Varför finns det inga solida cykeldäck att tillgå i handeln? Det måste ju ligga i allas intresse att slippa få punktering. Det gäller ju inte bara cyklar utan även bilar. De enda som skulle kunna ha något emot det är ju de som tillverkar de vanliga cykeldäcken.
Tror ni det funkar om man knölar in 3-4 cykelslangar i däcket och skiter i att pumpa? :)
Jo, det finns däck som är helt oroligt bra, jag har använt sådanna nu i två-tre år, däcken är gjorda i kevlar och är enormt bra, från ha fått säg kanske en punktering i månaden eller ännu oftare så fick jag hål en gång efter att jag köpt kevlardäcket (de är så dyra 3-4 gånger priset av ett vanligt däck så att jag använder vanligt däckpå framhjulet eftersom jag nästan aldrig fick punka där i alla fall).
men en nackdel är att de torkar in lättare i sidorna, jag hade precis köpt nya när min cykel blev stulen förra fredagen.
Det är nog ändå biligare att köpa nytt däck/slang emellanåt en att köpa ett solid sådant (med tanke på hur mycket mer gummi det går åt i råvara)
Föresten vad gör man när mönstret på däcket är slut?
Köper man ett helt nytt då? Ännu mer oekonomiskt...
Föresten vad gör man när mönstret på däcket är slut?
Köper man ett helt nytt då? Ännu mer oekonomiskt...
Jag skulle aldrig köpa regummerade däck att använda på ett fordon.
Kom att tänka på en sak, tänk er de förare som kör däcken till stommarna och sen köper nya. De skulle fortsätta köra och köra och minska rullomkretsen ganska duktigt och minska även anläggningsytan tills fälgen nöter igenom.
Ett stort problem i fordon idag är vibrationer som uppkommer på olika sätt.
Luftfyllda däck minskar vibrationerna som uppkommer mellan bil och vägbana. Skulle man använda helgummidäck hade vibrationerna fortplantat sig på ett helt annat sätt.
Vibrationer överförs inte på samma sätt i luft.
Sätt er i en gammal buss med bladfjädring, där märker man av vibrationer. Sätt er sedan i en ny buss med luftfjädring och känn skillnaden. Lite halvtaskig jämförelse men principen är samma.
Själv köper jag alltid regummerade däck. Jag har aldrig märkt några problem med det. Däckfabrikanterna har ju naturligtvis ett urval av stommar. Det är inte de äldsta och mest sönderkörda stommarna som används. Därför går det bra med regummerade däck.
Kom att tänka på en sak, tänk er de förare som kör däcken till stommarna och sen köper nya. De skulle fortsätta köra och köra och minska rullomkretsen ganska duktigt och minska även anläggningsytan tills fälgen nöter igenom.
Det är väl inte särskilt vanligt att man kör till stommarna. Då har ju mönstret försvunnit för länge sedan.
Själv köper jag alltid regummerade däck. Jag har aldrig märkt några problem med det. Däckfabrikanterna har ju naturligtvis ett urval av stommar. Det är inte de äldsta och mest sönderkörda stommarna som används. Därför går det bra med regummerade däck.
Det är väl inte särskilt vanligt att man kör till stommarna. Då har ju mönstret försvunnit för länge sedan.
Jo de väljer ut vilka stommar som ska regummeras men jag är inte mycket för regummeringar. Känns lite som att spela rysk roulette.
Överdrev med att folk kör till stommarna men det finns alltför många som tror att 1,6 och 3 mm är mönsterdjup satta för att jävlas. Däck är inget man ska snåla in på. Det finns annat man kan spara pengar på som inte är en sådan vital del som just däck.