webForumDet fria alternativet

olycka... behöver hjälp??!?!?

Småprat

35 svar · 826 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

Vi var ute och spelade frisbee idag. Det gick bra ett tag men sen hände en olycka. Jag råkade kasta frisbeen på en cyklist. Den träffade ganska illa, i bröstet, inga stora skador men... Glasögonen gick sönder. Han blev chockad och vi ringde ambulans. Den kom och osv....

Nu ringde han mig. Vi ska träffas imorgon angående skador... jag är 18 år och hade 2 kompisar med mig en 17 och en 18.

Tror jag har en "drulle" försäkring eller vad det heter farsan kollar på det nu....

Vad ska jag göra imorgon? Han är i stort behov av glasögon... ska jag betala honom eller gör försäkringsbolaget det osv ,kvitto?

Hon hotar med att polisanmäla oss? Vad händer då?

tacksam om någon hjälper till.....

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

gillar din signatur :-)

Skulle väl tro att ett stillsamt prat samt
att ni betalar glasögonen och ev sjukhusbesök
får killen att backa från polisanmälan.

Försäkringen täcker...frånsett självrisk (brukar väl vara runt en tusing)

Glasögon är ju inte billiga... täcker inte försäkringen sånt?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

självrisken kommer ni ju inte undan, men resten betalas antagligen av er försäkring...om ni har någon.

vad är självrisk?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

hotar med att polisanmäla?
Det låter som om det går lite väl långt, klart det ska lösas utan polisanmälning. Det var trots allt en olycka. Kolla upp om det finns försäkring som täcker det där..

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Olycksförsäkring ska väl finnas med i dom flesta "bra" försäkringarna. Som nån sa prata bara lungt och kom överens om hur det ska lösas. Om inte din försäkring täcker det så borde hans göra det. Då kan du ju erbjuda dig att betala hans självrisk.

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Ursprungligen av P vad är självrisk?

Det undrar jag oxå. :q

Självrisk är precis vad det låter som, en egen riskbetalning. Brukar vanligtvis ligga på runt 1000:- som automatiskt dras av från det belopp som försäkringsbolaget väljer att betala ut för "skadan".

Det skiljer sig naturligtvis mycket från bolag och typ av försäkring.

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Okey..

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Det finns olika alternativ som jag ser det:

1. Gå inte dit, låt han polisanmäla dig och neka sedan allt för polisen. Ärendet kommer då att avskrivas efter två år och du slipper betala.

2. Gå dit och prata för att se vad han vill. "hotar" han att polisanmäla så gör inte det någonting eftersom du inte har gjort något olagligt.

Båda alternativen fungerar säkert lika bra, det ena kostar lite mer pengar men kanske är trevligare för samvetet.

Lycka till imorgon!

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Om du har en hemförsäkring, (kan nog även fungera med dina föräldrars, om du är skriven hemma), täcker den med största sannolikhet detta. Om ni kommer någorlunda överens kan du även kolla om inte personen har nån form av försäkring hos sin optiker. Erbjud i såfall att betala självrisken på den försäkringen så slipper du fresta på dina egna premier.

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
  1. Gå inte dit, låt han polisanmäla dig och neka sedan allt för polisen. Ärendet kommer då att avskrivas efter två år och du slipper betala.

2. Gå dit och prata för att se vad han vill. "hotar" han att polisanmäla så gör inte det någonting eftersom du inte har gjort något olagligt.

Och vart tog moralen vägen?

Självfallet ska mannen ha ersättning och i det tillståndet han befann sig i är det inte konstigt om han nämner polisen. Dvs att han är osäker på om folk ska få sabba hans glasögon och göra illa honom utan att behöva stå för det... ta en seriös diskussion med honom. Var inte passiv och "se vad han vill", utan nu när du vet att det genom ett försäkringsbolag skulle kosta dig 1000-lappen, så erbjud honom det utan krussiduller. Funkar inte det är det bara att hänvisa till ditt försäkringsbolag... så klarar du dig med självrisken.

En olycka kan hända, men det är vad man gör efteråt som räknas.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Han ska inte har mer än vad han har förlorat...

Om det varit jag som åsamkat honom detta hade han självfallet fått mer än så... såvida det inte är en notorisk tjafsgubbe, men det vet vi inte.

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

Nä men om man hottar med att göra en polis anmälan så ska man inte ha mer.... Tycker jag.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Ursprungligen av PeW

Och vart tog moralen vägen?

Var det bara jag som kunde skönja lite ironi i Brimbas inlägg? :q

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag håller helt med PeW i den här saken, självfallet ska snubben ha en rejäl slant för att du klantade dig och åsamkade honom sveda och värk, det är självklart och det enda anständiga att göra.

Och din (eller din pappas) förlust av en tusing eller två kanske kan få dig att bli lite mindre klantig och mer aktsam i framtiden ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag vet inte om det har ändrats sedan jag råkade ut för en sak som gick på min drulleförsäkring men akta dig för att säga att det var en olyckshändelse till försäkringsbolaget för då gäller inte drulleförsäkringen. Jag råkade säga det först men fick då reda på att den enbart gäller om man är vårdslös. Hoppas att det är ändrat för det låter ju lite bakvänt.

Det beror ju som sagt på vilken del av försäkringen som man ska använda sig av.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)