webForumDet fria alternativet

Uppåt väggarna....

Småprat

28 svar · 2 460 visningar · startad av celia

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg
Frågan#1

Det har luktat konstigt i mitt badrum ett tag och häromdan upptäckte jag små fula gråsvarta fläckar på väggen - mögel x( Pratade just med värden. Han kom in och kollade, konstaterade att det VAR mögel, sa åt mig att tvätta bort det med klorin och hålla dörren öppen så mycket som möjligt så det vädras ut...... När jag flyttade in sa han att badrummen skulle renoveras "nån gång i vår" nu sa han "nån gång i höst" för man måste byta stammar och det kan man inte göra just nu. Jag trodde värden var skyldig att åtgärda sånt här omgående?? Funderar på att ringa miljöförvaltningen, för om det börjar lukta mer går det inte att bo här :( Och tänk om det sprider sig, då får man kanske byta golv + tapeter i hallen med....... kul...... Hjälper verkligen klorin? Förstör man inte väggen med det?

celia

Medlem sedan jan. 200232 inlägg

Stämmmm honom ! §e

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Först och främst tycker jag att du ska ringa till din lokala hyresgästförening och fråga vad dom tycker att du ska göra, det är det dom är till för, dom har bostadsjurister som är kunniga på sånt här, jag ser att du bor i Solna (region Stockholm), här är tel.nr till dom;

Telefon 08-50706000

Box 12126
10224 STOCKHOLM

Och här är deras hemsida för region stockholm;

https://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/index.html

L1nk skrev:

Stämmmm honom ! §e

*hehe* synd att vi inte har samma regler som i USA ;) :p

Reefer --> Måste man vara medlem för att de ska hjälpa en?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

celia skrev:

L1nk skrev:

Stämmmm honom ! §e

*hehe* synd att vi inte har samma regler som i USA ;) :p

Reefer --> Måste man vara medlem för att de ska hjälpa en?

Det är en j-a tur att vi inte har samma regler som i USA, här i Sverige är vi ett civiliserat och utvecklat samhälle ;)

Jag vet inte om man måste vara medlem bara för att få rådgivning, jag är medlem av gammal ohejdad vana, man vet aldrig om man flyttar in hos någon hyresvärd som börjar strula, då kan det vara bra att ha hyresgästföreningen i ryggen.

Det kostar 780 sek/år (65 sek/mån) att vara medlem fn, då får du bla tidningen Vår Bostad som är en ganska bra konsumenttidning för bostads -och hyresrättsinnehavare med bla den "svarta listan" där man kan kolla hyresvärdar som är svartlistade för att dom inte skött sina åtaganden + en massa reportage och bra tips, och hyresgästföreningens eget medlemsblad "Vi hyresgäster" med medlemsinfo om olika förmåner mm. :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Såvitt jag vet måste du vara medlem för att få råd ifrån hyresgästföreningen, men det är myvket väl investerade pengar den dag du får problem. Och om du blir medlem så kan du säkert få hjälp utan ngn "karenstid"

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Ska han byta stammar under hösten. Verkar lite skumt det där.

Reefer--> Jo, men om jag vunnit kunde jag fått så mkt $$$ att jag kunnat köpa hela kåken §e

Racerankan, japp det ska han. Men inte nu :q Kanske han ändrar sig efter att jag pratat med miljöförvaltningen!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså Mögel e Skadligt specielt För barn ock kan ge astma o andra roliga o spännande sjukdommar
Gå me i HGF o kontakta dom ... Annars kan typ sparka han på smalbenet o tvinga han o åtgärda de

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Släpa dit hyresgästföreningen och det borde vara fixat på ett kick. :)

Ringde HGF men de har ju telefontid som jag lyckades missa... Så jag ringde till Miljökontoret istället. De var väldigt intresserade! De antecknade alla uppgifter om huset, värden och mögelskadans omfattning. Sedan bestämde vi att jag skulle tvätta med klorin (eftersom värden ville det) och återkomma efter att jag pratat med värden igen. Det är ju bra om vi kan lösa detta utan att blanda in nån myndighet! Om inte, så kommer Miljökontoret göra detta:

Skicka ett brev till värden om att de har mottagit min anmälan och fråga honom vad han ska göra för att åtgärda mögelskadorna. Han får en vecka på sig att svara. Efter det vidtar Miljökontoret lämpliga åtgärder beronde på vad/om han svarade. De kommer tex och mäter hur fuktigt det är och kollar omfattningen av skadorna.

Jag märkte idag att det har spridit sig till två väggar till :(

celia

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Det kommer bli en renovering av det hela tror jag Celia.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Se det från den ljusa sidan. :)
Du kan ju börja tillverka mögelost. :i
Om osten blir väldigt god så kan du sälja den dyrt(med tanke på att det är liten produktion) och sen efter ett tag kan du köpa hela kåken. :i :) ;)

Miljökontoret ska skicka en anmälan till min värd denna veckan. Han har sen 2 veckor på sig att säga vad han ska göra åt problemet. Tyvärr har jag inte bara mögel i badrummet, märkte jag idag, utan även i köket (under diskbänken) + att det ibland luktar i sovrummet (från golvet). :( x( :x

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Klorin är vad saneringsfirmorna ofta använder när de sanerar mögel i just våtutrymmen så svaret blir ja, det hjälper.
Jag har använt det själv & ger man det lite tid så får man rent.. Sorry. JÄVLIGT rent efteråt. :)

Grattis..nytt badrum och nytt kök :birp

Bendro --> och kanske nytt sovrum :e

Inte illa! Kanske skulle börja olda mögel här hemma. :e
Nej visst fan...bor ju i bostadsrätt :(

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Det där låter som mitt rum, lukat väldigt dåligt där under sommaren :e

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Viking. Du menar, du luktar väldigt dåligt under sommaren §e

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)