Det är mycket vilt samt tamdjur runt våra vägar just nu!
Varningar sänds ut via P# för fullt samt att jag kan intyga det!
Var på väg efter ett gigg i Norrtälje till Stockholm, min kollega övningskörde, mitt ifrån ingenstans dök ett litet rådjur upp mitt framför bilen, vi hade inte en chans att stanna. Som tur var dog djuret direkt, bilen klarade sig hyfsat ändå eftersom djuret var så litet. En krossad lykta kofångaren måste bytas och huven lite intryckt.
mmm... det var tur att det 'bara' var ett litet djur.
för ett år sedan ungefär mötte vi en Kronhjort och krockade med den i 70km/h. den dog inte. hela frampartiet på bilen förstördes, men ingen av oss skadades nämvärt.
Kronjhorten är snäppet mindre än Älgen. Så vi hade också tur, kan man säga :)
En älg är rätt mycket större än en kronhjort. Kronhjorten är ungefär i storlek med en ren. Om man kör på en älg (mitt på älgen då alltså) så får man hela älgen över sig, dvs den landar på vindrutan.
Min bror hade en gång en arbetskamrat som råkade köra på ett rådjur på vägen till jobbet. Han var lite speciell :) Han lassade in det döda rådjuret i bagageutrymmet. För att inte köttet skulle bli dåligt, tog han sedan in djuret till ett kök på jobbet, där han styckade djuret och la delarna i frysen tillsammans med diverse frysta pizzor. :)
Köra på en grävling är inte heller så kul. Kroppen är så hårt så det är som att köra på en stor sten. En arbetskompis gjorde det och han förstörde hela framvagnen på bilen.
En älg är rätt mycket större än en kronhjort. Kronhjorten är ungefär i storlek med en ren. Om man kör på en älg (mitt på älgen då alltså) så får man hela älgen över sig, dvs den landar på vindrutan.
det var två jägare som kom för att avliva kronhjorten som berättade att kronhjorten är lite mindre än älgen. jag tvivlade lite grand, eftersom älgar kan ju väga uppåt 600-700kg... kronhjorten som vi körde på vägde iaf mellan 300-400kg, enligt jägaren som förklarade för oss.
Dessutom kan jag också tilläga att kronhjortens kropp hamnade på vindrutan som krossades och sedan slungades djuret iväg av kraften.
jägarna berättade också att förmodligen hade djurets ben krossats och trängt in i musklerna, och därför var köttet nästan värdelöst, då det inte gick att äta med bensplitter... Snacka om plågsam död... :(
ps. när jag ringde 112 o berättade att vi kört på ett djur, frågade hon: "har du något som du kan slå ihjäl djuret med, någon yxa kanske?"
Alltså, vad tror hon jag ska svara? "Ja, jag kan ta yxan som jag alltid har i bilen och hugga huvudet av kronhjorten!" :OO