webForumDet fria alternativet

"Skärmdump"

Småprat

17 svar · 560 visningar · startad av Lime

Medlem sedan sep. 2001961 inlägg
Frågan#1

Jag bara måste få berätta om en av våra tekniska skribenter. Han är en fantastisk människa. Grymt rolig, sjuk och intellektuell humor och jättetrevlig. Han pratar en sisådär en miljon språk (eller om det var 11) och skriver och läser obehindrat på 6 av dom inklusive japanska (det är därför han är tekniskt skribent).

Men man kan inte påstå att han är så vidare hemma på detta med datorer, annat är ordbehandlingsprogra, som han å andra sidan spöar vem som helst i.

I vilket fall som helst så frågade denna man för några dagar sedan om han kunde låna min digitalkamera och det fick han givetvis. Jag lånade ut den till honom igår morse och på eftermiddagen kom han till kaffet och lämnade tillbaka den, muttrande.

Jag undrade om den inte var bra och han fortsatte muttra. Till slut så undrade han hur jag kan få skärmdumparna att bli så snygga. Nu hade han försökt hela dagen och det blir reflektioner och dåliga färger och fan och hans moster.

Hela fikagänget såg ut som frågetecken... Reflektioner i en skärmdump? Då greppade han kameran och började bläddra bland dom bilder han tagit... Av skärmen...

Nu har jag visat honom Print Screen knappen och hur man fångar hela skärmen eller bara ett fönster, så nu är han glad igen...

/Lime

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

:e :e

Låter som den killen som kom in vår butik och påstod att han hade problem med Windows. Vi undrade givetvis varför och han svarade att eftersom han inte hittade mappen \windows\temp så tog han bort hela windows-mappen istället (försökte iallafall), det var ju så mycket filer däri som han inte använde. :e

Det är verkligen en sån grej som man inte tror nån skall säga till en. Jag bara stod och gapade.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Ha ha lite roligt var det allt, snacka om att göra det svårare för sig än vad som behövs :OO :)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Hehehe kul snubbe :birp

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Man ska ju inte skratta egentligen, men det är mycket svårt att låta bli. :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag läste om en anställd på ett företag med mest macar. Han fick ett mail med ett makrovirus (minns inte vilket, men det var väldigt omskrivet när det hände). Han kunde inte köra makroviruset på sin dator eftersom det var gjort för pc med Windows. Då kom han på att chefen hade en pc, så han kopierade ner viruset till en diskett, satte sig vid chefens dator, och körde igång viruset. Så där ser man att inte ens mac är säker för pc-virus :)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

:e :e :e
Säker snubbe! :e

UlfT: Någonting att testa själv kanske? :e

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

En kille på jobbet satt i support. Han hade problem med datorn.
Han sa åt honom att stänga ner fönstret (i windows).
Ja vänta lite sa han och gick och stängde fönstret.

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

man slutar aldrig att förvånas över människors okunskap, eller e det vi som inte har mycket te liv? *aktar mig för förmodade ankommande tomater o dyl* :e

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

"Hur bra är din dator? Min är 1 gigabyte."

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Den här är ganska kul med.

Finns på skrattnet

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Den är rolig! :e :e :e

Vågar du verkligen säga så Brimba? Tänk om det kommer ut att det var du. §e :e

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Läste den storyn på nån dotcom för flera år sen, men då berättad i första person. Men det bara måste ju vara en vandringssägen!

När man får höra att dator och monitor är samma sak då? :o
Har träffat såna experter. Men dom klarar sig bra irl iaf. :q

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

:birp

...så tog han bort hela windows-mappen istället (försökte iallafall), det var ju så mycket filer däri som han inte använde.

Det har min brorsa också gjort en gång.... *suck* :)

För nåt år sedan ringde en tjej till mig och sa att hennes dator inte startade och ndrade om jag kunde hjälpa henne.
Jag frågade henne vad hon hade gjort med den sist hon använde den. Givetvis svarar hon "inget speciellt" som de flesta gör. :e
Efter en stunds pratande så kom det fram att hon hade städat bland sina skräpfiler dagen innan. Då började jag ana oråd. ;)
Av en slump så frågade jag om hon hade kastat några av de filerna som ligger direkt i C: men det hade hon inte gjort minsann för hon visste att det var viktiga filer så hon hade lagt dom i en speciell mapp så att dom inte skulle komma bort. :e :OO

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

SirPeter: haha, hon tänkte förnuftigt iallfall ;)

Okkido>> Jo man får väl säga det till hennes försvar iaf. ;)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)