Jag bryr mig faktist inte om det där speciellt mycket. Jag ska ju ändå dö och jag vill kunna äta godsaker så. Ser det mest som över alarmerat. Man får väl canser av det mesta idag så.
"Fett och salt det farligaste i chips"
Fler dör av fett och salt i chipsen än
av akrylamiden, säger forskningsledare
Liselotte Schäfer-Elinder på Folk-
hälsoinstitutet till Svenska
Dagbladet. -Vad gäller larmet om akrylamid finns
fortfarande mycket annat som är
farligare, som övervikt, rökning och
att många rör för lite på sig.
Hon menar att akrylamid är en risk men
att allmänheten har en tendens att
förtränga riskerna. -Vi bombarderas
med information hela tiden. Risken
känns påtaglig först, men man orkar
inte med hur mycket som helst.
Jag kommer trots allt att avvakta innan jag börjar fundera på vad jag stoppar i kakhålet pga akrylamid. Det är trots allt "bara" grundforskning som är gjord än dvs de vet att det finns och inte varför det bildas akrylamid i maten
Fortsatta studier av förekomst och bildning
Den information som nu lämnats från Stockholms Universitet och Livsmedelsverket kommer att initiera en omfattande forsknings- och undersökningsverksamhet på myndigheter, forskningsinstitutioner och livsmedelsindustrier runt om i världen. Fortsatta studier av förekomst och bildningsmekanismer för akrylamid i livsmedel kommer förhoppningsvis att kunna leda till att tillverkningsprocesser och råvaror kan påverkas, så att bildningen av akrylamid kan begränsas.
Källa
De vet tydligen inte hur/varför det bildas i maten än. En liten gissning från min sida: akrylamid finns "naturligt" i maten men i små mängder, det bildas alltså "spontant". I och med att det är främst livsmedel som under tillredning upphettas till mycket höga temperaturer är min gissning att den förhöjda temperaturen är orsaken.
En tumregel när det gäller kemsika reaktioner är att en ökning av temeperaturen med 10 grader dubblar reaktionshastigheten.
Detta är bara en gissning av mig utan att ta hänsyn till andra omständigheter. Jag har tex inte orkat ta fram mina kemiböcker för att kolla hur akrylamid molekylen ser ut och utifrån hur den ser ut klura ut hur den skulle kunna bildas utifrån vad som finns i livsmedel. Samtidigt är det på tok för länge sedan jag läste kemi snart 4 år sen :)
FÖ så använde jag arylamid när jag pluggade kemi samtidigt som larmrapporterna från Hallandsåsen kom :o Kemi är trots allt skoj och nyttigt att kunna i vardagslivet :)