Först o främst vill jag återigen säga att det e roligt att så många skriver va de tycker. Jag har ännu inte gjort mitt val, men har självklart funderat lite kring detta och nu på söndagsförmiddagen har jag läst de nya inläggen som ni skrivit.
Jag kan iaf säga att jag vet att civ. utbildningen är tuff och jag har inte den bland mina två val bara för att det är just civ. utb. utan också för att kursen verkar rolig. Tänkte skriva lite va de olika kurserna går ut på så får ni även se det.
Informationsteknologi 180p (civ.utb.)
Åk1
Analys, algebra, programkonstruktion, informationsteknologi
Åk2
Elektronik, grunder för beräkningar, datorsystem, IT- och vetenskapshistoria, företagsekonomi
Åk3
Projekt under första och andra kursen, (system, signaler och matematik), datorsystem, profilieringskurser valfria
Åk4
IT i samhället, profilieringskurser valfria, projekt
Åk5
Examensarbete
Som ni ser så är det ingen fysik eller kemi inblandad vilket gör det något lättare och mycket roligare. Gillar inte riktigt kemi på högskolenivå när det blir så svårt.
Datavetenskapligt program 160p (mag.utb)
Åk1
Matematik (algebra, analys och logik), datavetenskap (programmeringsmetod, algoritmer och datastrukturer, automatateori, datorarkitektur
Åk2
Matematik(abstrakt och linjär algebra, numeriska metoder), datavetenskap (datorsystem, semantik och språkteori, kompilatorteknik), datajuridik
Åk3 - 4
Obligatoriskt block i datavetenskap och matematik
(Datorkommunikation, matematisk statistik, objektorienterad programmering, databasteknik och logikprogrammering)
Sist är Profilområde där de olika områdena är Datorsystem, Programvarusystem, Teoretisk datalogi. Där man då väljer ett av dessa område. Skriver inte hela texten som beskriver varje område.
I matematiken så liknar de båda programmen varandra en aning. Kanske nya tankar och funderingar dyker upp hos er nu?