webForumDet fria alternativet

Flytta till Norge

Småprat

16 svar · 732 visningar · startad av K++

Medlem sedan juli 2002171 inlägg
Frågan#1

Om ett tag (när jag är färdig med plugget) har jag tänkt att flytta till Norge, på grund av bättre löner osv.

Fast jag undrar hur man skall gå tillväga för att flytta till Norge, som svenskmedborgare ska det tydligen vara enkelt söka visum eller något liknande har jag för mig..

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Ja du, Jag ar sjalv svensk som bor i Norge sedan ett ar tillbaka.

Det kan inte bli mkt lattare an vad det ar att flytta till Norge. Det du behover gora ar att flytta hit, ga in pa narmaste "Ligningskontor" och registrera din adress, inkomst etc.

Du behover inte, som jag har gjort, "avskriva" dig som boende i Sverige. Ska du gora det sa gor du det pa skattekontoret, se i sa fall till att du far med dig ett par papper som heter "Internordiskt flyttbevis" eller natt sant och sedan visa upp de papprena pa Ligningskontoret nar du skriver in dig har.

Skriver du inte av dig i Sverige sa kanske du kan, med lite trixande fa tillbaka pa skatten med hjalp av "dubbelt boende" samt resekostnader

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

ok att det är bättre betalt i Norge, men är det inte så att det är dyrare att leva där?

Har du någon koll på vad skatterna ligger på i Norge?
Vanlig skatt?
Företagsskatt?

Jo, det ar battre betalt, men som sagt lite dyrare... brukar lona sig i slutet iaf :)

En sak som ar bra dock ar ju att du skattar mindre an vad du gor bade i Sverige och vad norrmannen gor. Normal skatt ligger pa 36% har jag for mig, for norrman alltsa. Vi svenskar, danskar, finnar etc. fran skandinavien har fordelen att fa tillbaka ca. 15% pa den skatt som vi har betalat in, det blir i runda slangar nanstans mellan 10.000NOK - 20.000NOK/ar som man far tillbaka i skatt, bara for att man ar svensk :e

Foretagsskatten vet jag inte sa mkt om, du kan sakert hitta natt om det pa https://www.skatteetaten.no (Skattekontoret typ).

Har du tankt att flytta till Oslo eller nan annanstans?

Lycka till ;)

//G8

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Men hallå! En big mac & co kostar typ änna 80 kronor! :p ;)

Na det gor de inte, 54.50 kostar de.. Big Mac & Co alltsa ;)

Daremot kostar en Whooper meny runt 75 spann :(

For att inte snacka om vad en pizza kostar, rakna med 150 NOK om du ska kaka ute... :(

Det enda som ar billigare i Norge skulle vara Grandiosa i sa fall..

Sen kanns det ju som att aka till Polen och handla eller natt nar man ar hemma i Sverige... allt ar ju verkligen svinbilligt + att den norska kronan ar sa stark gentemot den svenska, manga ol blir det :birp

Nej inte Oslo, förmodligen Bergen.. och förmodligen plugga på http://www.uib.no/ (Universitetet i Bergen) samt äta på Peppes pizza varje dag :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Plugga och käka Peppes varje dag? ekonomiskt fördelaktigt?

Sen tröttnar man på Peppes. Jag lovar, det går... ;)

Ja jag vet inte hur du ska ha rad att kaka paa Peppes varje dag... Kostar ju en del, samt smakar sadar... det ar ju inte som en "svensk" kebabpizza om man sager :(

Peppes pizza må kosta.. Men det är den godaste pizzan jag ätit! :)

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Peppes Pizzza stinker..sss...

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Är du medveten om att det bor MASSOR med norrmän i Norge? :q ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag är uppe i västra Jämtland just nu på semester och här är det sjukt mycket norrmän som vallfärdar för att köpa alkohol, käk och tobak så om du nyttjar någon eller några av dessa varor så får du nog räkna med en fördyrning :).

Sen har jag hört att det är vansinnigt dyrt med bil i Norge, men om man rycker ut baksätet och registrerar om den som lastbil el. liknande och får en grön reg-skylt så får man tydligen ner kostnaden något....

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Asså.... det är bevisat att norrmän är dumma :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

CatZ skrev:

Asså.... det är bevisat att norrmän är dumma :)

Vem fan behövde bevis? :q §e

Medlem sedan juli 2002240 inlägg

150 kr för att käka pizza ute i oslo!! :o :o :x
bara det säger ju att man fan inte ska bo där

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)