webForumDet fria alternativet

Serverkollektiv - Vara med?

Småprat

49 svar · 1 245 visningar · startad av Axel · sida 3 av 3

Frågan, av Axel

Jo, nu är det så här att idag pratade jag, Ekström och vissler ihop oss lite om att skaffa oss en egen burk som vi kan ha lite kontroll över och köra lite web och mailserver på. Vi tänkte att om vi går ihop en fem, sex stycken och försöker få det någorlunda billigt i pris skulle vi kunna få en bra anslutning till ett lågt pris. ;) Det bästa stället att ragga intressenter på som vi visste var wF,

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Ändrat: Ansökningstiden går ut typ imorgon (torsdag) annars blir det jobbigt att hålla koll på vad var och en ska betala.. Vi har fortfarande ett par platser över, och priset ligger som sagt på en dryg femhundring. ;)

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

casca skrev:

[20:39] <[-MsT-]> Va ska ni ha för uppkoppling till servern?
[20:40] <TheViking> brimbas bbb =)

En server borde nog ha en bättre uppkoppling än en från Bredbandsbolaget. De erbjuder väl inte ens fast ip-adress?

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Gör dom inte? :q

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Duva skrev:

Gör dom inte? :q

Detta står på deras hemsida:
"Access till Internet med fem dynamiska IP-adresser"

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det är ju ingen höjdare att ha dynamiska IP-adresser på en server :l Med andra ord det blir inte så stabilt.

Är det någon utav er som har tänkt att erbjuda några tjänster på era hemsidor som ligger på servern sen?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Server: 15 000 låter rimligt
samt ska ni inte köra komersiella saker på den så ställer nog säkert nån upp med o dela sin Bredbands ansluting (syftar på dom med 5mbit+)

jag kan tänka mig att hosta den åt er utan kostnad sitter på en 10mbit med 3dynmiska ip över
inte mycke o hurra över dynamiska men fins bnc som du kan regga en foward på eller nått

ok Glömde

Kör du Linux på Servern så kan du lätt hålla mjukvarukostnaden till 0kr

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Dymaniska ip borde inte vara något problem så länge servern ligger uppe så myckett som möjligt. Zoneedit kan fixa så att dnserna pekas om automatiskt om den skulle få för sig att byta, vilket jag inte tror att den gör särskilt ofta. Vi är nästan klara i köpandet av burken nu, så det här går verkligen framåt.

Nej, vi tänker inte uttnyttja vår server i vinstsyfte, om ni undrade det.. ;)

bra för annars kommer anslutningens månadskostnad ligga på mer än datprn

Fins inga privat abonemang man får köra komersiella lösningar på

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)