webForumDet fria alternativet

Bliiiir såååå ARG!

Småprat

73 svar · 1 734 visningar · startad av Tengblad · sida 4 av 4

Frågan, av Tengblad

<http://www.expressen.se/article.asp?id=110571> Alltså sånt här blir man såå arg på. Alltså såna människor som gör sånt här borde få armar och ben avhuggna. Dom är ju uppenbarligen inte värda dom x(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

eureca igen...

OK.. jag har inte varit med i PM:andet så jag vet inte vad ni har sagt. Men jag insisterar inte på att Pace är rasist eller motsvarande om han nu inte är det. Hur som helst - spelar det någon större roll hur han kan uppfattas? Om någon felaktigt tror att han är rasist (som jag gjorde), är det han eller jag som är "dum" då? Jag tycker att det är jag som är dum. I vilket fall som helst borde han inte hålla på och slingra sig och skriva långa inlägg med bortförklaringar. Däremot kunde han skälla lite på mig som drog en så klantig slutsats.

Ha en offensiv attityd och inte en defensiv.

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Fridolf skrev:

eureca... det var mest de överraskade minerna som jag ställde mig frågande inför.

Tror jag missuppfattade dig lite innan. Men då förstår jag vad du menar :)

Fridolf skrev:

Hur som helst - spelar det någon större roll hur han kan uppfattas? Om någon felaktigt tror att han är rasist (som jag gjorde), är det han eller jag som är "dum" då?

Det handlar inte om vem som är dum. Utan det jag försöker lyfta fram är att missförstånden kan skapa stora problem (och då talar jag rent allmänt). Och det är det som är det farliga. Vilka konsekvenser det kan ge om det föds hat grundat på missförstånd.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Inget ont som inte har något gott med sig...

Det som kan hända är att andra medlemmar i den gruppen som det ses ner på dels blir arga på de svarta fåren och kräver att de skärper sig och dels så vill de visa upp sig själva, hur duktiga de är, och att de där fördomsfulla rasisterna hade fel.

Det ser jag som någonting positivt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Fridolf skrev:

Du försökte sedan "slingra dig" och komma med bortförklaringar, alltså ett typiskt "jag är inte rasist, men....."-beteende

Ehh, var?

Fridolf skrev:

Så slappna av. Om du inte är rasist förstås. Fast då borde du stå för dina åsikter i vilket fall som helst.

Återigen, var?

Fridolf skrev:

Ha en offensiv attityd och inte en defensiv.

Skulle jag vara offensiv så hade jag sänkt mig till en lägre nivå, anser jag. Jag har många trådar i "bagaget" att hämta gammal ost ifrån. Men jag anser att det som diskuteras tidigare (och inte har med saken att göra) är förlegat och bör så vara.

Och det tror fan att man vill förklara sig när man blir anklagad för att vara rasist. Det är inte var dag jag blir det och då är det på tiden jag reder ut de missförstånd som uppstått.

Om ni nu anser att jag är rasist, hur kommer det sig att en av mina bättre vänner har en annan hudfärg än mig? Jag får inte ihop det, nämligen...

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg

Det hade varit intressant att se brottsstatistik om det är invandraren eller svensken som ligger på topp när det gäller brott! Då hade man iaf fått rena fakta och inte spekulationer!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hall: Det jag pratar om är detta specifika fallet. Jag vet inte hur det ser ut i övrigt.

Pace:

Det var absolut ingenting emot dig! Det var bara min egna nyfikenhet som väckts efter att läst om alla knivmord, hedersmord osv!
Det hade varit bra en gång för alla om man fick se statistik hur det egentligen står till!

Fast nu blir jag väl också stämplad som nazist här ;)

Hall skrev:

Pace:

Det var absolut ingenting emot dig! Det var bara min egna nyfikenhet som väckts efter att läst om alla knivmord, hedersmord osv!
Det hade varit bra en gång för alla om man fick se statistik hur det egentligen står till!

Fast nu blir jag väl också stämplad som nazist här ;)

Problemet med sån statistik är att man ändå aldrig kan döma ut en hel nationalitet, gruppering eller religös grupp.

Även om man skulle hitta tex statistik som att i Hells Angels så finns det 99% som utfört brott, så kan du inte vara 100% säker på att om du skulle träffa en Hells Angelsmedlem, att just den personen är kriminell.

Och det är det jag menar att man aldrig får döma människor efter deras hudfärg, ras osv. utan efter deras handlingar.

Och jag vet att det är inte lätt fråga det här.. men sen när blev världsproblemen lätta att lösa och förstå sig på?

Självklart är det inget lätt ämne! Men det går ju inte att tiga ihjäl problem heller. Personligen så tycker jag det är väldigt viktigt att man för en vettig diskussion om ämnet!

Sedan måste vi ju vara medvetna om att vi inte på något vis är unika i Sverige att ha lite fördomar mot nya kulturer! Kan ju bara se hur kurderna har det med Turkiet osv!

Hall skrev:

Självklart är det inget lätt ämne! Men det går ju inte att tiga ihjäl problem heller. Personligen så tycker jag det är väldigt viktigt att man för en vettig diskussion om ämnet!

Jo, det var det jag menade. Att det inte är ett lätt ämne. därför kräver det en vettig diskussion. Jag diskuterar gärna :)

Sedan måste vi ju vara medvetna om att vi inte på något vis är unika i Sverige att ha lite fördomar mot nya kulturer! Kan ju bara se hur kurderna har det med Turkiet osv!

Jag blir lite överaskad av mig själv. Nu när du nämner att vi inte bara har problemet i sverige så kom jag på mig själv att jag hela tiden tänker på problemen världsligt. Det ser väldigt likt ut i dom flesta länder när det gäller fördommar.

Så hur krossar vi fördomarna? är det något som alltid kommer finnas hos oss människor oavsett hur vi utvecklas inteligensmässigt sätt eller kan vi lära oss att vara mindre fördomsfulla?

Själv tror jag att internet är ett bra sätt att krossa fördommar på. Du kan ju prata med människor som du inte har en aning om hur dom ser ut eller vilken nationalitet dom har.

Men jag tycker statistik kan vara farligt. Som att tex fråga alla WF-medlemmar vilken nationalitet dom tillhör så vi kan dra slutsatsen vad det är som gör WF så bra.

Och sen kan vi föra statistik på dom medlemmar som fått sina inlägg redigerade, för att se vilka nationaliteter som är bråkigast. När nån sen vill bli ny medlem så hindrar vi denna person att bli det om tex 75% eller mer av medlemmarna av samma nationalitet har varit bråkiga. Allt för att underlätta livet här på WF för oss som redan finns här.

Men visst kan jag erkänna att det skulle vara kul att se statistik vilket land alla kom ifrån. Men tyvärr kan det få förödande konsekvenser om det används på fel sätt. vilket jag kan tänka mig skulle kunna ske ganska lätt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

/me undrar lite stillsamt vad i helvete allt detta har med topic att göra? :l

Personliga pajkastningsdueller kan väl tas via PM/ICQ/mail/brevduvor istället för i en tråd som blir en kilometer lång tack vare allt tjafs?

:stefan: skrev:

/me undrar lite stillsamt vad i helvete allt detta har med topic att göra? :l

Personliga pajkastningsdueller kan väl tas via PM/ICQ/mail/brevduvor istället för i en tråd som blir en kilometer lång tack vare allt tjafs?

om nu nån medlem säger en sak och andra medelmmar undrar vad han säger så försöker man reda ut det. Jag har dock rett ut mycket mer med hjälp av PM också.

Denna tråd var död ett tag, men drogs upp för att Pace skulle förklara sitt uttryck som missuppfattats av andra. Därav offtopicen. Men jag fick inte starta en ny tråd så... ;)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Fridolf skrev:

Det är så människan fungerar. Nej, det är de här långa utläggningarna där du skyller ifrån dig som är lite "misstänksamma" om vi säger så. Det låter som en pressad brottsling som desperat letar förklaringar till sitt eget beteende.

Jag tycker visserligen mer att det lät som om Pace försökte, på ett snällt sätt, förklara och utveckla det han sagt tidigare, men inte fick en syl i vädret p.g.a. andra inlägg. :l

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)