webForumDet fria alternativet

Flyga med dator

Småprat

10 svar · 1 347 visningar · startad av mynonaa

Medlem sedan okt. 2001133 inlägg
Frågan#1

Om man ska flyga med en bärbar dator, ska den följa med in eller den kan följa med bagaget? Jag tänker ta in den pga risk för stötar etc.

Jag tänker mest om lufttryck och temperatur kan skada den?

Jag har också en vanlig hårddisk som ligger i en vagga. Kan den ta skada genom växla fort mellan fuktighet och temperatur?

Tänker mest då jag förflyttar mig mellan olika ställen då det är kallt ute. Kan tilläga att hårddisken ligger skyddad i en väska.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ta med dig datorn som handbagage, det gör alltid jag, då är man säker på att den klarar sig och till på köpet kan man lira tetris för att förkorta långa tråkiga flygningar.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ska man vara petig så får du inte skicka datorn med det vanliga bagaget eftersom datorer klassas som "otillåten elektornik" i det fallet. Inte med mindre än att incheckningspersonalen informeras och ger sitt godkännande.

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Jag blir alltid orolig för röntgenstrålarna ska pajja min dator när när man flyger... är det överdrivet tänkt av mig tro? :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag blir alltid orolig för röntgenstrålarna ska pajja min dator när när man flyger... är det överdrivet tänkt av mig tro?

Ja, det är överdrivet. Varje dag flyger miljontals människor med bärbara datorer så jag tror inte att det är någon risk :).

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

sgtpepper; var har du hittat den källan? :P

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag flyger jämt med min dator och jag har med den som handbagage. Jag skulle nog också ha med mig hårddisken in i kabinen, inte för att det har med lufttryck att göra utan för stötarna som kan ställa till det. Hade själv en liten extern hårddisk (firewire) som jag slängde in i mitt vanliga bagage och den skadades, trots att jag lindat in den väl osv.

Om du är orolig för temperaturskillnader så låt datorn sitta i den temperatur du sen ska vistas i i några timmar så att den får ställa in sig (dvs så den inte är för kall, och det blir kondens, osv). Ska inte vara några problem det heller.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag har också min burk som handbagage när jag reser...

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Jag också.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Same here

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Sätt på Windows Skärm släckare, där den flyger... ;)

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)