Jag har antagits till "webb" (inriktning webbteknik) på Nackademin i höst och skulle vilja höra några åsikter och erfarenheter från folk som gått eller går på Nackademin. Är det en bra skola?
Jag har faktiskt ingen aning. På beskedet står bara att jag antagits. Maila Nackademin så hjälper de dig säkert.
RED:
Betygskrav
Vi får ofta frågan hur höga betyg som krävs. Det är en svår fråga att besvara. Hösten 2000 varierade det på olika program mellan 10 (Data Teleteknik och Nätsystem, inriktning radioteknik) och 16 (Webb med inriktning på design). I det gamla systemet motsvaras det av snitt på 3,0 till 3,9. Hur det kommer att bli nästa gång beror förstås på hur många som söker till våra olika utbildningar.
Vi fick den i handen under besöket, tillsammans med en oerhört flashig broschyr som presenterade alla utbilningar med en snärtig reklamtext.
Och vad menar du med att det stinker 90-tal?
Jag menar att det verkar som utbildningen är anpassad efter hur arbetsmarknaden såg ut 1997. Det luktar liksom Framfab och Johan Stäel von Holstein hela vägen. :) Det känns som IT-branschen i dag i många fall kräver mer än vad Nackademien har att erbjuda. En ingenjörsexamen t.ex.
Morph; deras kurskatalog från iår, den svarta var äcklig snygg tyckte jag iallafall.
Det är den jag menar. Ja, den är snuskigt snygg. Men där ligger också Nackademins problem. Mycket snygg yta, men det finns andra utbildningar som levererar mer innehåll. Tycker jag.
Gick på Nackademin 98-00. Har både negativa och positiva erfarenheter från den skolan. Mest negativa tyvärr...
- Mycket onödiga ämnen som ingår i utbildningen.
- Dåliga lärare
- Dålig organisation, de satsar hellre på kvantitet än kvalitet.
Det som var bra med utbildningen var att man kom ut på praktik på olika företag, (33 veckors praktik). Men...det finns ju alltid men, skolan lovade att fixa fram många praktikplatser men de lyckades bara fixa 7 st till cirka 250 elever som skulle ut på praktik. Då var det ändå bra på marknaden, idag skulle jag säga att det är betydligt tuffare. Genomför man inte sin praktik så får man inga slutbetyg.
Fick jobb efter utbildningen på företaget som jag praktiserade på och har jobbat sen dess så något bra har väl utbildningen fört med sig.
Men skulle jag välja om idag så hade jag nog valt någon ingenjörsutbildning istället. T.o.m ingenjörerna har svårt att få jobb idag och de står betydligt högre i kurs när man söker jobb än om man skulle komma från Nackademin.
Det kan ju hänt lite sen jag gick där, det kan man ju hoppas i alla fall.
Högskola är inte ett alternativ för min del. Det skulle kräva att jag läser in matematik B, C och kanske t.o.m. D och E (beroende på linje) på Komux och det har jag ingen större lust med för tillfället.
skolan bytte ägare i vintras (ägs nu av lexicon) och det sker än del förändringar.
som tidigare nämnts så ingår många udda ämnen i kursplanerna (krav från skolverket) som miljöteknik, svenska, engelska osv.
lokalerna är fina, folket hyfsat trevligt,
kompetensen hos lärarna varierar men det finns en del duktigt folk.
ang. praktiken så får man ordna det själv (ingen som har en praktikplats till mig i fickan?) men får hjälp av skolan om det behövs.
Läs in alla mattekurser. Det är visst värt det. Satsa på en riktig högskoleutbildning istället för Nackademin. Att gå en utbildning med webbinriktning är säkert kul, men den arbetsmarknaden är inte så het. Du måste kunna mer än webb för att få ett hyfsat jobb efter utbildningen.
Jag har också pluggat på Nackademin. Webbteknik 00-02. Asså dom lärare som är bra är verkligen jäättebra för att dom har så mycket erfarenhet. Men den pedagogiska biten är inte särskilt imponerande.
Jag tror dock att det håller på o blir bättre på Nackademin. I början hade dom svårt att få tag i lärare så då hade vi en del riktiga rötägg men nu finns det ju så många arbetslösa webbare så nu tror jag dom har större urval när det gäller att anställa lärare.
Jag tycker ändå att jag fått en ganska bra grundutbildning. Fast hade jag inte varit så intresserad och motiverad som jag är, så hade det inte varit 2 särskilt givande år.
vad är Fv02
§e
Varför frågar du inte honom själv? :e
varför?
Dom tar in folk efter främst efter deras betyg och inte dess relevanta kunskap, inte min grej.
Men sen kom jag ju inte in heller, mina betyg var inte tillräckligt bra :h
Är det ingen som gått "webb" som kan yttra sig om huruvida Nackademin är något att ha? Det blir dock Nackademin vad ni än säger. Valet mellan att plugga "webbteknik" i två år eller fortsätta slava på McDonald's för 70 kr/tim är inte svårt. :e
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e