x( x( x(
Vad tror ni dessa förövare får i straff, 14 dagars samhällstjänst?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,173517,00.html
Inget straff kan ersätta ett människoliv, men vissta ska pajsare som dessa ha ett kännbart straff?
16 svar · 619 visningar · startad av Brian
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,173517,00.html
Inget straff kan ersätta ett människoliv, men vissta ska pajsare som dessa ha ett kännbart straff?
x( x( x(
förjävligt...
Från artikeln: "...- Det handlar om en yngre man. Vi har fått bekräftelse på att han var rattfull och han är känd av polisen sedan tidigare....Olyckan inträffade på Finsjövägen i bostadsområdet Fliseryd utanför Oskarshamn."
Om personen är känd sedan tidigare så ska personen, enligt min mening ha "plockats bort" innan ovanstående, eller något liknande inträffar. Dessutom ------- tveksamt om jag vill kalla detta för en OLYCKA!
Samhället är för slappt helt enkelt!!
...
Det e förjävligt! :(
Usch, jag har bort i Fliseryd och vet säkert vems pojkens föräldrar är... :(
. :( x(
Rent emotionellt tycker jag att han borde steglas men så lär inte bli fallet.
Nog lär han få fängelse, rimligen borde grovt vållande till annans död ligga nära till hands, jag vet inte om man kan döma till dråp i rattfyllesammanhang, men grovt vållande lär det ändå vara då lagen säger att brottet är grovt om "gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol", till det kommer säkert andra brott också. Men sex-sju år på kåken skaffar ju inte direkt tillbaka den lille killen...
Att rattfulla kör ihjäl människor beror nog inte på att samhället är för slappt och att straffsatserna är för låga. Även om rattfylla straffades med att man fick könsorganen avklippta med en rostig sax så skulle vissa pundare fortfarande köra påverkade, tyvärr :(.
Re: 14 - veckor samhällstjänst?
Ursprungligen av Brian Vad tror ni dessa förövare får i straff, 14 dagars samhällstjänst?
Exakt varför tror du det?
Grovt vållande till annans död mm ser samhället ganska strängt på, visst kan man ha personliga åsikter om straffsatserna i det här landet men 14 dagars samhällstjänst? knappast troligt...snarare 6-7 års fängelse där han sitter 3/4 av tiden skulle jag gissa med tanke på omständigheterna.
Usch x( :(
...Exakt varför tror du det?...knappast troligt...snarare 6-7 års fängelse
Tidigare stod det i artikel att förövarna var yngre och saknade körkort. Således antagligen ungdomar.
De ungdomar som dömdes för att ha uttnyttjat en mindreårig flicka sexuelt i ett garage i Rissne, dömdes till 14 dagars samhällstjänst.
Det ska mycket till innan ungdomar döms för något i detta samhälle. Om det är ungdomar kring 18 år, så lär det nog inte bli något straff denna gång heller.
Tidigare stod det i artikel att förövarna var yngre och saknade körkort. Således antagligen ungdomar.
Han är 35 år och antagligen återfallsbrottsling med missbruksproblem eftersom han var känd av polisen så några 14 dagars samhällstjänst kommer det knappast att bli.
Jag gissar fortfarande på 6-7 år.
Läs mer: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,173592,00.html
Jag tycker vi kan vänta med att uppröras över det låga straffet tills dess att straffet verkligen har blivit utdömt, och vi verkligen vet vad det blev för straff.
fy :(
...Den 35-årige föraren är känd av polisen och var onykter. Han saknade dessutom körkort....
Jo, men varför inte ta tag i problemet innan något sådant här händer? Det är synd att det alltid något hemsk måste ske, innan samhället reagerar.
...Jag tycker vi kan vänta med att uppröras över det låga straffet tills dess att straffet verkligen har blivit utdömt...
Jo, visst kan vi det. Men straffet kommer med all sannolikhet inte att står i propotion till brottet.
Steg 1. Lås in föraren på 15 år. Minst.
Steg 2. Kasta bort nyckeln.
Jag anser inte att en sådan person skall få tillbaks sitt liv. Sen får han vara återfall, känd av polisen, pundare eller president ifall han vill det. Han skall kasteras och och låsas in för evigt.
Man sätter sig inte i en bil när man är onykter. Punkt slut.
Tyvärr lär det nog inte bli något längre fängelsestraff... :l
Om nån orkar leta finns det en gammal tråd om syrrans pojkvän som vart knivmördad i tunnelbanan 1995 och som kan sammanfattas i korta drag så här:
- Fyra nymuckade lumparpolare på väg till fest.
- Någon i vagnen blir förbannad på nåt de snackat om.
- Larsa lugnar ner honom - "sorry, inget illa ment"
- Killen rycker fram kniv och kör den i sidan på Larsa.
- Daniel (som alltid gick emellan i bråk) hoppar upp och försöker stoppa honom.
- Killen kör kniven i bröstkorgen på Daniel och flyr av vid Rådmansgatan.
- Nödbroms dras i och tåget stannar vid Odenplan.
- Daniel tar sig ur tåget för egen maskin men segnar ner på perrongen.
- Föraren larmar ambulans, en läkare på tåget börjar med HLR.
- Daniel körs till KS och tas in för akutoperation, men avlider på operationsbordet av punkterad lunga och hjärtsäck.
- Larsa ligger i månader på Danderyd för inre skador i buken.
- Killen haffas gömd under sängen hemma hos morsan.
- Killen har ett brottsregister längre än han själv med rån, inbrott, misshandel osv.
- Killen fälls för grov misshandel och grovt vållande till annans död till fängelse i två år av rätten. Soc i Bromma tyckte det var fel, det borde ha räckt med samtalsterapi enligt dem.
- Straffet skärps i högre instans till fyra år.
Sveriges rättssystem är ett jävla skämt. Fyra år för grovt vållande när man går omkring med en kniv och mördar nån helt oprovocerat? :l
Fyfan säger jag bara. Jag skulle inte ha några som helst problem att krossa knäskålarna på en sån.
och mördar nån helt oprovocerat
Sen är ju tyvärr frågan var gränsen mellan mord, dråp och vållande till annans död går någonstans. :l :x