Är det någon som kan förklara mig varför finnar oftast hatar oss svenskar? Jag har bott halvtid i Helsingfors ett par månader och märkt att dem inte direkt älskar oss svenskar! Så länge man pratar engelska så är dem skittrevliga. Men skulle de höra att man snackar svenska i telefonen så ändrar de genast attityd. Speciellt retligt är det när man är av Dansktyskirlänsk börd :)
"Varför i helvitte ståår ni häär å talar svenska!!"
Följande snälla inledning på en konversation blev jag och en kollega utsatta för när vi stod i kön för att köpa en bira vid en sunkig pizzeria i Helsingfors. Jag frågade den vänlige mannen varför han pratade svenska om det nu var så jävligt och då mumlade han några svordomar på finska och höll käft. Knepigt folk det där :e.
Fast skall sanningen fram så har jag träffat på många trevliga finnar också :). Särskilt finlandssvenska flickor, jag faller stenhårt för deras uttal.
Om jag ska ge mig på någon teori, utan att egentligen inte veta så mycket om saken :)
Finland har länge varit en del av Sverige. Därför känner de ett lillebrorskomplex gentemot oss. Ungefär som Norge. Lägg därtill att deras band till Sverige har inneburit obligatorisk svenskundervisning. Vad är då deras kunskaper i svenska värda? Nada, om de inte flyttar till Sverige! Naturligtvis lär de sig hellre andra språk som engelska, som ju är så mycket mer användbart. Alltså talar de hellre engelska än svenska. Att någon sedan har dansktyskirländsk bakgrund spelar ingen roll om det svenska språket döljer den bakgrunden.
Vad är då deras kunskaper i svenska värda? Nada, om de inte flyttar till Sverige!
Eller till de svensktalande delarna av Finland, i ett tvåspråkigt land kan det knappast vara fel att åtminstone ha basala kunskaper i den andra språkgruppens modersmål.
Naturligtvis lär de sig hellre andra språk som engelska, som ju är så mycket mer användbart
Eller så lär dom sig inte ett skit, många finsk-finnar talar finska, punkt. Sen kanske dom kan tre ord svenska och fyra-fem engelska ord men det kommer man bara så långt med..
Det som är lite märkligt är att de finnar som heter te.x Kalle Berglund är stolta över sitt svenskklingande namn! Sedan spelar det ingen roll om de bara kan finska!
Hua fasar för min resa dit i morgon! Skall vara där i 14 dagar :(
Sen så kanske vi kan svänga på saken och fråga varför svenskar inte tycker om finnar? En fråga som kan diskuteras av och an hur länge som helst förmodligen.
Sen så kanske vi kan svänga på saken och fråga varför svenskar inte tycker om finnar?
Jag tycker om finnar, men helst finlandssvenskar eftersom dom är lättast att kommunicera med av förklarliga skäl :).
Jag tror inte att det finns någon utbredd ogillan bland svenskar mot finnar, det bor ju väldigt många finnar i Sverige som flydde under kriget och som senare kom över för att arbeta.
De allra flesta finnar jag träffade i Helsingfors när jag jobbade där var schyssta och trevliga även om vissa knappt gick att prata med eftersom dom bara pratade finska. Rötägg finns det ju överallt, både i Sverige och Finland :).
Förövrigt så är jag enormt fascinerad av tvåspråkiga länder som t.ex Finland och Belgien. Hur är det i Finland, kan alla finlandssvenskar tala finska flytande utöver sitt modersmål?
Finland är ett underligt land. Under kriget i Kosovo så fick länder runt om i Europa chansen att göra en välgärning gentemot de stackars personer som inte hade ett så behagligt liv där nere.
England tog väl emot 8000 personer, Sverige tog väl emot 3000 eller nåt sånt. Tyskland slog till med 5000, om jag inte minns fel. Finland tog emot... 50 stycken. :x
Hur många Sverige, England, Tyskland med flera tog emot är egentligen ointressant, det var bara det att Finland var såå generösa att dom tog in hela 50 pers.
Hej och hå, gummitå :o
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e