webForumDet fria alternativet

Statestik om bilolyckor

Sport

9 svar · 591 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Någon som har har någon statestik framförallt från USA och Sverige?

R: Skillnader alltså.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Finns lite på https://www.vv.se har jag för mig.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Jag har raknat pa det nagon gang. De har manga fler olycker har / person, jag kan emellertid inte ge dig exakta uppgifter. Varfor fragar du; bara intresserad eller ar det en uppgift?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> eriks

Jag har inga siffror om USA så jag vet inget om vilket land som är mest olycksdrabbat. Däremot har jag upplevt det som att amerikaner i allmänhet kör lugnare än svenskar. Därför blev jag förvånad över din statistik.

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jag gör ett arbete om åldersgränser till engelskan och ville därför jämföra vilket som hade mest olyckor då man får ta körkort två år tidigare i USA.

När får man börja köpa sprit i Usa (likt 20 i sverige?)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag vet inte om det är samma åldersgränser överallt i USA, det är ju inte samma körkortsålder i alla stater, men i Virginia där jag bodde var det 21 som gällde. Jag antar dock att det är samma i hela landet.

Mvh,

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

UlfT: Det som talar för att det skulle vara fler olyckor i USA är kanske att man får ta körkort vid en lägre ålder och det är inte lika svårt att ta körkort där.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

Trafikstatistik: "En förvånansvärt stor del av dem som krockar för första gången har aldrig krockat förrut!"

:e

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Pa http://www.nh-dwi.com/caip-206.htm hittade jag lite fakta om DWI (drunk driving).

Although persons between 16 and 24 years old comprise only 20% of the total licensed population, and 20% of the total vehicle miles traveled in this country by all licensed drivers, they cause 42 percent of all fatal atcohol related crashes.

25,000 varje ar (bara i alkohol-relaterade krasher) pa 280 milj. invanare, ar mer an 600 (total) i sverige pa 9 milj invanare. Och da jamfor man alkohol-relaterade i usa mot total i sverige.

Min uppfattning ar att man borde vanta tills man ar 18 har ocksa, men det funkar inte riktigt, de har ju inte den masskommunikation som vi har. Da hade man varit tvungen att andra om valdigt mycket i samhallet.

Sedan, oavsett i vilken alder man skulle fa ta korkort, sa skulle korkorts-provet behova vara mycket svarare. Jag har tagit korkort har, och forar-provet var att kora runt kvarteret (jag overdriver inte), och teoriprovet valdigt enkelt, typ "ska man kora for snabbt" (jag overdriver lite dar).

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)