webForumDet fria alternativet

Få ihop pengar till överlevnad!

Privatekonomi

55 svar · 1 449 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Med ca: 2,5 vecka kvar tills jag får pengar från CSN, omkring 200 kronor i plånboken som jag och min flickvän ska leva av och en räkning som ska betalas för att man inte ska få prick hos kronofogden så börjar det bli dags att försöka få ihop några ören.

Någon som har tips på hur man kan dryga ut kassan lite? Eller som kanske vet någon som är intresserad av att köpa lite böcker (Active Server Pages 3.0 för professionella, Lär dig Active Server Pages 2.0 på 3 veckor, Handbok för webbansvariga, Arvet från Shannara) eller varför inte en begagnad taekwondo dräkt, samt en av bättre märke som aldrig är använd.

Puh, sånt här är inte roligt alltså :( Vet knappt om man ska skratta eller gråta, inte kan man precis be föräldrarna om lån då vi redan fått låna en del denna månaden, vilket fick gå till mat (man måste ju överleva). Hatar när man sökt jobb under sommaren men fått nej flera gånger och så ska allt krångla till sig. Som det här med räkningen till exempel, om man inte betalar inkassot i tid (vilket man inte kan om man inte har några pengar) så blir de skickat till fogden (+800kr på räkningen) med hot om att om man inte betalar så får man prick. Utöver detta så är det bilförsäkringen som ska betalas. :(

Ska man skratta eller gråta? Usch ja, tack gode gud för den dag som man har en fast inkomst ALLA månader om året. *längtar*

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Tycker riktigt synd om dig, D@le... :(

Din signatur är det dock inget fel på :e

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Sälj lite grejer som du inte behöver, t.ex. de där böckerna. Kan ju iofs vara svårt att hitta en köpare så där direkt.

Snacka med föräldrarna igen, det är ju bättre att låna mer av dom än att hamna på kant med inkasso och fogden.

Panta burkar och flaskor om du har några hemma, eller pantsätt något annat som du har hemma.

Mer kan jag inte komma på :(

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Allt utom bostad, dator och en kudde är onödigt. :) Sälj något! Den oanvända taekwondodräkten borde inte vara helt omöjlig att sälja. Kolla med stället / klubben där du köpte den ifrån.

det som är trist är ju att jag planerat att använde de här sakerna så småningom, men de används inte nu pågrund av tidsbrist. har trots allt en del att göra, även om det ger ungefär 0:- i pengar. men om någon vet någon som vill ha något (ehmm?) ;) så kan ju den någon kontakta mig :P

och i svåra stunder så får jag väl lov att tacka för kommentaren på signaturen min :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Min brorsa har det likadant nu (eller han har haft det ett jävla tag) eftersom han studerar till snickare och det ger ju inte så mycket i månaden. Så jag vet hur det kan vara att bara äta bröd en hel vecka. :(

Hur som helst, om du någon gång skulle hamna hos Kronofogden ska du veta att du kan lägga upp en avbetalningsplan. Du behöver bara ringa upp dem och säga som det är (de vet ju inte att du inte har några pengar, de tror förmodligen att du inte vill ge dem några) och diskutera saken med dem istället. Det fungerar för det mesta. :)

Lyckligtvis har varken jag eller min brorsa hamnat där, men det är ju bra att veta att de inte är så onda ändå.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

...se till att aldrig hamna i Kronofogdens register om det ar mojligt. Nar du val ar dar sa ar det kort for en lang tid framover...

Testa att lana fran alla du kanner, foraldrar, kompisar...skaffa ett kvallsjobb, bli cirkelledare pa ett studieforbund...vad som helst. Lagg ut en dros med saker pa Blocket.se och salj av.

Lycka till!

/A

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du nämner en bilförsäkring. Fundera gärna över hur stort behov du har av bilen. Du kanske kan klara dig utan den, och i så fall sälja den? En bil är ju en rätt stor utgiftpost annars. Men visst, du kanske verkligen måste ha den :l

Det här med dräkten, bor sedan 2 år inte kvar på den ort där min förra klubb var (20 mil härifrån) men man kanske kan fixa det ändå. Det där med att ringa kronofogden, iofs har det inte gått så långt ännu, men om det skulle gå så långt så får jag tacka för tipset, trodde faktiskt det var "betala direkt" eller få anmärkning. Men där ser man, för som sagt pengar får jag ju, men inte nu på direkten. :(

Och det där med bilen, jo, tyvärr är det så att jag behöver den. Hade jag bott inne i staden så hade jag gärna låtit bli den, kunde cykla varje dag, men nu så bor jag 5 km från närmsta affär, 20 km från närmsta "större samhälle" och 40 km från skolan där jag går (går inte flytta närmare, kö på flera månader och då bara dyra alternativ) :( . Så tyvärr finns det inga "låt bli bilen" alternativ, även om jag själv gärna skulle kunnat klara mig utan den. Men tack för rådet ändå :)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Bil får nog anses som lyx när man pluggar. Kostar ofta mer än man tror (var bland det första jag gjorde mig av med när jag pluggade). :)

R/ Men behöver man den så gör man, som sagt.

Jo, jag vet det, som sagt, hade jag bott närmare skolan än vad jag gör så hade jag gärna sluppit den (dyrt som f*n rent ut sagt) men nu så är det bara att inse fakta. Jag klarar mig helt enkelt inte utan någon bil, utan bil, ingen skola, utan skola, inga pengar överhuvudtaget :(

Finns nog en del som säger, men ta bussen då? Jo, gärna, men ge mig de tider då bussen går här utifrån "landet" så man kan komma in till skolan eller vad man nu ska. Går kanske 2 bussar om dan och då inga tider som passar in på de tider som jag behöver passa (skoltiderna). Det är förresten bra konstigt, vi har inga riktiga busstider här, men nog f*nken kan man få fast uppkoppling (radiolan), iofs så skulle nog vår ekonomiska situation se än värre ut än vad den gör utan det. Varför? Jo, flickvännen min går skola på distans, vilket innebär mycket tid på nätet. Så 200:- / månad är trots allt billigare än någon form av modemuppkoppling. :P

Någon som kan tipsa om något "seriöst" ställe där man kan bli av med en del saker, såsom de här böckerna. Och kanske någon också kan säga mig hur mycket man kan sälja de för? *försöker få ordning på oredan*

Medlem sedan juni 2001340 inlägg

Den där räkningen du har, ring företaget som skickat den - de flesta ger uppskov på en viss tid om du bara ringer och frågar dem. Då kanske du slipper räkningspåminnelser = mer avgifter.

Min kille gjorde det med t.ex. elräkningen och liknande i början av sommaren då han hade jätteont om pengar. Brukar ju även gå att skjuta på hyran lite grand eller göra en 'delbetalning' på den, förutsatt att man alltid betalt i tid förut.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att sälja en bok och en dräkt är kannske inte det optimala!
Handlar det om summor som kan kompenseras? dvs gär det ihop
Eller har du kunskap som du snabbt kan inteckna och komma över tröskeln?
Det låter som en liten tid och ganska små belopp.
Fundera en vända till!
Jag håller tummarna att du kommer på något.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

hur mycket ska du ha för "lär dig asp på 2 veckor"

har funderat på att köpa den. men tycker att den är dyr.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Usch...kommer ihåg när man försökte överleva som student på sommrarna, vissa gånger var det ingen dans på rosor :x och sen sunkiga j-a CSN som ALLTID skulle betala ut studiemedlet i början på nästkommande månad x(

http://www.blocket.se är ett bra ställe att snabbt sälja prylar på :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

omkring 200 kronor i plånboken som jag och min flickvän ska leva av

Nudlar är både gott och mättande :birp

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

nudlar? was is das`??

Bara öl :OO :bire :birp

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Nudlar är finemang. Se till att det blir de där starkare i lila förpackning bara :e

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)