Min systers huskur mot forkylning+huvudvark+halsont ar en riktig djavulosisk historia...men eftersom du fragar... ;)
Varm mjolk med tre fisherman tabletter i ca 4 ggr om dagen! Det loser det mesta! Hua!
16 svar · 415 visningar · startad av celia
Nån som har en huskur mot förkylning+huvudvärk+halsont? Skulle haft prov idag men med den här förkylningen blir det inget av med det. Vilket innebär att jag får tenta om i nästa vecka - om jag blir frisk ;) :p
1. sova - hjälper mot allt men tråkigt i längden
2. gin - enligt min kompis iaf ;)
3. medicin - näää, iprenmannen ljuger!!
4. halstabletter - ska testa med Fishermans Friend, om inte annat så är de goda :D
Några andra förslag?
Celia
Min systers huskur mot forkylning+huvudvark+halsont ar en riktig djavulosisk historia...men eftersom du fragar... ;)
Varm mjolk med tre fisherman tabletter i ca 4 ggr om dagen! Det loser det mesta! Hua!
Vatten. Mycket, väldigt mycket, vatten. Med denna gudadryck löser man det mesta, t.o.m. botar en hel del.
annesophie --> :D :D :D Måste testa det!
Vatten i massor + Treo i massor = Frisk.
Om man orkar: Sex.
Man blir kanske inte frisk, men man har mycket roligare medans man är sjuk... ;)
/Lime
treo i massor = :x Jag tål inte det........ :(
Pröva alvedon. Snällt mot magen. Botar inte förkylningen, men håller tillbaka symptom som feber och huvudvärk.
-> annesophie
Huvudsaken är att det inte är ipren i alla fall ;) Jag får väl skicka dem en faktura.
Skämt åsido, jag ser inte alvedon som ett botemedel. Men har man feber kan man åtminstone sänka den så att man kan fungera normalt en stund. Men frisk blir man inte.
Frisk blir man av vatten. I stora mängder. Men ingen verkar lyssna. :l
Rå vitlök är mycket effektivt mot virus! Jo det är säkert! Vitlöken kan kan t.o.m. vara lite gammal om den är av bra kvalitet. Så här gör jag för att det ska gå ner:
Jag rör ut en sked honung i en mugg drickvarmt vatten, krossar en klyfta vitlök direkt i muggen och sveper den. Det gör snabb verkan!
Om det är för tufft så se i alla fall till att du får ner lite vitlök. Tugga inte, svälj bara, det är ifrån magen den verkar!
För att slippa trängsel kan man tala om att man är förkyld och går på vitlök. §e
Poängen är nog att virusen helt klart inte gillar vitlök! :e
Ångbad!
Koka upp massa vatten och droppa i vademecum...
Sätt en handduk över huvet och håll det över kastullen.
Andas djupe länge så ska du se att snoret hittar ut... och halsen får sig en rejäl rensare också... vademecumet biter gott :)
Thé med en stor sked honung i...
Mot halsont är det bra, tycker jag, att några gånger om dagen ta sig en tesked honung som man långsamt låter smälta i munnen. Kanske inte så bra för tänderna dock .. :)
Åh fy bubblans! Typ som att gurgla sig med coca-cola i fem minuter... :e
Textsnuttar som jag har sparat från t-mag.com:
Echinacea, goldenseal, Astragalus...all per label instructions. The amino acid l-arginine is also known to have anti-viral properties I'd take at least 5 grams in divided doses a day. Also aspirin is said to help as it breaks up some chemical that sustains colds. Zinc, but if and only if you catch it within the first 48 hours, and preferably earlier. That is about all I can think of right now. Oh yeah green tea, lots of it.
Zicam(Zinc nasal gel) has been shown to decrease the time of a cold from 9 days to about 2-3 days. However, you need to take it in the first 24 hours for best results. It does improve cold symptoms so you could try it now to see if it helps you. You can get it at most pharmacys.
Two tablespoons of baking soda in warm water morning and evening for three days. Your cold will be GONE.