webForumDet fria alternativet

Står inför ett vägskäl..

Livsfrågor & relationer

41 svar · 1 224 visningar · startad av Gein · sida 2 av 3

Frågan, av Gein

jag känner mej rätt kluven just nu faktiskt. Fick mitt antagningsbesked för högskola/universitet idag. Mitt förstahandsval är civilingengör inom IT, och mitt andrahandsval är datavetenskapligt. Först och främst hade jag väldiga problem att komma fram till vilket av dessa som skulle vara första- och vilket som skulle vara andrahandsval. Jag kom inte in på civilingengör, blev placerad som reserv #2

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

De civilingenjörer som läser mot data/elektro på MdH läser samma mattekurser som jag gjort/kommer att göra. Det enda som i stort sett skiljer de första 3 åren är fysik,analog,hårdvara... vilket jag kan välja in om jag så önskar, men eftersom jag inte har lust att sitta med lödkolven och koppla sladdar ( §e ) , så jag väljer jag en annan inriktning.

Vet dock inte hur det är med systemvetarna (inte detsamma som det jag läser), huruvida de kan välja sina kurser.

Men får man ståfräs av civiling så väljer man självklart det även om det inte alls är en självklarhet att dessa får en mer kvalitativ utbildning :birp

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

För att klara sig igenom fyra till fem år på universitetet krävs det att man läser något som man verkligen är intresserad av och vill slutföra, oavsett vilken titel utbildningen ger. Okej, det finns ju vissa som triggas enbart av titeln, men sådana är nog lätträknade tror jag. ;)

Visst är det så som Reefer skriver att behovet av data/systemvetare har sjunkit kraftigt på senare år, jag har flera i min omgivning med den utbildningen som har blivit av med sina jobb. Förhoppningsvis tar de som planerar utbildningen åt sig det och förändrar den till något som samhället har mer behov av.

Jag vet egentligen inte så mycket om matematikutbildningen på data/systemvetenskap, mer än det jag också har "hört av polare" ;). Min förra sambo gick magisterutbildningen på DSV och jag kan inte direkt säga att jag är imponerad av de mattekurser han läste. Nu var det ju några år sedan, så de kanske har förändrat utbildningen, men då var det i alla fall mycket ytliga och lösryckta kurser. Jag tror inte att han kom ihåg mycket efter avslutad kurs. För att ha någon nytta av den matte man läser krävs att man går på djupet och verkligen förstår vad man håller på med... att bara lära sig olika räknemetoder verkar helt meningslöst, det kan ju datorerna sköta mycket bättre. :)

Jag har alltid trott att civilingenjörsutbildningarna är mycket bättre än magisterutbildningarna i data/systemvetenskap, men det är inte baserat på andra fakta än "polare". Men som sagt, att hoppa på en utbildning bara för att andra säger att den är bra och utan att själv verkligen vilja gå den är dömt att misslyckas.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Gein, skulle du inte kunna skriva lite hur det går med dit funderande?
Det skulle vara intressant och veta hur du tänkt dig eller vilka för- och nackdelar som du kommit på etc.
Jag hoppas iallafall du skriver lite, det skulle vara bra för tråden också. ;)

var det i alla fall mycket ytliga och lösryckta kurser.

Jag har ingen aning om hur det är på DSV, men på min utb läser vi kurserna tillsammans med andra program (ingenjörer) och det är inga löst ihopplockade kurser utan "äkta vara".

att bara lära sig olika räknemetoder verkar helt meningslöst, det kan ju datorerna sköta mycket bättre.

Systemvetare kanske inte behöver så mycket matte, men en datavetare behöver lära sig matte på djupet. Vi kan t.ex välja på att ta en examen i matematik eller i datavetenskap.

Såvitt jag vet finns samma utb som jag går på MdH även på Uppsala universitet, men inte på DSV.

Det finns en hel del olika inriktningar inom data och alla har olika mycket "matte", men "civilingenjör" är väl kanske det som är mest känt och med den titeln behövs inga argument om man nu vill ha en snabb karriär. Å andra sidan kan man undra vad det är för en arbetsgivare som inte är närmare intresserad än själva titeln.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Först o främst vill jag återigen säga att det e roligt att så många skriver va de tycker. Jag har ännu inte gjort mitt val, men har självklart funderat lite kring detta och nu på söndagsförmiddagen har jag läst de nya inläggen som ni skrivit.
Jag kan iaf säga att jag vet att civ. utbildningen är tuff och jag har inte den bland mina två val bara för att det är just civ. utb. utan också för att kursen verkar rolig. Tänkte skriva lite va de olika kurserna går ut på så får ni även se det.

Informationsteknologi 180p (civ.utb.)
Åk1

Analys, algebra, programkonstruktion, informationsteknologi
Åk2
Elektronik, grunder för beräkningar, datorsystem, IT- och vetenskapshistoria, företagsekonomi
Åk3
Projekt under första och andra kursen, (system, signaler och matematik), datorsystem, profilieringskurser valfria
Åk4
IT i samhället, profilieringskurser valfria, projekt
Åk5
Examensarbete

Som ni ser så är det ingen fysik eller kemi inblandad vilket gör det något lättare och mycket roligare. Gillar inte riktigt kemi på högskolenivå när det blir så svårt.

Datavetenskapligt program 160p (mag.utb)
Åk1

Matematik (algebra, analys och logik), datavetenskap (programmeringsmetod, algoritmer och datastrukturer, automatateori, datorarkitektur
Åk2
Matematik(abstrakt och linjär algebra, numeriska metoder), datavetenskap (datorsystem, semantik och språkteori, kompilatorteknik), datajuridik
Åk3 - 4
Obligatoriskt block i datavetenskap och matematik
(Datorkommunikation, matematisk statistik, objektorienterad programmering, databasteknik och logikprogrammering)
Sist är Profilområde där de olika områdena är Datorsystem, Programvarusystem, Teoretisk datalogi. Där man då väljer ett av dessa område. Skriver inte hela texten som beskriver varje område.

I matematiken så liknar de båda programmen varandra en aning. Kanske nya tankar och funderingar dyker upp hos er nu?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Efter fem år på högskola har jag bara en sak att säga: skit i titeln och gå på hur intresserad du är av ämnena och själva utbildningen!

Jag valde rätt (såklart, media rockar! ;)) men det är många i bekantskapskretsen som har bytt utbildningar när de insett vad de egentligen är intresserade av...

Elektroingenjör blev ma/no-lärare
Medie- o kommunikationsvetare blev journalist vid folkhögskola
Sjuksyrra blev ortopedtekniker
Maskiningenjör blev internationell ekonom
..och så vidare, och så vidare.

Det är dessutom inte säkert att man kan tillgodoräkna sig de kurser man redan läst innan man hoppar av/byter, så det kan bli till att börja om från början... ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

SugarDaddy:

Min kommentar ang. matematikutbildningen är förvisso helt baserad på det jag hört av de av mina kompisar som är civ. ing men jämförda med de jag känner som läst dataingenjörsurbildn.

Hoppsan, du talar om ingenjörsutb kontra civ.ingenjör. Det är du ensam om, vi andra pratar om datavetenskap kontra civ.ing. Lite annorlunda.

Hypatia:

Min förra sambo gick magisterutbildningen på DSV och jag kan inte direkt säga att jag är imponerad av de mattekurser han läste

Som jag förstått så är det stor skillnad på systemvetenskap och datavetenskap, i vart fall på vissa universitet (Umeå). Du kan inte smacka ihop dom till en och samma utbildning (data/systemvetenskap).

Medlem sedan maj 2001149 inlägg

Det är stor skillnad mellan systemvetenskap (DSV) och datavetenskap (DVP) i Uppsala också. DSV är inte tufft. Jag har gått första terminen och det var väldigt lugnt.

Jag känner rätt många som går (eller har hoppat av från) DVP i Uppsala. Det är ett tufft program, och många vantrivs med den kultur som råder där. Utifrån vad jag har hört om DVP i Uppsala skulle jag inte rekommendera det. Däremot kan det säkert vara bra på andra ställen.

Civ.ing IT vet jag inget om. De jag känner som läser andra civilingenjörsutbildningar i Uppsala tycker att det är bra.

hmm okej, det låter ju inge bra om folk vantrivs på DVP :l

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

sgtpepper skrev:

Som jag förstått så är det stor skillnad på systemvetenskap och datavetenskap, i vart fall på vissa universitet (Umeå). Du kan inte smacka ihop dom till en och samma utbildning (data/systemvetenskap).

Okej, jag vet alldeles för lite om de olika utbildningarna märker jag... ;)
Eftersom DSV (i alla fall i Stockholm) står för data- och systemvetenskap trodde jag nog i min enfald att det var något liknande Gein menade. Utbildning i ren datavetenskap känner jag inte till alls, och ska inte ens försöka tycka till om den. ;)

Gein ->

hmm okej, det låter ju inge bra om folk vantrivs på DVP

Det programmet är såvitt jag kan se detsamma som det jag går fast i Västerås, men jag tror att vi har större valfrihet på inriktning då vi kan plocka ihop vilka kurser vi ska gå själva.
Bara för att några vantrivts på ett program betyder det inte att det är skit. Som jag märkt på mitt program är det vissa som inte riktigt visste vad de sökt in på och dessa hoppar nu av. Universiteten och högskolorna har helt enkelt brustit i sin information till de sökande om vad utbildningen handlar om. Så är det överallt och man brukar säga att det hoppar av några procent varje år på alla program. Data/matte/teknik utbildningarna är krävande och om man inte vet vad man vill är det lätt att hamna fel.

Men OK... Uppsala har ju sina traditioner och sin "kultur" så köper man inte den är det nog jobbigt vilket program man än väljer - där ;)

Datalogiprogrammet i Västerås skulle du valt -> :birp

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Som arbetsgivare till cirka 1200pers/3företag, kan jag säga att civilingenjör står högre i kurs.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Hmmm mitt råd är välj det datavetenskapliga ty jag är inte speciellt imponerad av alla nya "special-utbildningar".
Ett sätt att välja bort den en är att kolla upp hur länge utbildningarna har funnits. Om exempelvis någon av dem inte gått längre än låt säga 3-5 år så kan det finnas risk för kvalitetsbrister i utbildningen.... man kan säga att utbildningar som är relativt nya kan lida av barnsjukdommar.
Jag har läst elektroingejör (120p) i Östersund och gick parallellt med IT-ingejörer (120p) och de var första årskullen och det hade fruktansvärda problem med vissa kurser. Problemen var bla inkompententa lärare, rena "tramskurser" dvs utfyllnad dessutom hade några problem med att få ut sin ingenjörsexamen (lr var det programvaruingenjöreren kommer inte ihåg) pga av att en kurs av de valbara var B-kurs istället för C-kurs och därmed var inte kraven i för ing-examen uppfyllda....

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Vill p.g.a. integritetsskäl ej specifiera mig till mer än:
ett av mina företag är ett börsnoterat IT-företag...
Som 1:a preferens föredrar vi IT-ingenjörsutbildade.
De "inkompententa" utbildningarna avslöjas raskt...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hmmm mitt råd är välj det datavetenskapliga ty jag är inte speciellt imponerad av alla nya "special-utbildningar".

Civilingenjör datateknik är ingen ny utbildning. Jag har för mig att KTH var bland de sista att införa den och dom gjorde det i slutet av 80-talet så Uppsalas variant lär vara äldre...

Civilingengörsutbildningen är av typen Informationsteknologi och jag vet ärligt talat inte hur länge den funnits på Uppsala Universitet.

Då tycker jag att du ska göra en koll på vad för typ av sysselsättning en sådan får och hur marknaden ser ut. Även om ordet "civil" klingar vackert så kan det bli problem om det är en spetsutbildning.

Medlem sedan aug. 2000238 inlägg

Ska jag välja datavetenskapligt eller ska jag stå kvar och kanske komma in på civilingengör.

nu är det ju bara första urvalet så du kan ju tacka ja till båda två. tillsvidare.
gör vad du vill.
jag skulle välja den linje som jag tror skulle vara roligast att läsa. inte tänka så mkt på vad som "klingar" bäst när jag är klar.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

oops, pinsamt, här drar man upp ultragamla trådar. Cirkulera, gott folk, här finns inget att se ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

spango skrev:

oops, pinsamt, här drar man upp ultragamla trådar. Cirkulera, gott folk, här finns inget att se ;)

ska vi bilda klubb ;)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)