att mötande bilar hinner bromsa.

2. Tvärnita och hoppas på att jag hinner ner i så pass låg hastighet för att de två personerna på mopeden skadar sig minimalt. Den chansen var liten pga att jag hade en 24-metare bakom mig som troligtvis hade knuffat på ordentligt.

Jag väljer alternativ 1 och bilarna i motsatt körbana hinner bromsa. Till min förvåning står en polisbil på macken snett mitt emot och ser eländet. Förhoppningsvis ser jag inte föraren av mopeden i trafik på 10 år.

Två timmar senare promenerar jag på en gångbana med min hund. Jag hinner knappt att blinka när det kommer 2 EU-mopeder i ca 50 km i timmen och kör om mig i bredd. Cykelbanan går rakt igenom ett bostadsområde och barn leker där rätt flitigt. Man ska ju vara glad att man inte vinglade till. :(

Detta är nog bara ett fåtal incidenter. Man kan hoppas att ni som läser detta och är ute i trafiken med era mopeder, att ni tänker till en extra gång i fortsättningen. Det kan vara du som är nära att bli dekoration i en bilfront nästa gång!

REDIGERING:

Kanske läge för mc-kort för denna grupp trafikanter?

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Du måste ju av lägga ett förarprov för att köra EU-moppe tyvär verkar det inte som om att de som tar detta bevis lär sig nått :(

Sen får ju bara EU-mopeder gå på vägarna så vad de hade på gång banan att göra fattar jag inte!

men det var ju tur iaf att det gick bra ;)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Sen får ju bara EU-mopeder gå på vägarna så vad de hade på gång banan att göra fattar jag inte!

Jag tror att jag aldrig har sett en EU-moppe på vägen, utan de kör nästan alltid på cykelbanor/trottoarer. I alla fall här. Nej, dessa moppedister är ju en allmän trafikvara för alla och en var.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Mopedister överhuvudtaget beter sig som svin i trafiken, helt utan vett. Visst finns undantagen, men...

Skönt att bilarna i mötande körfält hann bromsa för dig, Jörgen.

Undrar om inte det minst felaktiga i ditt fall hade varit att köra på mopedisten...

Blä för folk utan trafikvett!

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Reflekterar nu tillbaka på sin egen moppetid. Tänker påhur dumt man körde, det berode på okunskap och nu när man är ute och kör bil så ser man hur farligt de egentligen kör. Synd att dessa tankar ska komma medans man kör bil och inte när man kör moppe. Ett hårdare förarbevis borde vara på sin plats. Fas det värsta är ju att nästan ingen går i 45 utan i 70+ km/h

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Vad jag vet så är det bara ett teoretisk prov vad gäller "eu-moppe"...

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Jag tycker inte att man ska införa fler regler regler på motorfordon. Det finns massor med folk som har körkort för bil men ändå kör vårslöst. Moped är en rolig grej man får ha när man fyller 15 försvåra inte för 15 åringar med att de måste ta ett dyrt körkort.

Jag tror heller inte att ett körkort för moped får bort alla mopedister med dåligt omdöme.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Addeladde skrev:

Jag tycker inte att man ska införa fler regler regler på motorfordon. Det finns massor med folk som har körkort för bil men ändå kör vårslöst.

Så, för att det finns vårdslösa förare i en kategori, ska fler tillåtas i andra kategorier?

Addeladde skrev:

Moped är en rolig grej man får ha när man fyller 15 försvåra inte för 15 åringar med att de måste ta ett dyrt körkort.

Livet är en rolig grej man får när man föds, och som man bör ta hand om på ett bra sätt, att köra ihjäl sig på moped vid 15 års ålder bara för att mopeder är en rolig grej som inte kräver ett vettigt förarprov är väl ganska meningslöst?

Addeladde skrev:

Jag tror heller inte att ett körkort för moped får bort alla mopedister med dåligt omdöme.

Alla går inte att få bort, men bara en idiot mindre på vägarna skulle göra dem trevligare :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det roliga med EU-moppar och de fjuniga slynglar som rattar dessa är att dom tydligen fått dispens från alla sorters trafikregler samt att hastighetsbegränsningarna inte gäller dom, det är antingen 0 eller 100% på gasen.

En sak jag undrar över med alla EU-moppar; hur fan har knoddarna råd?! När jag var 15 så köpte jag en Suzuki K50 för 3200 kr, aldrig i livet att jag skulle haft råd med en moppe för 25 lakan (!!).

Jag blev en gång omkörd av en EU-moppe på en 30-sträcka när jag rastade min hoj... Kändes nästan komiskt och jag var jävligt nära att vrida lite på gasen för att visa att moppar aldrig får köra om motorcyklar, ty det är vanvördigt... Men jag lät bli :).

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag har råkat ut för en liknande händelse (och då har jag inte tagit körkort än..) när jag var ute och körde. Vägen vi bor på är huvudled, men korsas på ett ställe av en relativt stor väg som har väjningsplikt. Där blåste en moppe (inte EU, då) ut framför mig utan en tanke på vad han gjorde. Jag hann bromsa in, och det var ingen annan trafik på vägen just då, så det gick ju bra. MEn man blir ju rejält uppskrämd och kollar sig extra noga för vid varje korsning sen.. ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det kommer att bli ett herrans liv över dessa moppar så snart våra politiker vaknat ur den val-dvala de nu befinner sig i...

På gott o ont! ;)

Men helt klart är ju att det MÅSTE till ett förarbevis eller nått annat som gör att de största fånen håller sig till trampcykel...

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Addeladde skrev:

Moped är en rolig grej man får ha när man fyller 15 försvåra inte för 15 åringar med att de måste ta ett dyrt körkort.

Dyrt körkort? Jag kan tänka mig att en EU-moppe kostar 20-25 000. Har man råd med en sådan som 15 åring, då har man också råd att ta körtkort till eländet.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

De flesta av de nya EU-mopederna klass 2, kan med ett mycket enkelt ingrepp modifieras så att de gör 70-80 kmph.

En av våra kvällstidningar ringde runt till några mopedbutiker och fick veta dels detta, men även att personalen i butiken gärna stod till tjänst med det funktionsingrepp som gör att mopeden blir en körkortspliktig motorcykel.

Det finns ingen anledning att 15-åringar utan praktisk trafikutbildning ska tillåtas framföra motorcyklar på våra gång- och cykelbanor i 70 kmph.

Polisen har svårt att ingripa eftersom det kräver att ännu tyngre och snabbare fordon kör ut på gång- och cykelvägarna.

Ett nytt och ännu allvarligare trafikinslag är mopedbilarna med 9 hk dieselmotor som med svårighet kan skiljas från Smart, Atos och de övriga minibilarna.

I en sådan kan sitta en liten pojke eller flicka som helt saknar praktisk trafikutbildning.

RUGGIGT x(

Medlem sedan dec. 200196 inlägg

Theon skrev...

De flesta av de nya EU-mopederna klass 2, kan med ett mycket enkelt ingrepp modifieras så att de gör 70-80 kmph.

En av våra kvällstidningar ringde runt till några mopedbutiker och fick veta dels detta, men även att personalen i butiken gärna stod till tjänst med det funktionsingrepp som gör att mopeden blir en körkortspliktig motorcykel.

Det finns ingen anledning att 15-åringar utan praktisk trafikutbildning ska tillåtas framföra motorcyklar på våra gång- och cykelbanor i 70 kmph.

Polisen har svårt att ingripa eftersom det kräver att ännu tyngre och snabbare fordon kör ut på gång- och cykelvägarna.

Ett nytt och ännu allvarligare trafikinslag är mopedbilarna med 9 hk dieselmotor som med svårighet kan skiljas från Smart, Atos och de övriga minibilarna.

I en sådan kan sitta en liten pojke eller flicka som helt saknar praktisk trafikutbildning.

Då har ni inte hört det senaste vad gäller EU mopeder.
Jag citerar polisen i sthlm.

Det finns inga regler för hur fort dom får gå ännu

Detta sändes i nyheterna för cirka 2 veckor se'n.
Det är visst på gång, men tills dess kommer jag att blåsa runt i 70 KM/H så fort jag har 70 eller 90 sträcka.
Polisen kan inte göra ett skit!

Och så det att mopedister kör som idioter... vad gör då inte många bilister?
Höll på att smälla med en personbil som bara tvunget skulle ut på körbanan, och där kommer jag i full karriär... får ställa mej på bromsen för att undvika en kollision. Likadant där omkörningsförbud gäller med heldragen linje eller skylt utan tillägs skyltar, vad händer? Jodå, jag blir omkörd för att bilisten som kommer bakifrån inte har tid att vänta tills det blir tillåtet att köra om...
Där kan man snacka om idioter bakom ratten!

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

renegade skrev:

Och så det att mopedister kör som idioter... vad gör då inte många bilister?

Alla ska ha respekt o tänka konsekvent i trafiken.
Det är ju inte precis någon ursäkt att mopedister kör som dom gör att många bilförare inte är bättre.
Sen så kör ju inte bilförare på gång/cykelvägar heller. Det är dock ingen ursäkt för att köra vildare.

Själv håller jag mig långt under hastighetsbegränsningarna på min cykel :bire

Medlem sedan apr. 2002184 inlägg

Koplik skrev:

Själv håller jag mig långt under hastighetsbegränsningarna på min cykel :bire

Väl talat, cyklar åt folket! :)

http://www.kronancykel.se/

Förresten har jag hört att man inte får cykla snabbare än 30 km/h. :q

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

30 km/h på cykel? :O då bryter nog turboflintisen i området bredvid lagen ganska ofta. varje gång man ser honom ser han ut att trampa i 300 knyck eller så :e

har aldrig om nån hastighetsbegränsning på cyklar men lagarna runt eumoppar borde ju skärpas en hel del. själv är jag för ett förbud mot mopeder eller åtminstone ett krav på körkort

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

jag kör moped det är kul. den går inte i lagliga 30 heller §e §e utan i olagliga 80... ja jag vet, det är inte bra, men den gick inte bra om man inte trimmade den lite.... jag tar det lugnt i trafiken, jag har sett skador så oroa er inte att jag kör om er på cykelbanorna, kanske... ehhehe.... nä, allvarligt talat, vissa eller många kör oansvarfsfullt...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

renegade: Nu snackar du i nattmössan. Du måste missuppfattat snuten. Eller så snackade han också i nattmössan!

Källa:
http://www.vv.se/faq/fordon/moped.htm

Medlem sedan dec. 200196 inlägg

Där tar du fel clarkbones, Jag såg inslaget i tv när polisen i stockholm sa detta. Och jag vill ännu en gång påpeka att bilister inte tar hänsyn till oss EU mopedister, dom har så jä***a bråttom att dom måste köra om på helsträckad linje... Kan inte vänta tills det blir tillåtet att köra om.
Lastbils chafförer likaså...

MAO så är det bilisterna som är livsfarliga, inte mopedisterna...

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)