webForumDet fria alternativet

Ny mercedes

Bilar & fordon

26 svar · 877 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Jag ska nog köpa den här bilen.

http://koposalj.aftonbladet.se/finn/car/object?id=1056203&sid=1125791710139777&pos=0&rub=202

Är den något att ha?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

OK, nu är inte jag kanske att lita på till 100% då jag avskyr alla MB som inte är S-klasse ;)

Men:

Det är en relativt gammal bil med relativt mycket utrustning iofs.. Men tänk på att all "high-tech"-utrustning som c-lås, ABS, Larm, Elsäten, mm har en förmåga att ge upp när en bil rullat över 20 000 mil typ :(

Detta är dessutom en ganska medioker bil som inte har varken den kvalitet som en MB "bör" ha eller den statusen... & då snackar jag om den kvalitet / Status som S-klasse har eller "bör" ha iaf ;)

Sen vad dom menar med "Transportbil" får jag ingen kläm på riktigt :OO Menar dom att det är en Diesel som dom slängt ut baksätet på & därigenom får klassa den som transportbil & slipper undan den dyra skatten som är på en dieselbil, eller har dom helt tagit fel då det inte finns en 1.8L Diesel till MB? ;)

Priset: 35 000:- för en 1990 års MB.. Nej tack!

Jag upprepar mig gärna:
Satsa pengarna på en bil från V A G, Volvo, Saab eller BMW i första hand om du inte har minst 50 000:- att lägga...

Kort o gott: Glöm den o gå vidare! :)

R) Reservdelarna kostar skjortan!

Verkligen trist, eftersom jag har redan avtalat om köp. :(

Det vore bra om du kunde förklara varför du avskyr "alla bilar som inte är s-klass". Hur mycket är bilen värd?

Bilen är, för mig, värd ca 15-20 000:-
Jag avskyr alla "snik-MB" för att dom inte alls är så "mycket MB" som dom utger sig för att vara.. Det är inte mer bil än ex Volvo, Audi, Bmw, Saab, etc..
Ett varumärke mer än bil, typ.

Häv köpet, det råder jag dig till! :)

Vad menar du med "snik-MB"?

Jag vet inte vad de menar med transportbil, men den går på blyfri bensin.

Varför anser du inte att bilen är värd mer?

Det är en sniken MB, en "icke-lyx"-MB alltså.. sånna som jag personligen dissar! En bil som är MB, men ändå inte..

Transportbil: Bil som man transporterar saker med, ex en pickup eller van. Det är vanligt att man rycker bort baksätet i dieselbilar o reggar dom som lätt lastbil för att få mer skatten.

Den är helt enkelt inte mer än dubbelt så värdefull som min 1991:a Vw Jetta, noway! 35000:- är ett grymt överpris på den bilen.

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

Seriös disskusion, men jag säger ändå, köp en Volvo istället! Där finns allt; reservdelar, komfort, ofta i bra skick och så får du en status bil! :e

Vilken modell? Har funderat på 740, men tycker den är för lik 240. Aldrig en till 240.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Vill du ha en mysig bil att köra skall du köpa MB:n, men då får du även räkna med att betala väldigt mycket mer i försäkring och annat smått och gott. Om du sedan pajar något, eller någon annan pajar något, eller om bilen bara rasar, så kan det bli väldigt dyrt. Om du fortfarande känner att du har råd att ta den risken, så skall du helt klart köpa den bilen.

Vill du ha en bil som fungerar och som skall fungera som ett transportmedel i första hand, skall du satsa på en Volvo eller Seat anser jag. Volvo 740, kan du hitta några som är bra, men det finns riktiga skräp också :) Annars köp en Seat Ibiza. Den fungerar och är inte dyr i drift.

Om det blir en 740 kan jag avråda dig från en 740 GLT 16 ventilare, då det är lite fel på den bilen. Iofs behöver inte det betyda att den är sämre, men risken för att den skall paja är större än för de andra modellerna.

Mvh
Bilexperten :OO

Mvh Bilexperten

:e

Jag håller med om en del.. Men inte allt såklart! :)

Jag ser inget speciellt negativt med Volvos 16V modell av 740 mer än att jag anser att 740 är en tråkig gubbil & kan lätt ersättas av den mera kvalitativa 240:n, om man nu vill ha en sån volvo vill säga..

Man kan köpa en hyfsad Volvo 850 för 35 000:- om man bara letar lite & det är ett trevligare köp än en gammalmodig 240/740, men man bör passa sig för den första årgången (1992) då den innehåller en hel del barnsjukdomar.

Seat är det inga större fel på, det är i grund & botten en VW & det är en bra, billig & pålitlig bil.. Om än lite tråkig kanske. ;)

Det jag definitivt inte håller med om är detta:

Vill du ha en mysig bil att köra skall du köpa MB:n

Det finns inte ett skit som är mysigt med en gammal MB.. Det är som att sitta på ett sockerpaket, den är lika följsam som ett kassaskåp, den beter sig som ett geléhallon på vägen & den drar onödigt mycket soppa.

Man åker minst lika bra i en gammal Volvo eller Saab. Man åker definitivt bättre i en BMW eller Audi.
De 4 senast nämda märkena är dessutom roligare att köra & billigare att äga.

Det enda en MB står för är en sorts status som denna snikmodell inte har & tyvärr anser alla MB-ägare att det bara finns två bilmärken: MB & MB.. Det är nått som får mig att ta mer än ett steg tillbaka. ;)

Det finns inte ett skit som är mysigt med en gammal MB.. Det är som att sitta på ett sockerpaket, den är lika följsam som ett kassaskåp, den beter sig som ett geléhallon på vägen & den drar onödigt mycket soppa.

Jag körde en gammal MB 190E under en längre tid och den vad jätteskön att köra. Det var iofs automat. Men jag gillar automat och ratten och sitsen var kanon. Det känndes som en rikigt avdankad bil och den var inte direkt lyxig på något sätt. Precis som du säger, men om jag var miljardär skulle jag haft en MB 190E, och servat upp den. Sedan skulle jag bara kört den emallanåt.
Det är ingen bil jag personligen skulle köpa, då jag vet att det är dyrt att äga. Jag ägde en gång en BMW, och det gör jag nog inte igen. Det blir Volvo för min del nästa gång jag byter... Som det känns just nu, en V70.
Gubbtråkig, men ack så praktisk!

Audi i all ära, men MB 190 :e

iofs en Audi S4 lite trimmad är ju inte att leka med, det är ju inte fel. Det händer iaf något när man trampar ner de där bräderna i golvet. :e Roligt :e Vrooom!

Swey... behåll 240:n och köp en ny dator!

Brimba: Vad pratar du om egentligen? :e

En MB 190.. Skön o köra??
Om du vore miljardär skulle du fixa till en MB 190?? LOL:-) Du har ramlat o bitit dig rejält i kväll tror jag! ;)

Nåja.. Du vill ha en Volvo V70, det är ett steg i rätt riktning.. Men håll i hatten när jag informerar om att V70 är en av de sämsta bilarna Volvo tillverkat! Maken till barnsjukdomar etc har inte bilbranchen sett tror jag. :)

Swey: Jag lägger ner mina argument ang MB tror jag.. Det är mycket personligt agg mot MB som bil så gör att jag är negativ, men lita på att det inte är en bättre bil än Audi, Vw, Volvo. Saab. Bmw, etc..
Köp inte en japanare förutom Toyota nyare än 1995! :)

Om det hade att göra att den var MG-stylad och skön stereo och att jag var 18, kanske, det vet jag inte, men jag gillade verkligen bilen. Mycket bättre än de nya - allt på tok för stora - bilarna. Det är bara tråkbilar, iofs med ganska bra finesser, såsom drickhållare och backradar. Mycket smidigt, men det kommer ju mer och mer i "vanliga" bilar också, så det har ingen betydelse.

Möjligen var det bara ett exemplar av den 190:n, för moton var inte orignal, det var någon annan motor, som egentligen var till en mycket större mercedez, kanske var det det, inte vet jag, men helhetsintrycket av bilen som sådan, var att den var skön att köra. Om jag sedan bitit mig, eller om det är Moa, det vet jag inte.

V70.. ja, säkert mycket barnsjukdomar, men jag skall inte köpa någon i år ändå, så då hinner man få reda på barnsjukdomar och annat smått och gott.

Vi får väl se vad det blir, jag kanske chockar världen och böjer mig för Lindas vilja och köper en Saab (måtte hon inte läsa detta) ;) :p

Jag står fast, köp en Seat Ibiza, den jag ägde var mycket bra som transportmedel, inte mycket "skrytarbil", men det har jag inget behov av, och har du inte det behovet, är det en mycket bra bil. Exempelvis en 95:a

Det blir ingen Mercedes. Vi har beslutat att satsa lite mer på en bättre bil. Max 50 000:-.

Vad sägs om den här? Är den lika dålig? :)

http://koposalj.aftonbladet.se/finn/car/object?id=1053334&sid=1034058810717886&pos=11&rub=202

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Du vill ha en Volvo V70, det är ett steg i rätt riktning.. Men håll i hatten när jag informerar om att V70 är en av de sämsta bilarna Volvo tillverkat! Maken till barnsjukdomar etc har inte bilbranchen sett tror jag

Vilken av dem?

Ursprungligen av Swey **Det blir ingen Mercedes. Vi har beslutat att satsa lite mer på en bättre bil. Max 50 000:-.

Vad sägs om den här? Är den lika dålig? :)

http://koposalj.aftonbladet.se/finn/car/object?id=1053334&sid=1034058810717886&pos=11&rub=202**

Pruta till 40 000:- & sen köper du! :)

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Ursprungligen av Bire

Pruta till 40 000:- & sen köper du! :)

Om du har möjlighet att titta på bilen innan du slår till är det ännu bättre. Kanske ska du ta med Birpen så kan han undersöka det mekaniska i bilen.

Den bilen verkar helt ok :)

Det jag undrar över är:

• Lättmetallfälgar
• Lättmet. sommardäck
• Lättmet. vinterdäck

Först så får man lättmetallfälgar, sedan får man lättmetall sommardäck och lätmedall vinterdäck. Vad är det?
Om de menar att det är lättmetallfälgar till både vinter och sommardäcken, vad är isåfall det första i punktlistan? Följer det med ett par reservlättmetallfälgar?

Räser: Jag är otroligt sugen att åka 50 mil för att kolla på en gammal Volvo åt nån jag inte känner ;)

Brimb: Det är nog lättmetallfälg på reservhjulet... :e

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

GTI-bilar har väl en tendens att bli rätt slitna efter ett par år, men det beror kanske mest på vem som har kört dem?

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
171 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)